JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Samferdsel

Tar opp kampen mot Nye Veier

Rødt vil foreslå å legge ned selskapet under behandlingen av Nasjonal transportplan i Stortinget.
Sofie Marhaug vil foreslå å legge ned Nye Veier under behandlingen av nasjonal transportplan.

Sofie Marhaug vil foreslå å legge ned Nye Veier under behandlingen av nasjonal transportplan.

Leif Martin Kirknes

helge@lomedia.no

Fire store LO-forbund, som representerer rundt 750 000 LO-medlemmer, mener selskapet Nye Veier må innlemmes i Statens vegvesen når Nasjonal transportplan skal vedtas på Stortinget 12. juni.

Partiet Rødt sitter ikke i transportkomiteen på Stortinget, men Sofie Marhaug (R) varsler allerede nå et såkalt løst forslag under behandlingen i Stortinget. SV støtter etter alt å dømme et slikt forslag.

Lytte til sine egne

– Det er på tide at regjeringen begynner å lytte til sine egne. Fire store LO-forbund er tydelige og klare i sin tale. De ønsker en annen kurs i samferdselspolitikken, sier Sofie Marhaug til FriFagbevegelse.

Hun mener Nye Veier er en ideologisk organisasjon konstruert av regjeringen Solberg. Et politisk prestisjeprosjekt kun til for å skape en konkurranse og skalte og valte med fagpersonene.

– Attpåtil på et område hvor det ikke bør være en konkurranse, legger hun til.

Også fra sitt ståsted, som miljøpolitisk talsperson for Rødt, mener Marhaug virksomheten til Nye Veier har ført til en oppstykking av hvordan vi organiserer veiutbyggingen, blant annet på bekostning av naturen.

– Det er i bunn og grunn snakk om en form for snikprivatisering med et selskap utenfor det statlige veivesenet, og som dermed blir mindre politisk styrt. Store rette veier ser tilsynelatende veldig effektivt ut. Men det sluker ressurser som kunne vært brukt annerledes, mener Marhaug.

Hun presiserer at dette forslaget ikke er noe angrep eller kritikk av de som jobber i Nye Veier.

– Det handler om prosjektene, ikke om folkene som jobber der, presiserer Sofie Marhaug.

– Prosessen ferdig

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) levner forslaget liten mulighet for å bli vedtatt.

– Prosessen knyttet til Nye Veier er for så vidt over. Det vi har valgt å gjøre, er å videreføre Nye Veier som et selskap med det samme mandatet som tidligere. Så har vi i tillegg kledd på Statens vegvesen mange nye prosjekter, slik at vi også flytter noen prosjekter fra Nye Veier til Statens vegvesen. Men hovedmodellen består, sier Jon-Ivar Nygård til FriFagbevegelse.

– Arbeiderpartiet gikk til valg på at vi skulle gå gjennom organiseringen av veisektoren. Det sto i Hurdalsplattformen, og det har vi gjort både i eget departement og eksternt. Vi har kommet fram til at Nye Veier har hatt positive konsekvenser for å holde kostnadene nede i sektoren. Det er gull verdt, uansett hvilke parti man kommer fra, sier Jon-Ivar Nygård til FriFagbevegelse.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener Nye Veier har bidratt til å holde kostnadene nede i transportsektoren.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård mener Nye Veier har bidratt til å holde kostnadene nede i transportsektoren.

Roy Ervin Solstad

– Er et problem

Samferdselsministeren får ikke gehør for dette av talspersonen for SV i transportkomiteen på Stortinget, Mona Fagerås. Hun er i likhet med Marhaug ikke glad i Nye Veier.

Hun er forundret over at regjeringen, som etter hennes syn var så tydelige i Hurdalsplattformen, har klart å holde selskapet i livet og i beste velgående, og fortsetter å bevilge milliardsummer til selskapet.

Transportkomiteen på Stortinget skal innstille på transportplanen 5. juni, og har gitt signaler om at de ønsker et bredest mulig flertall på Stortinget.

Warning
Annonse
Annonse