JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
I 2023 ble Birgitte Ringstad Vartdal konsernsjef i Statkraft.

I 2023 ble Birgitte Ringstad Vartdal konsernsjef i Statkraft.

Ole Berg-Rusten / NTB

I 2023 ble Birgitte Ringstad Vartdal konsernsjef i Statkraft.

I 2023 ble Birgitte Ringstad Vartdal konsernsjef i Statkraft.

Ole Berg-Rusten / NTB

Dette tjente topplederne i statseide selskaper

Meninger

Debatt

Posten: Fra trygge stillinger til sosial dumping

Styremedlemmer NTL NTNU 

Før innføringen av en rekke postdirektiv fra EU, hadde det norske postvesenet monopol på å frakte brev og mindre pakker i hele landet. De fleste andre sammenlignbare land hadde et lignende system. 

Posten var en sentral del av den offentlige infrastrukturen i landet, og Posten hadde en sterk fagforening som sikret gode lønns- og arbeidsvilkår. Det var en jobb man kunne ha hele livet.

Den nasjonale infrastrukturen rundt postlevering har endret seg.

Det regjeringsnedsatte postutvalget foreslo å avslutte postlevering til postkassene fullstendig, slik at all post nå må hentes på nærmeste «postpunkt» (post i butikk e.l.).

Regjeringens forslag går ikke så langt, men foreslår å redusere postlevering til en dag i uken.

Heller ikke dette forslaget tar godt nok hensyn til de i befolkningen med dårlig helse og begrenset mobilitet, som i tillegg gjerne også er de minst digitaliserte.

Det hopper dermed også bukk over den foreslåtte «dørterskeltjenesten» som skal sikre disse gruppene, og hvor posten kan utvide sitt tilbud og bli en enda viktigere del av den nasjonale beredskapen.

Den vanligste begrunnelsen for nedbyggingen av posten er at folk sender mindre brev. Dette er riktig, men det nevnes sjelden i samme åndedrag at volumet av pakker har økt samtidig, som en del av utviklingen av stadig mer handling på nett.

I gjennomsnitt har forsendelsen av pakker ifølge Nkom økt med 17 prosent årlig i årene 2017–22. Dette tallet underspiller at mange pakker leveres av andre aktører enn Posten.

Etter frislippet av postlevering for private aktører, har budbilbransjen blitt en arena hvor useriøse aktører har fått etablere seg, sosial dumping florerer, og hvor Økokrim sier at bransjen er «gjennomsnittet av kriminalitet».

Posten har fortsatt gode lønns- og arbeidsvilkår og organisering, men det er stadig færre av de som leverer pakker og brev som er ansatte i posten.

En annen konsekvens av dette er at mens det i storbyer kan kjøre biler fra ulike selskaper etter hverandre i de samme gatene for å levere pakker fra ulike aktører, blir tilbudet i distriktene stadig dårligere.

Det vi har sett de siste par tiårene er dermed ikke først og fremst en digitalisering, for den samme digitaliseringen som reduserer volumet av brev, øker volumet av pakker.

Det vi ser er at organiserte jobber med gode lønns- og arbeidsvilkår blir erstattet av løsarbeidersystem, sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

Vi ser også at godt utbygd infrastruktur over hele landet blir erstattet med samfunnsøkonomisk sløsende mangedoble leveringsnettverk i de store byene, og en nedbygging av tilbudet i distriktene.

Krigen i Ukraina har vist oss hvor viktig et godt oppbygd postsystem er i et beredskapsperspektiv, når de digitale kanalene slås ut.

NTL NTNU krever et fortsatt godt utbygd postsystem i hele landet, og en avvikling av systemer som utnytter ansatte innen varelevering og budbilbransjen.

Meninger

Debatt

Ringerike fengsel undergraver et alvorlig problem

Saksbehandlere i Jussbuss sin fengselsgruppe

Torsdag forrige uke ble det kjent at vernetjenesten ved Ringerike fengsel beordret full nedstenging av fengselet grunnet uforsvarlig lav bemanning.

En slik nedstenging innebærer at alle innsatte låses inne på cellene sine og mister mulighetene til aktivitet og fellesskap, frem til bemanningen er god nok.

Det som skjer på Ringerike er et nytt og veldig alvorlig eksempel på hvordan situasjonen er i norske fengsler.

Jussbuss er kjent med at ressurs- og bemanningsutfordringer er et reelt problem ikke bare i Ringerike, men i kriminalomsorgen generelt.

Fakta om Jussbuss

Jussbuss er et studentdrevet rettshjelptiltak. Fengselsgruppa i Jussbuss har daglig kontakt med innsatte over hele landet.  

Mangel på ressurser i kriminalomsorgen kan imidlertid ikke rettferdiggjøre at myndighetene ikke oppfyller menneskerettslige standarder.

Vi er svært bekymret for at flere fengsler vil se seg nødt til å iverksette lignende tiltak, særlig i lys av de allerede veldokumenterte skadeeffektene av isolasjon.

Norske fengsler har i mange år vært gjenstand for nasjonal og internasjonal kritikk. FNs torturkomité ga i 2018 uttrykk for bekymring over bruken av innlåsning på grunn av bygnings-­ og bemanningsmessige forhold.

Senest i mars 2025 kom Sivilombudets rapport som viste at et betydelig antall innsatte risikerer å bli utsatt for umenneskelig eller nedverdigende behandling og andre menneskerettighetsbrudd på grunn av generelle ressursproblemer i fengslene. Mye tyder på at utviklingen går i feil retning.

Man blir ikke rehabilitert av å sitte innelåst på en celle. Snarere tvert imot er det fare for at innsatte som allerede sliter med psykisk uhelse, blir sykere. Det er avgjørende at innsatte får hyppig tilsyn av helsepersonell under og etter isolasjonen.

Vi erfarer at mange innsatte generelt ikke får den helsehjelpen de har krav på, og at isolasjon ytterligere svekker de innsattes mulighet til å få nødvendig helsehjelp. Også deres velferdsmessige behov står udekket når skole, jobb, fysisk aktivitet og kontakt med andre innsatte og omverdenen faller bort.

Isolasjon utgjør også en trussel for de innsattes rettssikkerhet, ettersom muligheten for kontakt med rettshjelpere begrenses. Flere advokater krevde sine klienter løslatt fra Ringerike da nedstengingen ble vedtatt.

Også i Jussbuss er vi avhengige av å kunne opprettholde telefonkontakt med våre klienter, noe som blir vanskelig når den innsatte er innelåst på cella uten tilgang på telefonene i fellesområdet.

Nedstenging påvirker ikke bare de mest sårbare innsatte, det gjør alle innsatte mer sårbare.

Når et fengsel er nødt til å stenge ned fellesområder og isolere de innsatte, holder det ikke å midlertidig innføre økt bruk av overtid, vikarer og omdisponering av ansatte for å få fengselet tilbake i «normaldrift» fortest mulig, slik Ringerike nå har gjort. Vi frykter at omfanget av problemet undergraves.

De innsattes soningsforhold påvirker de ansattes arbeidsforhold, og vice versa. Helseskadelig isolasjon kan øke kravene til bemanningen på sikt. Dermed er det ikke nødvendigvis tilstrekkelig at bemanningen kommer tilbake til et «forsvarlig» grunnivå, ettersom terskelen for forsvarlighet vil øke i takt med isolasjonens omfang.

På kort sikt bør fengselet vurdere alternativer til aktivitet som kan tilbys inne på de innsattes celler, for å minimere skadevirkningene.

Fengselet bør også vurdere overføring av innsatte til andre anstalter, så vel som muligheten for fremskutt løslatelse av innsatte med kort tid igjen å sone.

Det kan være mer sikkerhetsmessig forsvarlig å fremskynde en løslatelse, enn at vedkommende løslates til forventet tid etter å ha blitt utsatt for helseskadelig isolasjon den siste delen av soningen.

På lengre sikt er straffegjennomføring nødt til å bli en politisk prioritet, og det trengs konkrete lovendringer.  

Eksempelvis har ikke domsinnsatte rett på kompensasjon for utholdt isolasjon med grunnlag i bemannings- eller bygningsmessige forhold, slik varetektsfengslede har. Vi mener det bør ses på muligheten til å gi soningsfradrag til innsatte som har vært isolert på disse grunnlagene.

Staten er bevillingsmyndighet, og er forpliktet til å bevilge tilstrekkelig med penger til kriminalomsorgen for å sikre at rettighetene til innsatte håndheves.

Fått med deg disse sakene?

Peggy Hessen Følsvik (t.v) har vært LO-leder siden 2021. Etter kongressen tar Kine Asper Vistnes over klubba og toppjobben i LO.

Peggy Hessen Følsvik (t.v) har vært LO-leder siden 2021. Etter kongressen tar Kine Asper Vistnes over klubba og toppjobben i LO.

Brian Cliff Olguin

Peggy Hessen Følsvik (t.v) har vært LO-leder siden 2021. Etter kongressen tar Kine Asper Vistnes over klubba og toppjobben i LO.

Peggy Hessen Følsvik (t.v) har vært LO-leder siden 2021. Etter kongressen tar Kine Asper Vistnes over klubba og toppjobben i LO.

Brian Cliff Olguin

LOs politikk fra 2025 til 2029. Her er de viktigste vedtakene

En sjøansatt oppdaget at styrmannen og kapteinen kunne overvåke hennes databruk.

En sjøansatt oppdaget at styrmannen og kapteinen kunne overvåke hennes databruk.

Tri Nguyen Dinh

En sjøansatt oppdaget at styrmannen og kapteinen kunne overvåke hennes databruk.

En sjøansatt oppdaget at styrmannen og kapteinen kunne overvåke hennes databruk.

Tri Nguyen Dinh

Sjøfolk blir overvåket på jobb: – Sjokkerende

KJEMPESMELL: Slik så lastebilen til Kjell Iver Aure ut etter dødsulykken i 2022.

KJEMPESMELL: Slik så lastebilen til Kjell Iver Aure ut etter dødsulykken i 2022.

Håvard Sæbø

KJEMPESMELL: Slik så lastebilen til Kjell Iver Aure ut etter dødsulykken i 2022.

KJEMPESMELL: Slik så lastebilen til Kjell Iver Aure ut etter dødsulykken i 2022.

Håvard Sæbø

– Ingen kunne overlevd det der

For mange er plattformselskapene én av få muligheter til å få jobb, påpeker Fafo-forsker Sigurd M. Nordli Oppegaard.

For mange er plattformselskapene én av få muligheter til å få jobb, påpeker Fafo-forsker Sigurd M. Nordli Oppegaard.

Jan-Erik Østlie

For mange er plattformselskapene én av få muligheter til å få jobb, påpeker Fafo-forsker Sigurd M. Nordli Oppegaard.

For mange er plattformselskapene én av få muligheter til å få jobb, påpeker Fafo-forsker Sigurd M. Nordli Oppegaard.

Jan-Erik Østlie

Taxi-sjåfører jobber opp mot 70 timer i uka

Opp gjennom årene har Øystein  Hermansen rykket ut til arbeidsplassen mangfoldige ganger utenom ordinær arbeidstid. NTL krevde etterbetaling av det som var for lite utbetalt til Hermansen.

Opp gjennom årene har Øystein  Hermansen rykket ut til arbeidsplassen mangfoldige ganger utenom ordinær arbeidstid. NTL krevde etterbetaling av det som var for lite utbetalt til Hermansen.

Marte Stormyr Kristiansen

Opp gjennom årene har Øystein  Hermansen rykket ut til arbeidsplassen mangfoldige ganger utenom ordinær arbeidstid. NTL krevde etterbetaling av det som var for lite utbetalt til Hermansen.

Opp gjennom årene har Øystein  Hermansen rykket ut til arbeidsplassen mangfoldige ganger utenom ordinær arbeidstid. NTL krevde etterbetaling av det som var for lite utbetalt til Hermansen.

Marte Stormyr Kristiansen

Øystein fikk for lite betalt i 12 år

MEDLEMMER: Fotoutstillingen inneholder 20 portretter som alle er medlemmer av Gruveklubben i Norsk Arbeidsmandsforbund. Haakon Hauan Løvli er en av dem.

MEDLEMMER: Fotoutstillingen inneholder 20 portretter som alle er medlemmer av Gruveklubben i Norsk Arbeidsmandsforbund. Haakon Hauan Løvli er en av dem.

SISSEL M RASMUSSEN LO MEDIA

MEDLEMMER: Fotoutstillingen inneholder 20 portretter som alle er medlemmer av Gruveklubben i Norsk Arbeidsmandsforbund. Haakon Hauan Løvli er en av dem.

MEDLEMMER: Fotoutstillingen inneholder 20 portretter som alle er medlemmer av Gruveklubben i Norsk Arbeidsmandsforbund. Haakon Hauan Løvli er en av dem.

SISSEL M RASMUSSEN LO MEDIA

Åpner fotoutstilling om de siste gruvearbeiderne

Når 1963-kullet blir pensjonister, blir også «samordningsfella» helt borte. 

Når 1963-kullet blir pensjonister, blir også «samordningsfella» helt borte. 

Colourbox

Når 1963-kullet blir pensjonister, blir også «samordningsfella» helt borte. 

Når 1963-kullet blir pensjonister, blir også «samordningsfella» helt borte. 

Colourbox

Sa nei til å bruke 15 milliarder på å løse pensjonsfloke

Anders Helliksen og resten av de overlevende av Kielland-ulykka skal nå få erstatning.

Anders Helliksen og resten av de overlevende av Kielland-ulykka skal nå få erstatning.

Petter Pettersen

Anders Helliksen og resten av de overlevende av Kielland-ulykka skal nå få erstatning.

Anders Helliksen og resten av de overlevende av Kielland-ulykka skal nå få erstatning.

Petter Pettersen

Anders overlevde ulykken. 45 år senere får han erstatning