JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Alarmstasjon flytter fra Trondheim til Oslo

65 vektere kan stå uten jobb

Alarmsentralen til Verisure skal flytte fra Trondheim til Oslo innen utgangen av året. 65 vektere må flytte etter – eller finne seg ny jobb. Tillitsvalgte fortviler.
Ikke reelt: Tillitsvalgte Njål Fagervold (til venstre) mener involveringsprosessen av de ansatte ikke var reell da arbeidsgiveren besluttet å flytte alarmsentralen fra Trondheim til Oslo. Til høyre er Kristian Killi Olsen, som også er tillitsvalgt for vekterne.

Ikke reelt: Tillitsvalgte Njål Fagervold (til venstre) mener involveringsprosessen av de ansatte ikke var reell da arbeidsgiveren besluttet å flytte alarmsentralen fra Trondheim til Oslo. Til høyre er Kristian Killi Olsen, som også er tillitsvalgt for vekterne.

Tri Nguyen Dinh

ane.borrud@lomedia.no

Boligalarmselskapet Verisure har 370 ansatte. 65 av dem jobber ved alarmsentralen i Trondheim. Resten av bedriften; kundesenter, teknisk support og administrasjonen, er lokalisert i Oslo.

Alarmselskapet trenger større lokaler. Prosessen med å finne nye lokaler for Oslo-delen av selskapet begynte i desember i fjor. Også alarmstasjonen i Trondheim trenger nye lokaler.

– Vi overtok nåværende alarmstasjonen etter Securitas for 18 år siden, og nå trenger vi en ny og større alarmstasjon. Både fordi vi vokser, og fordi det er nye EU-krav vi må oppfylle, forteller driftsdirektør i Verisure, Robert Engen.

En skinnprosess

I slutten av april bestemte konsernledelsen i Sverige at alarmstasjonen skal samlokaliseres med resten av bedriften, og dermed flyttes til Oslo.

Tillitsvalgt Njål Fagervold er sikker på at flyttingen av alarmsentralen ble avgjort flere måneder før det, uten at de tillitsvalgte og ansatte var informert eller involvert.

– Det er mye som tyder på at bedriften tidlig i prosessen ønsket at alle avdelingene skulle samlokaliseres i Oslo. For eksempel har det ikke blitt utredet om det er noen ledige lokaler i Trondheim vi kunne ha flytte til, sier han.

Han mener Verisure har ført en skinnprosess etter at beslutningen var tatt, for at det skulle fremstå som om bedriften hadde gjort alt riktig.

Korte frister

Først på et møte med bedriften 16. mars ble de tillitsvalgte informert om at Verisure ønsket å få på plass en ny alarmstasjon – og at det var to muligheter. Oslo eller Trondheim.

– Vi fikk beskjed om at de ønsket å ta en beslutning innen månedsskiftet mars/april, og lurte på om vi hadde noen innspill.

Fire dager etter holdt klubben et møte for de ansatte. Nyheten skapte stor usikkerhet.

– Når du får beskjed om at jobben din kanskje flytter til Oslo, så blir spørsmålet: Skal jeg søke meg ny jobb med en gang, eller holde hode kald eller bare vente?

Deretter gikk møtene mellom tillitsvalgte og bedriften slag i slag frem til påske. 21. april sendte Verisure i Norge en utredning til konsernledelse i Sverige, der de anbefalte at alarmstasjonen skulle flyttes til hovedstaden. Konsernledelsen hørte på anbefalingen, og bestemte få dager etterpå at alarmstasjonen skal flytte 50 mil sørover.

Stor kompetanse og lang erfaring

Fagervold mener det er feil å flytte alarmstasjonen sørover.

– Alarmstasjonen i Trondheim fungerer veldig godt. De ansatte har lang fartstid og vi har stor kompetanse. Det er snodig å legge ned en avdeling som er så vellykka. Og som er så viktig for tilfredsheten hos kundene i bedriften, og dermed videre vekst, sier han.

Han peker på at gjennomsnittlig ansiennitet på alarmstasjonen er åtte år, og det inkluderer de deltidsansatte.

– Vi har noen som har jobbet ved alarmstasjonen i 38 år, forteller han.

Vekterflukt fra alarmstasjonen?

De ansatte får tilbud om å bli med til Oslo. Men ingen er positive til å flytte.

– Vi har hatt en spørreundersøkelse blant vekterne, hvor 60 har svart. 90 prosent sa nei til å flytte til Oslo. Resten sa at de ikke visste, forteller Fagervold.

Nå frykter Fagervold for en vekterflukt fra alarmstasjonen. Han tror de fleste av hans kollegaer kommer til å søke seg nye jobber på hjemplassen.

– Vi har mange folk i etableringsfase. De har hus, barn og samboere eller ektefeller. Det er ikke bare å flytte til Oslo. Hele familien må i så fall flytte. Ektefellene må skaffe seg ny jobb. Det er enda høyere kostnadsnivå i Oslo enn her. Det er ikke mange som ser lyst på alternativet å etablere seg på det sentrale østlandsområdet, sier han.

Riktig beslutning for fremtiden

Driftsdirektør i Verisure, Robert Engen, er sikker i sin sak: For Verisure er det riktig beslutning å samlokalisere hele bedriften i Oslo.

– Alarmstasjonen er kjernen og hjertet i vår virksomhet. At den ikke er samlokalisert med resten av bedriften er en ulempe. I et 15-årsperspektiv fremover er det det beste for bedriften at det blir en samlokalisering. Det er trist for de ansatte, men en riktig beslutning.

– Ble det ført en skinnprosess?

– Nei. Vi mener vi har involvert de tillitsvalgte så tidlig det var mulig å gjøre, og har vært veldig bevisste på akkurat det. Prosessen har ikke vært et spill for galleriet. Da jeg leverte innstillingen til konsernet fredag 21. april, var den et resultat av en grundig, ryddig og gjennomarbeidet prosess, der de tillitsvalgte var involvert. Det er trist å ikke bli trodd på det, kommenterer han.

Selv om bedriften ikke hentet inn konkrete tilbud på lokaler i Trondheim, var ifølge direktøren lokalisering i byen med i analysen for beslutningsgrunnlaget.

– Vi har lagt inn at lokaler er noe rimeligere i Trondheim som en av faktorene i vår analyse til beslutningsgrunnlaget, opplyser han.

Forståelse: Robert Engen, driftsdirektør i Verisure, har full forståelse for at det er trist for de ansatte på alarmstasjonen at den skal flytte.

Forståelse: Robert Engen, driftsdirektør i Verisure, har full forståelse for at det er trist for de ansatte på alarmstasjonen at den skal flytte.

Verisure

De ansatte vil bli fulgt opp

I dag, onsdag 26. april, blir de ansatte informert om avgjørelsen.

– Jeg har full forståelse for at det er trist for de ansatte på alarmstasjonen at den skal flytte. Alle får tilbud om å fortsette i jobben i Oslo, men jeg har full forståelse for at det ikke passer alle å flytte, sier Engen.

Verisure har leid inn et eksternt byrå som skal gi de ansatte karriereveiledning.

– Det er viktig å løfte blikket i en omstillingsprosess, og se på hva man kan. Det er klart at de vekterne på alarmstasjonen har masse kompetanse. De kan få hjelp til å finne ut hva de kunne tenke seg å jobbe med, få oversikt over egen kompetanse og lage CV. Det vil både bli gitt grupperådgivning og individuell rådgivning, forteller direktøren.

Både det eksterne firmaet og bedriftshelsetjenesten kommer til å være tilstede på møtet i dag når de ansatte får beskjeden.

– Vi skal ta godt vare på den enkelte, og gjøre alt vi kan for at dette løser seg best mulig for våre ansatte, avslutter Engen.

Kommer til å bli tøft

For Njål Fagervold er det uaktuelt å flytte, så han må se seg om etter ny jobb.

– Det er lite fulltidsstillinger i vaktbransjen i Trondheimsområdet for tiden, så det kommer til å bli tøft, avslutter han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse