JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verdens «smukkeste» jobb

Da Ingebrigt Bjerke tok imot en dansk turist på toppen av Gondolbanen i Oppdal, utbrøt hun: «Du må jo ha den smukkeste arbeidsplass i hele verden».

Tri Nguyen Dinh

ane.borrud@lomedia.no

På toppen av Skjørstadhovden står Ingebrigt Bjerke. Her befinner han seg 1125 meter over havet og har en fantastisk utsikt over Oppdal, Dovrefjell og Trollheimen. Han er ikke en turist på tur, han styrer gondolheisen, som er utgangspunktet for fine sykkelturer og fjellturer.

Oppdal er mest kjent for ski og alpint, men også i sommermånedene er kommunen en turistmagnet. Her slynger utforløyper for sykler seg ned fjellsiden og det er store fjellområder og flott kulturlandskap for gående.

16 gondoler går jevnt og trutt opp og ned fjellsiden; åtte store og åtte små. I de store er det plass til to personer og to sykler. Men er det ikke med sykler er det fortsatt bare to personer som kan kjøre den.

– Det har med vekta å gjøre, og ikke volumet, forklarer Lars Vognlid, kollegaen til Ingebrigt Bjerke.

Alternativt er det plass til store elektriske rullestoler eller barnevogner.

I de små er det det plass til fire personer.

– Mens skiheisen åpnet vintersesongen i 1953, åpnet gondolheisen sommersesongen 1989. De store gondolvognene ble egentlig bygd til elektriske rullestoler. Det var jo ikke så mange som ville ha med sykler opp i heisen på den tiden, forteller Lars.

Første sommeren han jobbet på gondolheisen var i 1991, da hadde han fylt 18 og var gammel nok til å betjene heisen. Han vokste opp en kilometer fra bakken, og ble en maskot i heisen allerede fra 9-årsalderen. Da han begynte på ungdomsskolen begynte han å jobbe i helgene, og i 1992 fikk han fast jobb.

Lars Vognild selger billetter og sørger for at alle kommer seg trygt inn i gondolene.

Lars Vognild selger billetter og sørger for at alle kommer seg trygt inn i gondolene.

Tri Nguyen Dinh

Lars er et vandrende leksikon om skiheiser og gondoler.

– Jeg er genuint interessert i skiheis. Når jeg er på ferieturer i Mellom-Europa pleier jeg å teste gondoler, forteller han.

Kuleste heisen han har kjørt? Kabelbanen opp til toppen av fjellet Aiguille du Midi, som ligger i Chamonix i Sør-Frankrike, og så videre over isbreene Glacier de Geant og Valleé Blanche til Point Helbronner (3.452 moh) på den italienske siden av Mont Blanc-massivet. Heisen mellom Midi og Helbronner heter forøvrig Panoramic Mont Blanc, forteller han.

– Den er fantastisk. Den er som å sitte i et fly!

Etter å ha jobbet 24 år i skibakken kunne han ikke tenkte seg å bytte jobb.

– Jeg tror jeg ville ha savna denne jobben dersom jeg hadde byttet. En gang heis-kar, alltid heis-kar. Det er litt sånn. Dessuten er det bare 25 år igjen til jeg er pensjonist, ler han.

En koselig sommergreie

Gondolsesongen varer fra siste helgen i juni til rundt skolestart. I denne perioden går heisen daglig, sju dager i uka. Fra midten av august fram til midten av oktober går gondolen i helgene.

– Etter det er det nedrigging av 16 gondoler og på med 70 fireseters stoler. Det høres ikke så mye ut, men det er en stor jobb, forklarer Ingebrigt.

Han har jobbet heltid i Oppdal Skiheiser siden 2007. Før det jobbet han sesong på slutten av 1980-tallet og på begynnelsen av 2000-tallet.

Å sørge for at maskineriet går knirkefritt hører med til jobben.

Å sørge for at maskineriet går knirkefritt hører med til jobben.

Tri Nguyen Dinh

Når vinteren er på sitt beste er det opptil 15 heiser i drift samtidig, og 46 løyper å velge mellom. Da er de 50 mann på jobb i skiheisen. Nå om sommeren er de tre.

– Om vinteren har vi en mer variert jobb. Vi jobber mer rundt i hele anlegget, kjører skipatrulje, har vedlikehold og kjører heisene.

Men det er noe eget med å jobbe i heisen om sommeren. Det er et annet tempo enn om vinteren.

– Å kjøre gondol er en koselig sommergreie, mener Ingebrigt.

Den vakreste arbeidsplassen på jord?

Mens Lars selger billetter og får turistene trygt ombord i gondolene nede, tar Ingebrigt imot dem på toppen av fjellet. Det er en fantastisk utsikt.

Ingebrigt Bjerke tar i mot fjellgjestene på toppen av banen.

Ingebrigt Bjerke tar i mot fjellgjestene på toppen av banen.

Tri Nguyen Dinh

– De aller fleste blir veldig imponert over utsikten. En dag her i sommer, da det var strålende vær, sa en dansk dame til meg: «Du må jo ha den smukkeste arbeidsplass i hele verden». Det er noe i det, sier Ingebrigt.

Når man kommer til toppen kan man enten ta det som utgangspunkt for en lengre tur, eller ta det som en tur i seg selv.

– Her er det mulighet til å ta en fjelltur på en halvtime, ler Ingebrigt.

– Gondolen opp, en kaffe på kafeteriaen på toppen her - som heter Toppen kafeteria - og gondolen ned igjen.

Om sommeren er det mange turister, om høsten er det mest hyttefolk som tar gondolen.

– Det kommer mange fra Nederland og Sverige, Danmark og Tyskland. I år har det vært flere franskmenn enn tidligere. Jeg tror valutakursen har mye å si. Når krona er så svak, er det billigere å reise til Norge enn før, mener Lars.

Han anslår at det kjøres rundt 7-8.000 turer i gondolheisen i løpet av sesongen, og at rundt 10 prosent har med seg sykkel.

Downhill

De fleste syklistene er «vanlige folk» som driver med terrengsykling. De sykler innover stiene med offroadsykkel. Og så har du den mer ekstremvarianten downhill, eller utforsykling, der det er spesialsykler.

– De sykler ned slalåmbakken her og bruker terrenget som det er. Jo mer kupert og bratt det er, jo bedre er det, forklarer Ingebrigt.

Det er sjelden konflikter mellom syklende og gående.

– De som kjører downhill har egen løype, og vi anbefaler folk å ikke gå i den. Til fots anbefaler vi grusveien ned. Dersom noen sykler ned grusveien, gjelder vanlige regler. Og innover fjellet er det så store områder at det sjelden blir kø.

Martin Innerdal Dalen

Oppdal kommune i Sør-Trøndelag er Norges største saue-kommune, med 45.000 sau på beite om sommeren. At noen av dem tusler rundt i skibakken er kanskje ikke så rart. Og heller ikke noe stort problem, ifølge Ingebrigt Bjerke.

– Det har skjedd at syklistene har kræsja med en sau, men det går stort sett bra. De som kjører utforsykling tar hensyn til sauene. Det er mye sauemøkk i løypa, og syklene må vaskes grundig etter kjøring. Det er den største konsekvensen av sauene. Men det er vel en del av naturopplevelsen, ler han.

Fordel med helårsdrift

På forsommeren var det en artikkel i en avis med oversikt over skibakker man kan sykle i.

– Vi var ikke nevnt. Det ble vi litt sure for. De som sykler downhill sier utforløypene her er de bratteste og de tøffeste.

Men at flere og flere skisentre får øynene opp for sommerheis, er en stor fordel ifølge Ingebrigt.

– Skiheis er en bransje med mye sesongarbeid. Sommerheis kan gi flere helårsansatte, og de er lettere å organisere enn sesongansatte. Dermed kan vi få flere medlemmer og mer makt bak tariffavtalen.

Norgescup i utforsykling

I midten av august arrangeres Norgescup i utforsykling i Oppdal. Da blir det mye jobbing på heis-karene.

– Det er rundt 70 deltagere pluss publikum. Vi har satt inn bøyer på noen stolheiser som gjør at de kan frakte fire sykler hver. Da blir det fullt trøkk her, sier Ingebrigt.

Og de som ikke vil sykle ned skibakkene eller innover fjellet – de kan ta gondolen opp og ta fjellturen på gammelmåten. Til fots. Og orker du ikke gå ned igjen så er det ikke problem. Gondolbiletten gjelder tur-retur.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse