JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Luftkrig om ansatte

LO samler egne krefter innen luftfarten og frir til flygere og kabinansatte i frittstående fagforbund.
Både LO, YS og Unio ønsker seg medlemmer fra luftfarten.

Både LO, YS og Unio ønsker seg medlemmer fra luftfarten.

Sissel M. Rasmussen

frifagbevegelse@lomedia.no

Konkurrenten YS mobiliserer til luftkrig.

– Vi kommer ikke til å sitte stille og se på det LO gjør. Norsk Flygerforbund og Norsk Kabinforening er hjertelig velkommen til oss, sier YS-leder Jorunn Berland til NTB.

De to fagforbundene som historisk har hatt forbindelser til SAS, vurderer begge å knytte seg til en hovedorganisasjon for å øke sin politiske slagkraft.

– Vi trenger tilgang til lobbykraft. Tarifforhandlinger klarer vi utmerket godt selv, men flygernes vilkår fastsettes ikke lenger i slike forhandlinger alene. Nye konkurranseregler og internasjonale forhold har gitt en helt annen situasjon, sier generalsekretær Sigurd Løkholm i Norsk Flygerforbund.

Før sommeren

Flygerforbundet vil senest på årsmøtet i juni ta stilling til hvilken hovedorganisasjon det eventuelt skal inngå i.

– LO er en av kandidatene, men vi vurderer også Unio og YS, sier han.

Medlemmene i Norsk Kabinforening stemte nylig ja i uravstemning til å søke opptak i en hovedorganisasjon. En endelig avgjørelse vil bli fattet i et ekstraordinært årsmøte, som trolig vil bli avholdt før sommeren.

Foreningens leder Christian Haanæs sier presset på bransjen og de ansattes lønns- og arbeidsvilkår har tvunget fram en ny organisering. Men selv om Kabinforeningen i mange år har hatt en samarbeidsavtale med LO, er det ikke gitt at den søker seg til LO.

– YS har gjennom Parat allerede en velfungerende sammenslutning av kabinansatte, flygere og bakkepersonell. Ingenting er avgjort ennå, sier Haanæs.

Flygerforbundet har om lag 1.700 medlemmer, mens Kabinforeningen skilter med 720. Totalt er om lag 14.000 arbeidstakere organisert i luftfarten - en fragmentert sektor med mange ulike foreninger og forbund.

Samler kreftene

– Vi har først og fremst et ønske om å samle eksisterende LO-forbund med medlemmer i en ny konstellasjon - LO Luftfart, sier LO-sekretær Peggy Hessen Følsvik til NTB.

Åtte ulike LO-forbund samler om lag halvparten av de organiserte arbeidstakerne i norsk luftfart, men de aller fleste av disse arbeider på bakken. Derfor ser landets største hovedsammenslutning også med interesse på Norsk Kabinforening og Norsk Flygerforbund.

– Det er bra for dem og bra for oss om de skulle komme til LO. Vi er en betydelig samfunnsaktør som evner å påvirke politikken som utformes både i Norge og internasjonalt gjennom våre kontakter og samarbeidspartnere, sier hun.

Følsvik mener innflytelsen fra lavprisselskaper som Ryanair har vært til skade for dem som arbeider i luftfarten.

– Det er press på lønninger, arbeidsvilkår og pensjonsrettigheter. Vi er bekymret for utviklingen framover og er nødt til å ta grep, sier hun.

Krav til regjeringen

Førstkommende torsdag inviterer LO til konferanse om utfordringene i luftfarten. Samtidig har organisasjonen satt fart på prosessen inn mot norske myndigheter.

– Utviklingen i Norwegian når det gjelder utenlandske arbeidstakere, utfordringene i SAS og erfaringene med det ekstremt fagforeningsfiendtlige Ryanair er tre forhold som gjør det nødvendig for LO å engasjere seg, sier Følsvik.

Les mer om LOs luftfartskonferanse her.

LO krever å få være del av en referansegruppe underlagt Samferdselsdepartementet og ber om at luftfarten tas inn som eget område i den såkalte tiltakspakke 3 mot sosial dumping. Et av tiltakene her er å opprette et eget partssammensatt råd under Luftfartstilsynet, etter modell av råd for Arbeidstilsynet. (ANB-NTB)

Annonse
Annonse