JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
- Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, sa første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen under dagens høring på Stortinget.

- Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, sa første nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars M. Johnsen under dagens høring på Stortinget.

Roy Ervin Solstad

Vil ha flere kontroller i transportbransjen

Under tirsdagens høring på Stortinget var det stor enighet blant både politikere og partene i arbeidslivet om at noe burde gjøres med situasjonen i transportbransjen. Enigheten var ikke like stor om hva som burde gjøres.


18.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Bakgrunnen for høringen i Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget var et forslag fra åtte av Arbeiderpartiets stortingsrepresentanter, der regjeringen bes om å legge fram tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren.

Forslagsstillerne kommer selv med ti tiltak de mener regjeringe bør vurdere å innføre. Blant dem er bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter, juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for kjøpere av transporttjeneser og innskjerping av kabotasjereglene (se faktaboks).

Under høringen i Stortinget i dag var arbeidsgiversiden representert med Virke, NHO Transport og NHO Transport og Logistikk, mens både Transportarbeiderforbundet (NTF), Yrkestrafikkforbundet (YTF) og Norsk Lastebileier-forbund (NLF) representerte yrkesgruppene på veien.

Vinterførerkort

Det viste seg raskt at enigheten var stor omkring ønsket om å gjøre noe med kontrollregimet av kjøretøy, både for å luke ut trafikkfarlige kjøretøy, men like mye for å hindre transportkriminalitet som ulovlig kabotasjekjøring. I tillegg var det ingen som opponerte mot at man burde kunne sette krav til sjåførenes kompetanse for å kjøre på norske vinterveier. Gjerne med et såkalt «vinterførerkort».

– Hver vinter ser vi oppslag om utenlandske vogntog som står fast, sperrer veier og som derved påfører både samfunnet og næringslivet betydelige merkostnader, sa første nestleder i NTF, Lars M. Johnsen i sin innledning.

– Utenlandske sjåfører med lønninger langt under norsk nivå presses av arbeidsgiverne sine til å bli lovbrytere, med det resultat at de mest seriøse bedriftene går over ende først, fordi de ikke kan konkurrere, fortsatte han.

Tidligere generalsekretær i Frp, nå administrerende direktør i NLF, Geir Mo, mente et eget transportpoliti ville være veien å gå.

– Transportpolitiet må ha kompetanse og myndighet til å stanse, kontrollere, sanksjonere og innkreve etter mønster fra Danmark og Tyskland, sa han.

Kabotasje

Mens NTF mente at all kabotasjekjøring burde forbys inntil nødvendige tiltak var på plass, var direktør for næringspolitikk i NHO Transport og Logostikk, Erling Sæther, langt mer skeptisk til å stramme inn de nåværende kabotasjereglene.

– Jeg er uenig i at vi skal stramme inn kabotasjereglene til finsk modell. Den modellen er helt klart i strid med EUs kabotasjeregler, sa Sæther.

Også direktør for Reise i Virke, Hilde Solheim, var kritisk til at man skulle gjøre noe med kabotasjereglene innen turbil-sektoren.

– Vi er i ferd med å prise oss ut av turistmarkedet allerede, og gjør vi det enda vanskeligere vil Norge strykes som turistdestinasjon, advarte hun.

Jon H. Stordrange fra NHO Transport var imidlertid ikke uvillig til å stramme inn kabotasjereglene for turbussene.

– Utenlandske turbiler kommer til Norge og blir her fra april til september. De påberoper seg midlertidighet og dermed lovlig kabotasje, men det gir oss problemer. Vi bør begrense antall sammenhengende dager utenlandske turbusser kan operere i Norge til 30, og antall totalt årlig til 45 dager slik de har i Frankrike, sa han.

Debatt i april

Transport- og kommunikasjonskomiteen skal avgi sin innstilling 8. april, mens debatten i Stortinget er satt til 24. april. Første nestleder i NTF, Lars M. Johnsen tror flere av punktene kan få tilslutning da.

– Dette var en viktig høring, for vi opplevde stor grad av enighet i bransjen om at noe må gjøres. Jeg tror at alt som har med kontrollvirksomheten kan få tilslutning, men da trengs det mer ressurser. Skal vi ha døgnkontinuerlige kontroller, så koster det penger, så det spennende er om enigheten gjør at det også følger med penger, sier han.

Forbundet har jobbet med problemstillingene rundt sosial dumping, sikkerhet og kriminalitet i bransjen lenge. Nå tror nestlederen at det endelig kan skje noe.

– Jeg er optimist til at vi kan få på plass tiltak nå, sier Lars M. Johnsen.

De ti tiltakene

Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder vurdering av å innføre:

1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.

2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.

3.Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, vegmyndighetene, Biltilsynet og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.

4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.

5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk grense.

6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.

7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.

8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll.

9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.

10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.

18.03.2014
12:00
21.08.2023 17:14

De ti tiltakene

Stortinget ber regjeringen utarbeide og legge frem for Stortinget tiltak for å stanse utviklingen med sosial dumping, kriminalitet og økt sikkerhetsrisiko i transportsektoren, herunder vurdering av å innføre:

1. Juridisk, økonomisk og forsikringsmessig medansvar for oppdragsgiver (virksomheter) ved kjøp av transporttjenester.

2. Regionale verneombud for transportsektoren som kan bidra til å få oversikt over, samt avdekke, ulovlige og uønskede forhold i sektoren.

3.Styrke, samt bedre samordningen av Tollvesenet, påtalemyndighetene, vegmyndighetene, Biltilsynet og skattemyndighetenes arbeid mot transportkriminalitet.

4. Bedre kontroll- og sanksjonsmuligheter: Vegmyndighetene og politiet må få tydeligere retningslinjer og myndighet til å kunne holde igjen kjøretøy som viser seg ikke å være egnet for norske vegforhold. Mulighetene for å avsløre falske førerkort må bedres.

5. Krav om at det skal være betalt inn penger på de obligatoriske bompengebrikkene før det aktuelle transportmiddel krysser norsk grense.

6. Innskjerpede regler for kabotasjekjøring i godstransporten, herunder vurdering av de finske reglene for kabotasje.

7. Økte krav til utstyr og kompetanse for sjåfører på vinterføre: krav om glattkjøringskurs for alle sjåfører, samt strengere krav til kvalitet på vinterdekk, deriblant krav om vinterdekk på tilhengere.

8. Et sentralt nettbasert register over alle transportoppdrag som pågår i Norge, slik at det blir enklere for myndighetene å føre kontroll.

9. Hvordan kabotasjekjøring innen turbilbransjen bør reguleres.

10. Styrke informasjons- og holdningsarbeidet knyttet til sosial dumping i transport- og logistikkbransjen.




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje

Kathrine Geard

Yngve sier sjelden hva han jobber med: – Da må jeg forklare resten av kvelden

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Næringsminister Jan Christian Vestre er svært fornøyd med den nye handelsavtalen som EFTA-landene har forhandlet fram med India.

Erlend Angelo

Nå skal norsk laks erobre India: – En «game changer»


Flere saker