JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

- Nødvendig med fritid

Øker behovet for rekreasjon med alderen? Bussjåfører har ofte 12 timersdag, med en ufrivillig pause midt på dagen, og gjennomsnittsalderen er høy.

oystein@lomedia.no

anders.hauge-eltvik@lomedia.no

Per-Arild Lyng er bussjåfør i Nettbuss Trøndelag. På LO Stats landskonferanse torsdag tok han opp hvordan lange økter sliter på ansatte som går i turnus.

Arbeidsmedisiner og fagsjef i NSB, Ørn Terje Foss sier Nordsjøturnus fungerer bra for de som faktisk jobber i Nordsjøen.

– De tåler det stort sett veldig bra, og er veldig fornøyd. De har ingen unger, barnehager eller rushtid der. De har folk som lager mat for seg og kan velge TV-program helt selv. Det har du ikke når du jobber 12 timer, og skal hjem til unger, familie og reisetid. Det er en stor forskjell, sier han.

Viktig å koble av

Det vesentlige er om man får tid til å hente seg inn igjen, sier Foss.

– 12-timersøkter går, men det blir verre når det gjøres for å samle opp til en lang ferieuke, som mange har vært opptatt av. Vi ser at om du ikke legger inn tid mellom hver økt, sliter du mot slutten av turnusperioden. Du er møkka sliten og har underskudd på søvn, og bruker de første dagene av friperioden til å hente deg inn igjen, sier han.

Høyt fravær i Nettbuss

For Nettbuss sin del, peker Foss på et arbeid som foregår for å holde de som ikke kan kjøre buss en periode i jobb i en eller annen form. Norges største busskonsern sliter med et høyt sykefravær.

– Hva har du å stille opp med hvis en sjåfør er syk og ikke kan gjøre jobben sin? I Nettbuss er det en utfordring å finne noe annet. Vi vet hvordan skoleunger kan oppføre seg. En alternativ oppgave kan være å sitte i uniform bak i bussen. En voksen person kan bidra til å roe ned situasjoner, mener Foss.

Mange i 60-årene

Lyng lurer også på om behovet for rekreasjonstid øker med alderen, og viser til at bussjåfører er en litt eldre gruppe.

– Ja, behovet øker med alderen. Men for noen, som slipper ansvar for unger og ikke sliter med å samordne tiden med ektefellen, kan du ha rom for det. Er du 60 år, kan du låne noen barnebarn. Det er ypperlig. Jeg har mye rekreasjonstid som sønnen min, som er far til små barn, ikke har, sier han.

Anbudshysteri

Foss er tydelig på at det er anbudssystemet som presser sjåførene.

– I stedet for å skylde på Nettbuss, må man se på anbudshysteriet som hele driveren. Bussbransjen har flere cowboyer enn jernbanen. Det er vilt. Men om det er noen trøst, så er det enda villere i lastebilbransjen, sier Ørn Terje Foss.

Annonse
Annonse