JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Venter på svar om Oslo Havn

Arbeiderpartiets varaordfører i Oslo, Libe Rieber-Mohn og fraksjonsleder i samferdselskomiteen, Abdullah Alsabeehg fra samme parti sendte 12. februar flere spørsmål til byrådet rundt konflikten i Oslo Havn. De venter fremdeles på svar.
Abdullah Aslabeehg og Libe Rieber-Mohn fra Arbeiderpartiet vil at en omorganisering av Oslo Havn skal skje i samarbeid med havnearbeiderne. Derfor har de sendt spørsmål om prosessen til byrådet i Oslo.

Abdullah Aslabeehg og Libe Rieber-Mohn fra Arbeiderpartiet vil at en omorganisering av Oslo Havn skal skje i samarbeid med havnearbeiderne. Derfor har de sendt spørsmål om prosessen til byrådet i Oslo.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

– Årsaken til at vi ikke har sendt spørsmålene til havnestyret, er at byrådet er generalforsamling. Formelt sett kan vi derfor ikke forholde oss til havnestyret, sier Libe Rieber-Mohn til Transportarbeideren.

Fortrinnsretten

Et av spørsmålene hun og Alsabeehg vil ha svar på, er om Oslo Havns forslag til organiseringen i havnen vil ivareta fortrinnsretten havnearbeiderne har til losse- og lastearbeid, og som er hjemlet i internasjonale avtaler Norge har signert. Eller om fortrinnsretten vil falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført.

– Det er klart at svaret på dette spørsmålet vil avgjøre hva vi gjør videre i denne saken. Oslo Havn må følge grunnleggende spilleregler, slik som ILO-konvensjonen om fortrinnsretten og ikke minst at man må forholde seg til inngåtte tariffavtaler, påpeker Rieber-Mohn.

Konfliktskapende

Verken hun eller Alsabeehg har inntrykk av at havnas styreleder har gjort hva han kan for å respektere disse spillereglene.

– Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt, slik vi opplever han har gjort, sier de to.

Samarbeid

Rieber-Mohn og Alsabeehg peker på at nøkkelen til en løsning ligger på politisk nivå, hos byråden.

– Vi har fått beskjed om at grunnen til at det drøyer med svar, er at byrådet må innhente informasjon. Men vi håper ikke det tar for lang tid, for dette haster for Oslo Havn. Vi opplever jo at alle parter er interessert i å styrke Oslo Havn for å få mer gods over fra vei til sjø, men den omorganiseringen må skje i samarbeid med havnearbeiderne. Slik det er nå, er det byen som er taperen, sier Alsabeehg.

– Er det vanlig at det tar så lang tid å få svar?

I utgangspunktet skal man få svar innen tre uker, men det hender det går både fire og fem måneder, sier Libe Rieber-Mohn.

Her er spørsmålene

Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?

Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?

Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?

Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?

I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?

Stilluf Karlsen burde opptrådd mer diplomatisk og ikke provosere fram konflikt.

Libe Rieber-Mohn og Abdullah Alsabeehg

Annonse

Flere saker

Annonse

Her er spørsmålene

Har byrådet utredet betydningen og konsekvensen for sjøtransportens konkurranseevne, av tiltakene knyttet til losse- og lastearbeidernes effektivitet som Oslo Havn nå ønsker å arbeide for?

Vil Oslo Havns forslag til organiseringen av havnen ivareta fortrinnsretten vi i dag har plikt til å følge gjennom avtaler Norge har signert, eller vil denne fortningsretten falle bort hvis styrets organiseringsmodell blir innført?

Under debatten om organiseringen av arbeidet i Oslo Havn har det blitt trukket inn flere modeller fra andre havner. Noen snakker om Belfast-modellen, mens andre snakker om Göteborg-modellen. Hvilke modell ønsker Oslo Havn å innføre, hva er begrunnelsen, og hva karakteriserer den modellen som Oslo Havn vil innføre? Hvordan skiller den seg fra andre modeller eller modellen vi har i dag?

Hva mener byrådet er de viktigste tiltakene som må gjøres for å bedre sjøtransportens konkurranseevne? Hva vil byrådet konkret gjøre for å bedre sjøtransportens konkurranseevne?

I notat 23/2014 til Samferdsels- og miljøkomiteen, skriver byrådet under svar nr. 4 at det vil være hensiktsmessig om landets sentrale myndigheter vil komme på banen i tilknytning til konflikten i Oslo havn og andre havner. Har byrådet vært i kontakt med sentrale myndigheter om denne saken? Hvilke signaler ble i så fall sendt?