Sympatistreik i Tromsø
Nor Lines AS ønsker å imøtegå noen av påstandene som framkommer i artikkelen 24. mars 2014 om sympatistreik blant NTF organiserte arbeidere tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor.
Nor Lines AS ønsker å imøtegå noen av påstandene som framkommer i artikkelen 24. mars 2014 om sympatistreik blant NTF organiserte arbeidere tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor.
1. De sympatistreikende arbeiderne er omfattet av en tariffavtale mellom NHO Logistikk og Transport og Norges Transportarbeiderforbund. Tromsø Laste- og Lossekontor er arbeidsgiver for arbeiderne som, når de ikke er i streik, utfører arbeid for forskjellige oppdragsgivere, herunder Nor Lines, som historisk sett har vært den største oppdragsgiveren i Tromsø. NHO har for øvrig anført at sympatistreiken er ulovlig, da den gjennomføres til støtte for en boikott, som etter NHOs syn også er rettstridig.
2. Forholdet mellom arbeiderne tilknyttet Tromsø Laste- og Lossekontor og Nor Lines har den siste tiden før sympatistreiken ble iverksatt vært preget av en ulovlig blokade av en laste- og losseoperasjon ved Nor Lines kai/terminal på en privateid kai på Skattøra, nord på Tromsøya, den 1. november 2013.
Denne ulovlige aksjonen ble ikke avsluttet verken etter oppfordring fra lokal tillitsvalgt eller fra sentrale NTF tillitsmenn. De personene som ikke fulgte denne oppfordring ble deretter av kaieier og Port Facility Security Officer (PFSO) bedt om å forlate området, men nektet å etterkomme dette. I tråd med internasjonale konvensjoner på havnesikkerhetsområdet, har vi forstått at PFSO da måtte vurdere å iverksette ytterligere tiltak på bakgrunn av sikkerhetsbrist.
Situasjonen løste seg da ved at de angjeldende personer forlot området etter oppfordring fra offentlige myndigheter. Imidlertid valgte PFSO å erklære de angjeldende personer som uønsket, og fratok de adgangstillatelse til området. Nor Lines henstilte, etter lokale forhandlinger, til PFSO om at dette ble reversert, noe det også ble, men betinget av at de angjeldende personer reetablerer den tillit som ligger i å ha adgang til et ISPS område. De angjeldende personer utførte også oppdrag for Nor Lines på området fram til sympatistreiken ble iverksatt av NTF/LO 7. desember 2013. Disse oppdragene var bestilt gjennom Tromsø Laste- og Lossekontor.
3. Det har vært en lokal særavtale mellom Nor Lines AS og Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening, når det gjelder lasting og lossing av Hurtigruten ved offentlig kai i Tromsø Sentrum. Gjennom flere år har det vært forhandlinger om ytterligere endringer av særavtalen, uten at partene kom til enighet. Tromsø Laste- og Lossekontor har også, p.g.a. høy pris etter det vi har forstått, mistet oppdraget med å fortøye Hurtigruteskipene på sydgående om natten, til en annen aktør. Nor Lines valgte, etter et forhandlingsmøte med lokalt tillitsvalgte i februar 2014, å si opp den lokale særavtalen, for å tildele oppdrag til Tromsø Laste- og Lossekontor i h.t. gjeldende sentrale tariffavtale. Den lokale særavtalen har også minst en gang de siste årene vært sagt opp av Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening, men denne oppsigelsen ble trukket etter noe tid. Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening har de senere år sagt opp flere andre lokale særavtaler.
4. Ledende personer i Nor Lines har aldri truet noen som deltar i sympatistreiken med arbeidsnekt som følge av denne streiken. Vi har respekt for reglene som regulerer konflikter i arbeidslivet, selv om vi kan være uenig i grunnlaget for streiken.
Så lenge de aktuelle losse- og lastearbeidere er i streik, og det heller ikke er bemanning ved administrasjonskontoret (Tromsø Laste- og Lossekontor), kan vi heller ikke melde inn oppdrag for de angjeldende arbeidere ansatt i Tromsø Laste- og Lossekontor.
Nor Lines AS har valgt å avslutte bruk av Tromsø Laste- og Lossekontor til oppdrag på den privateeide kaien/terminalen på Skattøra, fra 1. april 2014 (eller når sympatistreiken er slutt). Operasjonen foregår på en privateid kai/terminal, og det er en mulighet som foreligger i h.t. tariffavtaler og arbeidsrettslige avgjørelser å avslutte forholdet til det lokale laste- og lossekontoret når det gjelder den aktuelle kaien. Dette er et valg som innebærer at vi ønsker bruk av egne fast ansatte medarbeidere i stedet for arbeidskraft innleid fra Tromsø Laste- og Lossekontor. Dette vil styrke konkurranseevnen mot landtransport-fremføring, både relatert til kvalitet og effektivitet.
5. Medlemmer av Tromsø Laste- og Lossearbeiderforening har kalt de ansatte i Nor Lines AS som utfører sitt arbeid for streikebrytere. Dette er en unødvendig karakteristikk på personer som utfører lovlig arbeid og innenfor regelverket mellom partene i arbeidslivet som regulerer opptreden i streikesituasjoner.
Arbeidet er avklart med NHO til ikke å være streikebryteri i h.t. gjeldende forståelse og regelverk. Vi håper at i den grad de lokale tillitsvalgte er uenig i denne forståelsen, tar dette opp med ledelsen i selskapet og gjennom sine organisasjoner, og ikke ”trakasserer” våre kollegaer som utfører sitt på alle måter lovlige arbeid i Tromsø i h.t. instruks fra sin arbeidsgiver.
6. Når det gjelder min angivelige personlige holdning som også er karakterisert i den angjeldende artikkel, faller det meste av dette på sin egen urimelighet. Det er tydelig at jeg har andre synspunkter enn flere av de tillitsvalgte i både lokale Transportarbeiderforeninger og NTF sentralt, når det gjelder hva som er riktig fremtidig organisering av havnearbeid for nærsjøfarten i Norge.
Heldigvis har vi flere eksempler, også i Norge, på at det i samarbeid er mulig å få til gode løsninger som sikrer arbeidet til havnearbeiderne, samtidig som det ivaretar behovet for å ha en sikker, effektiv og konkurransedyktig havneoperasjon. Dette er med og bidrar til at de politiske målsettinger om mer last sjøveien kan oppnås.
Nor Lines AS
Toralf Ekrheim /Viseadm. Dir.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin