JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ingen hjelp til «idiotkjørerne»

Mange yrkessjåfører har mistet førerkortet fordi de har kjørt for nærme bilene foran seg. Da kan selv ikke Transportarbeiderforbundet hjelpe.
Å kjøre for tett på bilen foran har gjort mange yrkessjåfører til fotgjengere. - Med slike bevis fra politiet er det lite vi kan gjøre for å hjelpe sjåførene, sier Transportarbeiderforbundet.

Å kjøre for tett på bilen foran har gjort mange yrkessjåfører til fotgjengere. - Med slike bevis fra politiet er det lite vi kan gjøre for å hjelpe sjåførene, sier Transportarbeiderforbundet.

Utrykningspolitiet

res@lomedia.no

Denne vinteren og våren har det vært flere episoder der yrkessjåfører har mistet lappen for uvettig kjøring. Ved et tilfelle i Hordaland mistet en bussjåfør lappen etter en hasardiøs forbikjøring som ble fanget opp av politiets videokameraer. I Bergen fulgte politiet etter en buss som hadde ligget for tett på bilen foran. På rutebilestasjonen ble sjåføren fratatt sertifikatet.

Mange henvendelser

Forbundssekretær Jan Sivertsen forteller at Transportarbeiderforbundet mottar en rekke henvendelser fra medlemmer som har fått beslaglagt førerkortet, særlig etter episoder der politiet hevder de har hatt for liten avstand til kjøretøyet foran.

– Har du kjørt med for kort avstand, er det ingenting vi kan gjøre, sier Sivertsen til Transportarbeideren.

Han anslår at det kommer 20-30 henvendelser årlig på denne typen saker.

– Trenden er økende, men til nå har jeg hatt bare ett tilfelle hvor politiet ikke har hatt rett. Da viste bussens eget kamera at en bil hadde kastet seg inn foran bussen og bråbremset. Ikke i noen av de andre tilfellene hvor vi har bedt om bevismateriale fra politiet har sjåføren hatt rett, sier forbundssekretæren.

Han legger til at det i tillegg er mange saker hvor medlemmene aldri tar kontakt med forbundet for å få hjelp.

Tenk sikkerhet

Forbundet har ikke noen egen statistikk på slike saker, men Sivertsen hevder at de som tar kontakt fordeler seg relativt jevnt mellom buss- og godstransportsjåfører.

– Det kan være at det er noen flere fra gods. I tillegg virker det som om det er fler erfarne sjåfører enn ferske som kommer opp i slike situasjoner. Kanskje de er så trygge på seg selv at de glemmer seg selv litt, sier han.

Sivertsen tror det først og fremst dreier seg om ubetenksomhet fra sjåførene som setter sine medtrafikanter i fare.

– Jeg oppfordrer medlemmene våre til å tenke på trafikksikkerheten. Når du ligger så nært at du ikke ser asfalten mellom deg og bilen foran, er det livsfarlig. Ingen ønsker vel å bli drapsmenn i trafikken, spør han retorisk.

Må tåle kjeft

Derfor ber han alle forholde seg til at man skal ha tre sekunders avstand til bilen foran.

– Dette handler ikke bare om å beholde førerkortet, men at man kan ta liv. Vi ser at mange ligger med bare ett sekunds avstand til bilen foran, og bråbremser den, så rekker man ikke en gang å trykke inn bremsen før man har dundret inn i den, sier Sivertsen.

Han frykter ikke sinte tilbakemeldinger fra medlemmer når han nå går ut og sier at forbundet vanskelig kan hjelpe dem i slike tilfeller.

– LOs juridiske avdeling har kommet til de samme konklusjoner som oss, så vi får bare tåle den kjeften som eventuelt kommer, sier Jan Sivertsen i Transportarbeiderforbundet.

Vi ser at mange ligger med bare ett sekunds avstand til bilen foran, og bråbremser den, så rekker man ikke en gang å trykke inn bremsen før man har dundret inn i den.

Jan Sivertsen, forbundssekretær i NTF

Annonse
Annonse