JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Øker trykket mot Risavika

Transportarbeiderforbundet ber om internasjonal boikott av skip som anløper havnen utenfor Stavanger.
Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen (uten refleksvest) holdt apell da Norsk Transportarbeiderforbund startet sin boikott av Risavika Terminal 1. november i fjor. Nå utvides boikotten av terminalen utover Norges grenser.

Leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen (uten refleksvest) holdt apell da Norsk Transportarbeiderforbund startet sin boikott av Risavika Terminal 1. november i fjor. Nå utvides boikotten av terminalen utover Norges grenser.

Roy Ervin Solstad

res@lomedia.no

Siden 1. november i fjor har Transportarbeiderforbundet boikotten Risavika Terminal utenfor Stavanger, men havna nekter fremdeles å underskrive en tariffavtale med Transportarbeiderforbundet. Arbeidsgiverne mener en avtale som gir de registrerte havnearbeiderne fortrinnsrett til losse- og lastearbeid på deres terminal vil bli for dyrt. I dag benytter terminalen egne ansatte, samt innleid arbeidskraft fra en annen bedrift i Risavika. I tillegg benyttes det ifølge NTF også mannskap på skipene som anløper terminalen til lossing og lasting av skipene.

En drøy måned senere ble havnene i Tromsø og Mosjøen tatt ut i sympatistreik i kampen for tariffavtalen, og det har vært arrangert støttemarkeringer både i Oslo og Tromsø i den pågående kampen. Den største på Youngstorget sist lørdag.

Internasjonal støtte

Både norsk og internasjonal fagbevegelse har gitt Transportarbeiderforbundet full støtte, og president i Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, Lars Lindgren fra Sverige, sa fra talerstolen lørdag at kampen i Risavika bare var nok et angrep på havnearbeidere over hele verden. Etter drøyt fem måneder med boikott av Risavika uten å få gjennsomslag for en tariffavtale, har Transportarbeiderforbundet bestemt seg for å trappe opp konflikten. Med internasjonal hjelp.

I et brev som har gått ut til havnearbeiderforbund i hele Europa, ber nemlig Transportarbeiderforbundet om at det settes i verk tiltak slik at skip som anløper Risavika etter 20. april, ikke blir losset og lastet i europeiske havner.

Klare signaler

Skal man tro leder i Transportarbeiderforbundet, Roger Hansen, vil det raskt bli merkbart for Risavika Terminal.

– Vi har fått meget klare signaler på at slike tiltak vil bli satt i verk i mange europeiske havner når vi nå har anmodet om dette formelt. Vi hadde håpet å unngå slik opptrapping, men Risavika terminal og NHO Logistikk og Transport nekter blankt å inngå tariffavtale med oss som inneholder registrerte havnearbeideres fortrinnsrett til lossing og lasting. Da har vi ikke noe annet valg, sier Hansen.

Boikotten virker

I fjor gikk konteinertrafikken ved terminalen ned med 30 prosent, på tross av at terminalen sier de gjør lossing og lasting til halve prisen av havner som har tariffavtale med NTF.

– Kristiansand havn, som har tariffavtale, økte konteinertrafikken i fjor med et volum tilsvarende det Risavika mistet. Dette viser at vår boikott virker. Jeg vil nå oppfordre arbeidsgiverne til å ta til vettet og inngå tariffavtale med oss, før de setter en milliardinvestering over styr, sier forbundslederen.

Vil ikke påvirke

Opptrappingen av konflikten skjer bare to dager før Transportarbeiderforbundet skal starte forhandlinger om ny tariffavtale for havnearbeiderne i Norge med NHO Logistikk og Transport, men Roger Hansen tror ikke det vil påvirke forhandlingsklimaet.

– Forhandlingene er vanskelige nok som de er, så de kan neppe bli vanskeligere. Konflikten er i gang, og dette er et tiltak som er en lovlig utvidelse av den konflikten. Vi gikk en runde med NHO Logistikk og Transport da vi overleverte kravene foran forhandlingene, og vi ble enige om å holde havnekonfliktene og tariffoppgjøret adskilt. Så da forventer jeg at vi gjør det, sier Roger Hansen.

– Vi hadde håpet å unngå slik opptrapping, men Risavika terminal og NHO Logistikk og Transport nekter blankt å inngå tariffavtale med oss som inneholder registrerte havnearbeideres fortrinnsrett til lossing og lasting. Da har vi ikke noe annet valg.

Roger Hansen, leder i NTF

Annonse
Annonse