Enighet i orkestrene
De fleste orkestrene har avsluttet sine lokale forhandlinger i enighet med rundt 3,3 prosent lønnsøkning. Men i teatrene er det et stykke igjen.
Kristiansand symfoniorkester i aksjon i Kilden Teater og konserthus. Musikerne her kan se fram til en lønnsøkning på 3,4 prosent i år.
Sissel M. Rasmussen
Mona Askerød
mona@musikkultur.no
Fredag klokka 15 gikk forhandlingsfristen ut i årets lønnsforhandlinger i Spekter-området, som omfatter orkestrene, de offenltige teatrene og Music Norway.
Operaen og Nordnorsk symfoniorkester forhandler noe seinere enn de andre, og var ikke helt ferdige da forhandlingfristen gikk ut. Kork er eget tariffområde og forhandler sammen med mange andre fagforeninger. Her trakk også forhandlingene ut. Ellers er forhandlingene avsluttet i enighet i orkestrene og Music Norway, med resultater rundt 3,3 prosent lønnsøkning.
Pensjonsutfordringene i orkestrene – og ikke minst Operaen – var i ferd med å bli en hodepine i disse forhandlingene, men skal tas i egne sentrale forhandlinger seinere.
Fra de enkelte forhandlingene
I Music Norway er det enighet om et generelt kronetillegg til alle på 16 750 kroner.
Stavanger symfoniorkester: Det gis et generelt lønnstillegg på 3,37 prosent fra 1.april. Lønnstillegget finansieres delvis gjennom endringer i opprykkstillegg, slik at totalrammen for lønnsoppgjøret utgjør 3,3 prosent.
Bergen Filharmoniske Orkester: Tillegg på 3,35 prosent på alle lønnstrinn, bedre betalt for bi-instrument og presiseringer om arbeidstid i avtalen.
Det norske blåseensemble: Prosentøkning i lønn på 2.5 prosent, som sammen med såkalt glidning og overheng gir en ramme på 3,3 prosent. Dessuten to nye gruppeledertilegg, økning i honorar til dem som er medlem i programkomite og kunstnerisk råd og økning i det interne stipendet.
Kristiansand Symfoniorkester: Lønnsøkning på 3,4 prosent på A-regulativet.
I teatrene derimot
Forhandlingene i teatrene ble avsluttet etter to dager, og skal til såkalte fase 3-forhandlinger torsdag 15.mai. Dersom det ikke oppnås enighet her, er det meklingsmannen som må forsøke å løse floken.
Uvanlig nok var det arbeidsgiversiden som brøt forhandlingene i teatrene, og ville ha hovedorganisasjonene på banen for å finne ut av spørsmålet om pensjon. Arbeidsgiverne på teatersiden ønsker å innføre en ny pensjonsordning fordi pensjonsutgiftene øker med svimlende hastighet, og står i fare for å spise av produksjonsmidlene. NTO-leder Morten Gjelten har vært tydelig i flere medier om at han mener at teatrene ikke kan vente på at staten og kommunene løser problemene. Mens MFO har vært like tydelig på at det ikke er rom for å gå inn i en pensjonsordning som medlemmene ikke vil kunne leve av den dagen de går av. Skuespillerforbundet har sagt at det må være mulig å finne en middelløsning som senker økonomisk risiko for begge parter. Der står saken fram til forhandlingene begynner 15.mai.
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.