Krever svar fra kystdirektøren
Transportarbeiderforbundet mener havnearbeidsgivere bruker regelverk ment for terrorsikring til å beskytte streikebrytere.
I Mosjøen (bildet) og Tromsø er havnearbeiderne fratatt sine adgangskort for å komme inn på terminalen. Samtidig har terminalene satt andre til å gjøre jobben streikende havnearbeidere gjør til vanlig. NTF mener havnene bruker regelverket til å beskytte streikebrytere.
Mosjøen Havn
res@lomedia.no
I flere havner har havnearbeidere i konflikt blitt fratatt sine adgangskort til havnene. Det er den såkalte ISPS-koden (International Ship and Port Facility Security Code) som innebærer sikringstiltak for å forebygge terrorhandlinger, som blant annet medfører at det skal være vanskeligere for uvedkommende å ta seg inn på havnene. Gittergjerdene og adgangskontrollen er en del av tiltakene i forbindelse med dette.
Utestenges
Havnearbeidere har selvsagt adgangskort til havnene omfattet av ISPS-koden, da det er nødvendig dersom skipene som kommer til disse kaiene skal bli lastet eller losset. Imidlertid har flere arbeidsgivere fratatt havnearbeidere i konflikt adgangskortene til disse kaiene med henvisning til ISPS-koden. Det gjelder både i Tromsø og i Mosjøen, mens i Bodø og Bergen ble det varslet at adgangskortene ville slettet ved en eventuell streik på havnene.
Samtidig har man både i Tromsø og Mosjøen hentet inn andre til å gjennomføre lossingen og lastingen av skipene. Dette mener Transportarbeiderforbundet er streikebryteri, men i og med at de registrerte havnearbeiderne ikke lenger kommer inn på havna lovlig, får de heller ikke hindret streikebryterne i å jobbe.
– Misbruk av regelverket
Dette reagerer Transportarbeiderforbundets leder Roger Hansen, sterkt på.
– Arbeidsgiverne benytter inndragning av ISPS-godkjenningen til losse- og lastearbeiderne blant annet i Mosjøen og Tromsø, til å beskytte streikebrytere i å utføre arbeidet som losse- og lastearbeiderne skal utføre i henhold til tariffavtaler som partene har underskrevet. Dette er er misbruk av et offentlig regelverk som er ment å heve sikkerheten på sjøen og i havner, og bidra til beskyttelse mot blant annet terroranslag, sier Roger Hansen til forbundets nettside.
– Bidrar til streikebryteri
Han krever nå klare svar fra kystdirektør Kirsti L. Slotsvik om hva hun synes om praksisen med å ta fra havnearbeiderne adgang til ISPS-terminalene. For det første må hun svare på om utestengelsen av havnearbeiderne er i tråd med regelverket. Dernest om hun er komfortabel med å ha et regelverk som er ment å beskytte mot terroranslag, men som nå brukes til å beskytte streikebrytere.
– Hvis ikke Kystverket griper inn mot dette, så bidrar de indirekte til streikebryteri på havnene, tordner Roger Hansen.
Kystdirektør Kirsti L. Slotsvik har ikke vært tilengjengelig for kommentar i dag.