JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Hva vil LO med Amedia?

Bevare mangfoldet eller sørge for avismassedød?

Kristin Margrethe Johansen

nina.hanssen@lomedia.no

Færre annonsekroner og endrede medievaner gjør at også mediekonsernet Amedia, der LO og flere forbund eier rundt 45 prosent av aksjene, er nødt til å kutte 500 millioner før 2015. Er LO opptatt av å bevare et mediemangfold, bør LO sørge for å beholde de gode journalistene og heller kutte noen direktører.

Amedia er i dag den nest største aviseieren i Norge målt etter omsetning. Konsernet eier 78 lokal- og regionsaviser, driver elektroniske medier og har trykkerier i både Norge og Russland.Men i likhet med de fleste mediehus må også Amedia nå gjennom en tung slankekur.

Tallene som ledelsen la fram denne uka viser at selskapet har tjent 29 millioner mindre enn året før. Nå skal det skjæres til beinet, og ledelsen sier de skal kutte en halv milliard fra og med 2015. Dette kan bety at 700 journalistkolleger mister jobben sin – noe som vil gå utover mangfoldet og også journalistikken Amedia leverer.

Mange forskere i hele verden spår at papiravisa kan være borte i løpet av de neste 10-15 årene. Kurvene peker nedover og mange mediehus jobber nå med en gradvis overgang til digitale medier. Selv om nordmenn har en sterkere kultur for lesning enn mange andre står også norske medier ovenfor de samme utfordringene.

Det som bekymrer meg fra diverse medieoppslag er at det virker som verken ledelsen eller eierne i Amedia har en plan eller visjon om hvor de vil være om 5-10 år.

Er planen å legge ned hele konsernet, så er de godt på vei hvis de nå kvitter seg med selgerne og journalistene. Men hvis eierne LO, Telenor og Fritt Ord har en plan om at mediene skal eksistere på ulike plattformer også i fremtiden, bør de se på andre kuttforslag.

Flåthen og co bør heller på styremøte 15.juni stille spørsmålet om de trenger alle direktørene og mellomlederne som de har i systemet. Og aldri glemme at det er journalistene og selgerne som skaper merverdien i mediebedrifter – det er journalistene som utgjør grunnplanet i en mediebedrift.

De ansatte har nå fått tilbud om sluttpakker avhengig av ansiennitet og alder. De fleste journalistene i Amedia er medlem i Norsk Journalistlag, men mange er også medlem i LO-forbundet APF. Altså må journalistene her forholde seg til LO som medieeier, men også fagforening når de nå står ovenfor et vanskelig valg i yrkeskarrieren.

Burde ikke i stedet eierne bestemme seg hvor de vil. Vil du bevare mediemangfoldet eller bidra til raskere avisdød?

Sammenlignet med aviskonsernene i Akersgata har ikke Amedia kommet særlig langt med å bytte ut papiravisene med digitale versjoner, men hvis dette er planen bør journalister få tilbud om mer kompetanse og ikke sluttpakker. Å kutte journalistene som i gjennomsnitt tjener 535.000 årlig i Amedia virker verken økonomisk lønnsomt eller særlig smart.

Da bør de heller se på de 40-50 direktørene i Amedia som tjener minst tre ganger mer enn journalistene i årslønn. Kanskje står det tomme lokaler rundt i avishus som kunne selges eller leies ut? Kanskje kunne man kutte mellomlederne slik at dialogen mellom de på toppen og grunnplanet ble mer direkte?

Telenor har like stor eierandel som fagbevegelsen, mens Fritt Ord eier tre prosent av aksjene i mediekonsernet. Men akkurat nå er det for meg litt uklart hva disse tre ønsker med Amedia.

I går varslet de to største eierne, LO og Telenor, at de sier fra seg utbytte for 2013 på grunn av den vanskelige situasjonen aviskonsernet er i. Det er en bra start.

Da Amedia for 25 år siden var i økonomisk krise, vedtok LO-kongressen å gå inn med 158 millioner som en del av vedtaket for å etablere Apressen som konsern. Da var det samtidig slutt på årlige bevilgninger fra LO. Engangsbeløpet var begrunnet med at en måtte sikre en motvekt til den borgerlige pressen. Mulig den ideologiske eller politiske begrunnelsen for at LO skal støtte Amedia ikke finnes lenger, men de har fortsatt et eieransvar og har stor innflytelse. Det jobber i dag 3.300 journalister i Amedia. Skal Amedia finne nøkkelen til hvordan de kan få leserne over fra papir til nett må de ikke redusere kvaliteten på journalistikken samtidig. Jeg skulle ønske at LO tok sitt eieransvar og gikk under parolene:

Bevar mediemangfoldet, vern om journalistene og kutt heller i direktørstaben.

Annonse
Annonse