JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
De streikende havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen nektes adgang til havnene, men selv om det betyr fritt fram for streikebrytere, vil ikke Kystverket ta stilling til havnenes egen vurdering av å stenge havnearbeiderne ute.

De streikende havnearbeiderne i Tromsø og Mosjøen nektes adgang til havnene, men selv om det betyr fritt fram for streikebrytere, vil ikke Kystverket ta stilling til havnenes egen vurdering av å stenge havnearbeiderne ute.

Jan-Erik Østlie

Overprøver ikke utestengning

Transportarbeiderforbundet mener Kystverket beskytter streikebrytere ved å nekte de streikende havnearbeiderne adgang til havnene. Kystverket svarer at ikke vil legge seg opp i hvordan havnene tolker regelverket.


18.06.2014
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Onsdag i forrige uke sendte Transportarbeiderforbundet et brev til Kystverket der forbundet stilte spørsmål til om havnene i Mosjøen og Tromsø tolket ISPS-koden som er ment som antiterrortiltak ved internasjonale havner riktig når de utestengte havnearbeiderne fra ISPS-havnene. Forbundet hevder at utestengelsen fungerer som en beskyttelse av streikebrytere som havnene har satt til å gjøre arbeidet til de streikende havnearbeiderne. Derfor ville NTF også vite om Kystverket var komfortabel med at et regelverk som skal hindre terror i stedet blir brukt for å hindre aksjoner mot streikebrytere.

Eier ansvarlig

I svaret fra Kystverket som kom rett før helgen, bekrefter sjøsikkerhetsdirektør Arve Dimmen og rådgiver Kristine Runde at det er Kystverket som fører tilsyn med at regelverket følges.

– Men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt, skriver de.

Samtidig blir det påpekt at ISPS-regelverket gjelder også under arbeidskonflikt.

– Formålet med adgangsbegrensningen er at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestlig ærend på området får adgang, heter det videre.

I tråd med regelverket

Ifølge Kystverket skal den vurderingen gjøres av eieren av havneanlegget og anleggets sikringsleder.

– Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestlig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Adgangsbegrensningen kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket fortsetter Dimmen og Runde.

Tar ikke stilling

I svarbrevet fra Kystverket understrekes det at både Tromsø og Mosjøen havn har gjort en vurdering av at havnearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestlig behov for å ha adgang til områdene.

– De vurderingene kan ikke Kystverket ta stilling til, avslutter Arve Dimmen og Kristine Runde i Kystverket.

LOs juridiske

Leder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet er ikke overrasket over svaret fra Kystverket.

– Nei, det var dessverre helt i tråd med det vi forventet skulle komme derfra. De gjør hva de kan for å unngå å ta stilling til saken, men ved å la utestengelsen bli stående, så er det nettopp det de gjør. Dette er mer enn indirekte støtte til streikebryteri, sier Hansen.

Noen langvarig offentlig debatt med Kystverket ønsker han imidlertid ikke.

– Vi holder nå på å forberede en sak for juridisk avdeling i LO, så skal de få vurdere hva som bør gjøres, sier Roger Hansen til Transportarbeideren.

Svaret fra Kystverket

Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er

laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.

Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.

Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.

Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får

adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.

Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.

Med hilsen

Arve Dimmen

sjøsikkerhetsdirektør

Kristine Runde

rådgiver

Kystverket

18.06.2014
12:00
21.08.2023 17:14

Svaret fra Kystverket

Vi viser til spørsmål i brev av 13. mai 2014 om adgangen til å inndra ISPS-adgangskort i arbeidskonflikter. Bakgrunnen for problemstillingen er at i flere norske havneanlegg er

laste- og lossearbeidere fratatt adgangen til havneanlegget og adgangsbegrensede områder i havneanlegget som en del av en arbeidskonflikt, blant annet i Tromsø og Mosjøen.

Havneanlegg som tar imot ISPS-skip er forpliktet til å følge ISPS-regelverket. Kystverket fører tilsyn med at regelverket følges, men det er eier av havneanlegget som er ansvarlig for at forpliktelsene blir fulgt. ISPS-regelverket gjelder uavhengig av om det foreligger en arbeidskonflikt eller ikke, og må derfor praktiseres på samme måte under en arbeidskonflikt som i en normalsituasjon.

Som en del av forpliktelsene etter ISPS-regelverket skal det opprettes et adgangskontrollsystem til havneanleggene og de adgangsbegrensede områdene i havneanlegget. Formålet med adgangsbegrensningen er blant annet å sikre at uvedkommende ikke får adgang til områdene, men at kun de som har et begrunnet eller nødvendig tjenestelig ærend på området får adgang.

Det er opp til eier av havneanlegget og havneanleggets sikringsleder (PFSO) å avgjøre hvem som har et begrunnet eller tjenestelig ærend på områdene, og hvem som da får

adgang. Det kan være flere grunner til at sikringsleder nekter adgangen til områdene som reguleres av ISPS-regelverket. Det kan enten være sikringsmessige årsaker til dette eller at vedkommende ikke har et begrunnet tjenestelig behov for å ha adgang til områdene.

Ved streik og plassfratredelse vil de streikende normalt ikke ha et nødvendig tjenestelig ærend inne på områdene som er regulert etter ISPS-regelverket. Den adgangsbegrensning som finner sted i disse tilfellene kan derfor ligge innenfor formålet med regelverket. Både i Tromsø havn og Mosjøen havn er det gjort en vurdering av at laste- og lossearbeiderne ikke lenger har et nødvendig tjenestelig behov for å ha adgang til områdene. Kystverket kan ikke ta stilling til disse vurderingene.

Med hilsen

Arve Dimmen

sjøsikkerhetsdirektør

Kristine Runde

rådgiver

Kystverket




Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker