JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Leverandørindustrien trenger aktive myndigheter

Med enkle grep kan leverandørindustrien kutte kostnader og bli konkurransedyktig, mener ekspert på norsk sokkel. Men det krever at partene og myndigheter handler.
Statoils Atle Reinseth (t.v.) og Knut Veum fra Konkraft på olje- og gasskonferansen til Fellesforbundet.

Statoils Atle Reinseth (t.v.) og Knut Veum fra Konkraft på olje- og gasskonferansen til Fellesforbundet.

Torkjell Trædal

torkjell.tradal@lomedia.no

Konkurranseevnen til norsk leverandørindustri var hovedtema da Fellesforbundet startet sin årlig olje- og gasskonferanse onsdag. Leverandørindustrien er bekymret over at de i vår mistet sju av sju kontrakter på Statoils offshoreinstallasjoner til utlandet og at selskapet må spare penger.

Et tredje tilbakeslag vil være krise for leverandørindustrien, mener forbundssekretær Jørn Eggum.

– Leverandørindustrien klarer ikke et tilbakeslag til, og må vinne Johan Sverdrup-feltet. Hvis ikke blir det mørkt, sier Eggum.

Finnes enkle svar

Men en som ikke tviler på leverandørindustriens konkurranseevne er Knut Weum. Han sitter i sekretariatet i KonKraft, en sammenslutning mellom aktørene i oljebransjen som kartlegger konkurransedyktigheten på norsk sokkel.

– Det er ingen tvil om at norsk leverandørindustri kan konkurrere med utenlandske selskaper, sier Weum.

I løpet av 2014 vil leverandørindustriens inntekter fra eksport utgjøre nærmere halvparten av alle inntektene, mer enn noen gang, kunne Weum fortelle under konferansen. Men likevel er industrien avhengig av norske oppdrag, mener han.

– Man må hele tiden utvikle seg. Nybygg er navet i leverandørindustrien. Hvis dette navet forsvinner vil man i lengden tape på kostnader, kapasitet, kompetanse og kvalitet. Dette er de fire aspektene industrien hele tiden må spørre seg om den har kontroll på, forklarer Weum.

Han mener åpenhet og samarbeid er avgjørende. For det finnes enkle løsninger.

– Vi vet at hvis man standardiserer boligmoduler på installasjonene, så kan man spare 30 prosent. Men det er ingen som tar initiativ til at man skal gjøre det. Det virker som om myndighetene ønsker å ha en tilbakelent rolle, men jeg mener de bør være mer pågående. Man bør sette seg ned, prate sammen og bli enige om disse løsningene som finnes, sier Weum.

– Må forbedre oss

Steinar Røgenes, sjef i Kværner Stord, var blant de som drøftet hva leverandører kan gjøre for å bedre konkurranseevnen under olje- og gasskonferansen. Han trakk blant annet fram at leverandørindustrien leverer gode produkter og på leveringstiden, men at norske leverandører taper oppdrag på grunn av høye priser. Blant annet brukes mye tid og penger på engeneering, planlegging og arbeid rundt selve produksjonen. Tall fra Statoil viser at oljeindustrien i dag bruker 300 prosent mer penger på å produsere et fat olje, samtidig som om produksjonsmengden står på stedet hvil.

– Vi må snu alle steiner for å forbedre oss. Vi må samhandle bedre både internt i bedriftene og i bransjen for å bli mer kostnadseffektive, samtidig som vi opprettholder høye HMS- og kvalitetskrav, sier Røgenes.

Han sier Kværner har mål om å kutte 15 prosent og at de har sagt til markedet at det er realistisk.

– Er det nok for å konkurrere med de utenlandske?

– Vi håper og tror det. Johan Sverdrup er viktig for oss og avgjørende for deler av Kværners drift. Vi er avhengig av kontinuerlig drift, slår Røgenes fast.

Tre firedeler fra norsk adresse

Frustrasjonen rundt kontraktstap til utlandet på Statoils utbygginger har vært stor. Men Statoils Atle Reinseth framholdt i går at Statoils investeringer i norsk leverandørindustri har holdt seg stabile.

– 127 milliarder av Statoils innkjøp på 170 milliarder kroner i fjor skjedde fra bedrifter med norsk fakturaadresse, fortalte Reinseth da han skulle forsøke å forklare hvorfor Statoil velger som de gjør, og la til at norske leverandører er viktigst for selskapet.

Men de må konkurrere på de samme premissene som de utenlandske, fortalte Reinseth.

– Vi kjøper etter konkurranse. Men leverandører som bygger kompetanse sammen med oss vil jo tjene på det i lengde, sa Reinseth til forsamlingen

Norske fakturaadresser, som Statoil gjør tre fjerdedeler av sine innkjøp fra, er imidlertid ikke synonymt med norske bedrifter, mener Eggum i Fellesforbundet.

– Det finnes mange utenlandske selskaper som har fakturaadresse her, sier han.

Politikerne må vekkes

Knut Weum fra KonKraft trakk fram Norges Rederiforbund som en braksuksess da han skulle forklare hvordan oljeindustrien kan vekke norske politikere.

– Rederiforbundet fikk bygget en spesialbåt ved hjelp av 92 norske bedrifter. Dette bør også offshorebedriftene gjøre med nybyggene sine. Det er noe både samfunn og politikere forstår, messet Weum.

KonKraft har kommet med rapporter som har vist konsensus mellom partene i oljeindustrien om hvordan konkurranseevnen på norsk sokkel kan ivaretas. Dette har blitt oversendt myndighetene, men uten å vekke særlige reaksjoner, fortalte Weum tilhørerne. Og derfor må man vekke politikere slik at de blir mindre passive.

– Politikere bryr seg om bedriftene som har adresse i hjemfylket deres, slo Weum fast.

Annonse

Flere saker

Annonse