JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
– Skal vi undersøke flere ulykker, kreves det mer ressurser, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport. Foto:

– Skal vi undersøke flere ulykker, kreves det mer ressurser, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport. Foto:

Havarikommisjonen for Transport

– Hadde ikke kapasitet

Årlig lager Havarikommisjonen full undersøkelse på kun fem til ti av rundt 150 varslede ulykker på veiene. Dødsulykken der Thea Øvrebotten omkom, var ikke en av dem.


08.08.2014
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

Det bekrefter avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport, Rolf Mellum overfor Transportarbeideren.

– Hvert år får veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport telefonisk varsel om rundt 150 ulykker på veiene. Mellom 80 og 100 av disse blir innrapportert og gir grunnlag for vurdering som sak, sier han.

Den vurderingen medfører en utvidet forundersøkelse på 10-20 ulykker årlig.

– Mellom fem og ti blir gjenstand for full undersøkelse med påfølgende rapport, sier Mellum.

Ble varslet

Ulykken der Thea Øvrebotten omkom, ble ikke tatt opp.

– Hovedkriteriene for å åpne undersøkelse er knyttet til alvorlighetsgrad og læringspotensial for bedret sikkerhet. Generelt hvor fører enten har kjørt ulovlig, for eksempel altfor fort eller i rus, så har ikke vi så mye å hente. Da er det lett å peke på trafikanten alene. Ulykken du nevner ble vi varslet om, men vi hadde ikke kapasitet til å gå inn i denne, sier han.

Hadde derimot Øvrebotten omkommet i en ulykke til sjøs eller i luften, hadde Havarikommisjonen hatt mindre valgmulighet.

– Både i sjø- og luftfart må vi åpne undersøkelser for alvorlige ulykker. På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta, bekrefter han.

Krevende

Mellum forklarer at veiavdelingen så langt har hatt størst fokus på ulykker med tyngre kjøretøy innen gods- og busstransport.

– Gjennomføring av undersøkelsene er krevende både faglig og i forhold til å ivareta involverte og pårørende, og vi går fort i taket på ressurssiden. Dette kan være frustrerende, men vi svarer for de valgene vi tar. Det går mye på erfaring når vi plukker ut hvilke ulykker vi skal gå videre med, men tidlig og presis faktainnhenting er avgjørende, fortsetter han.

Vil sjekke flere

Han innrømmer at med flere folk ville de kunne foretatt flere undersøkelser.

– Vi var bare fire på veiavdelingen i mange år. Dette er økt noe, og fra i høst blir vi totalt sju, noe som egentlig er en minimumsbemanning i forhold til sårbarhet. Ved å øke effektiviteten og prioritere å avgrense undersøkelsene bedre håper vi likevel å kunne øke antallet noe. Undersøkelse av et større antall ulykker vil nok kreve ytterligere ressurser, men kan eventuelt også kombineres med å velge temaundersøkelser i et større omfang enn vi hittil har gjort, sier Mellum.

Fokus på kvalitet

For det dukker opp ønsker om undersøkelser utenfra.

– Det kommer fra tid til annen, men så langt har vi hatt større fokus på kvalitet mer enn tidsbruk og antall saker. Vi har en 12-månedersfrist, og det er krevende når vi samtidig skal være faglig grundige og sørge for god forvaltning, sier Rolf Mellum i Havarikommisjonen.

På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta.

Rolf Mellum, Havarikommisjonen for Transport

08.08.2014
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Debatt

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.

Agenda Magasin

Ikke mas om at jeg skal føde flere barn for å sikre din alderdom


Flere saker