– Skal vi undersøke flere ulykker, kreves det mer ressurser, sier Rolf Mellum, avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport. Foto:
Havarikommisjonen for Transport
– Hadde ikke kapasitet
Årlig lager Havarikommisjonen full undersøkelse på kun fem til ti av rundt 150 varslede ulykker på veiene. Dødsulykken der Thea Øvrebotten omkom, var ikke en av dem.
res@lomedia.no
Det bekrefter avdelingsdirektør i veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport, Rolf Mellum overfor Transportarbeideren.
– Hvert år får veiavdelingen i Statens Havarikommisjon for Transport telefonisk varsel om rundt 150 ulykker på veiene. Mellom 80 og 100 av disse blir innrapportert og gir grunnlag for vurdering som sak, sier han.
Den vurderingen medfører en utvidet forundersøkelse på 10-20 ulykker årlig.
– Mellom fem og ti blir gjenstand for full undersøkelse med påfølgende rapport, sier Mellum.
Ble varslet
Ulykken der Thea Øvrebotten omkom, ble ikke tatt opp.
– Hovedkriteriene for å åpne undersøkelse er knyttet til alvorlighetsgrad og læringspotensial for bedret sikkerhet. Generelt hvor fører enten har kjørt ulovlig, for eksempel altfor fort eller i rus, så har ikke vi så mye å hente. Da er det lett å peke på trafikanten alene. Ulykken du nevner ble vi varslet om, men vi hadde ikke kapasitet til å gå inn i denne, sier han.
Hadde derimot Øvrebotten omkommet i en ulykke til sjøs eller i luften, hadde Havarikommisjonen hatt mindre valgmulighet.
– Både i sjø- og luftfart må vi åpne undersøkelser for alvorlige ulykker. På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta, bekrefter han.
Krevende
Mellum forklarer at veiavdelingen så langt har hatt størst fokus på ulykker med tyngre kjøretøy innen gods- og busstransport.
– Gjennomføring av undersøkelsene er krevende både faglig og i forhold til å ivareta involverte og pårørende, og vi går fort i taket på ressurssiden. Dette kan være frustrerende, men vi svarer for de valgene vi tar. Det går mye på erfaring når vi plukker ut hvilke ulykker vi skal gå videre med, men tidlig og presis faktainnhenting er avgjørende, fortsetter han.
Vil sjekke flere
Han innrømmer at med flere folk ville de kunne foretatt flere undersøkelser.
– Vi var bare fire på veiavdelingen i mange år. Dette er økt noe, og fra i høst blir vi totalt sju, noe som egentlig er en minimumsbemanning i forhold til sårbarhet. Ved å øke effektiviteten og prioritere å avgrense undersøkelsene bedre håper vi likevel å kunne øke antallet noe. Undersøkelse av et større antall ulykker vil nok kreve ytterligere ressurser, men kan eventuelt også kombineres med å velge temaundersøkelser i et større omfang enn vi hittil har gjort, sier Mellum.
Fokus på kvalitet
For det dukker opp ønsker om undersøkelser utenfra.
– Det kommer fra tid til annen, men så langt har vi hatt større fokus på kvalitet mer enn tidsbruk og antall saker. Vi har en 12-månedersfrist, og det er krevende når vi samtidig skal være faglig grundige og sørge for god forvaltning, sier Rolf Mellum i Havarikommisjonen.
På vei har vi ingen ulykker vi MÅ undersøke. Vi velger fritt hvilke ulykker vi skal ta.
Rolf Mellum, Havarikommisjonen for Transport
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin