JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ny sjef i solid konsern

Jernbanepersonalets bank og forsikring kan vise til gode resultater og fornøyde kunder. Utfordringene framover er mange, noe den nye konsernsjefen er klar for å ta fatt på.
NY LEDELSE: Christen J. Ø. Fredriksen overtok som konsernsjef i JBF 1. april.

NY LEDELSE: Christen J. Ø. Fredriksen overtok som konsernsjef i JBF 1. april.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

I april overtok Christen Johan Østerlund Fredriksen som konsernsjef i JBF etter Øivind Gaarder, som gikk av med pensjon. Fredriksen kom inn i et konsern med god økonomi og fornøyde kunder. På NJFs forbundsstyremøte i juni presenterte han seg selv og tok opp noen av utfordringene framover.

Toppscore

Forsikringsselskapet har for liten markedsandel til å delta i selve rangeringen av selskaper i Norsk Kundebarometer fra Handelshøyskolen BI, men er med i undersøkelsen der 7160 forbrukere blir spurt om hvor fornøyde de er med bedrifter de er kunder hos, i alt 180 virksomheter fra 30 ulike bransjer.

På spørsmål om lojalitet svarer 96 prosent av JBFs forsikringskunder at de ikke vurderer å bytte selskap. Banken scorer også høyt, med 88 prosent lojale kunder, der så godt som alle også har sin forsikring i JBF.

– Vi får gratulasjoner fra Kundebarometeret, men er for små i markedet til å delta i selve barometeret, forklarte Fredriksen.

I 2014 kom Flytoget best ut for tredje år på rad i denne kåringen som alltid får stor oppmerksomhet når resultatene offentliggjøres.

Stå på verdiene

Resultatet er viktig å bruke i det daglige, i konsernet som opprinnelig ble etablert som Jernbanepersonalets interessekontor.

– Vi skal ikke tulle med hvem vi er til for. I jernbanesektoren er det mer enn nok kunder, etter at det ble åpnet også for ansattes barnebarn, mener han.

I forsikringsselskapet er det 67.000 husstander. Med gjennomsnittet for norske husstander betyr det rundt 140.000 personer. Banken har 35.000 kunder.

– Det betyr at vi har mye å vokse på.

Innen bilforsikring ligger JBF cirka 25 prosent lavere i pris enn de største selskapene, og mister nesten ikke kunder.

– Dette er viktig, fordi det koster mer å vinne nye enn å beholde de vi har.

Raske endringer

Sparebanken har vanlig konsesjon og er i prinsippet åpen for alle. Her merker de forandringene som preger hele markedet.

– Informasjonsteknologien driver oss. Alle konkurrentene prøver å utvikle seg, og det må JBF også. Kravet fra kundene er mer selvbetjening og enklere saksbehandling. For de ansatte betyr det mer tid på kundene, og økt innsats for å få flere.

Bankdriften har ikke den samme fordelen på pris som forsikring, og må finne mer effektive måter å jobbe på. Fortsatt behandles lånesøknader manuelt, og det jobbes med elektroniske løsninger som gjør saksbehandlingen raskere og rimeligere.

– Men vi tjener penger og har ikke hastverk. Til høsten skal vi ta noen beslutninger om framtida.

For 2013 ble overskuddet før skatt 321 millioner kroner, en økning fra 220 millioner året før. Resultatet etter skatt var 270 millioner. For bankens del ble fjoråret det beste noensinne. Konsernet har 160 ansatte, hovedkontor i Oslo og syv regionkontorer.

Variert bakgrunn. Fredriksen (48) er utdannet siviløkonom i Tyskland, med markedsføring, bank og finans som hovedfag. I Tyskland ble han boende i 14 år. Han har mange års erfaring fra ledelse i norske, skandinaviske og europeiske finanskonsern, i hovedsak fra privatkunde-området, men også bedrifts- og industrimarkedet. Han ble ansatt av styret i desember 2013, begynte i konsernet 1. februar i år og overtok ansvaret som konsernsjef fra 1. april.

Rekruttering

NSB og Jernbaneverket tar inn aspiranter og lærlinger. Ungdom er opptatt av å få boliglån, et marked med knallhard konkurranse.

– For de yngre kundene må vi ha tilbud om selvbetjening, men at de yngste får de beste vilkårene på lån er ikke bærekraftig. Storkonsernene kan gjøre dette for å kapre nye kunder, de vet at nordmenn nesten aldri bytter bankforbindelse. Vi er nok mer konkurransedyktige på veletablerte kunder, og må gjøre noe for de yngre, men samtidig er det viktig å gi alle våre kundegrupper et godt tilbud. Vi skal synliggjøre fordelene ved å være kunde hos oss, sa Christen J. Ø. Fredriksen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse