JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Unge jobber gratis hvis de kan

Manglende overtidsbetaling er nesten like selvsagt som trendy lokaler og Apple-skjermer. Sommerpatruljen har besøkt reklame- og mediebyråene der «alle» vil jobbe.
Ole Enger, Lene Pernille Nesbø og Betsy Carina Traran i LOs sommerpatrulje på besøk hos Gjerholm Design. Bedriften er en av svært få grafiske bedrifter som har tariffavtale.

Ole Enger, Lene Pernille Nesbø og Betsy Carina Traran i LOs sommerpatrulje på besøk hos Gjerholm Design. Bedriften er en av svært få grafiske bedrifter som har tariffavtale.

Torkjell Trædal

torkjell.tradal@lomedia.no

De knallrøde hettegenserne skjærer inn i det hvite lyset, og inn i et rom med blanke bord og dataskjermer i aluminum. Ungdommene i Oslo grafiske fagforening er på sommerpatrulje for å sjekke lønns- og arbeidsvilkårene blant unge ansatte i reklame- og mediebyråene.

"NOTHING IS IMPOSSIBLE" står det med svære bokstaver over hele den ene veggen. Men overtidsbetaling virker likevel å være en umulighet i denne delen av den grafiske bransjen.

– Det betales konsekvent ikke overtidsbetaling. De som jobber i byråene sier de har fleksitid og kan styre tiden selv. Men vi vet det er vanlig med mye overtid og at det ikke kompenseres for alt, sier Silje Bækkelund, organisasjonsarbeider i Oslo grafiske fagforening og deltaker i LOs sommerpatrulje.

Få er organiserte

Karianne Tønnesen (30) jobber som grafisk designer og prosjektleder i et av skandinavias største reklamebyråer. Nå sitter hun på et lite møterom sammen med Silje Bækkelund og Betsy Carina Traran fra sommerpatruljen som besøker bedriften.

– Har du arbeidskontrakt? Får du feriepenger? spør Bækkelund.

– Ja, svarer Tønnesen til begge deler.

Traran noterer svarene på spørsmålene på et skjema.

Men Tønnesen får ikke overtidsbetaling. I likhet med de fleste andre ansatte i reklame- og mediebyråer har hun ikke tariffavtale.

– Jeg tror få er fagorganiserte fordi de ikke vet om muligheten for det. Og behovet er ikke der. Etterspørselen etter å få jobbe i reklamebransjen er stor. Går du ikke med på vilkårene, kan kanskje noen andre ta jobben i morgen, tror Tønnesen.

– Det er unge som er villige til å jobbe gratis i bransjen, fordi så mange vil jobbe her, supplerer Bækkelund.

Tønnesen kom i vinter tilbake fra svangerskapspermisjon, og får derfor mindre feriepenger enn normalt i sommer. Når Silje opplyser om at man som medlem kan få refundert tapte feriepenger som følge av permisjon, blir hun overrasket.

– Det er lærerikt å få besøk. Jeg visste ikke om alle fordelene ved å være organisert. Og det er betryggende at noen passer på at folk har det bra på jobben, mener Tønnesen.

Aksepterer vilkårene

I år er det andre gang den grafiske bransjen får besøk av sommerpatruljen. Forrige gang var i 2011. Også da var manglende overtidsbetaling hovedfunnet.

– Sist fant vi også mange som hadde gått på midlertidige kontrakter over lang tid, spesielt i TV- og filmbransjen. Vi ser litt mindre av det nå, forteller Bækkelund.

En typisk ung grafiker i et reklame- eller mediebyrå tjener rundt 400.000, og sjelden noe ekstra, mener Bækkelund. Hun tror mange ansatte aksepterer at vilkårene er som de er i bransjen, og tar til takke avspasere litt av og til i stedet for å få overtidsbetalinga de har krav på.

– Men loven sier egentlig at dersom man jobber over 40 timer i uka eller 9 timer om dagen, så skal man ha overtidstillegg på minst 40 prosent. Eventuell avspasering skal komme i tillegg til det, hvis man har avtale om avspasering, slår Bækkelund fast.

Bækkelund er med på sin niende sommerpatrulje. Ole Enger, Lene Pernille Nesbø og Betsy Carina Traran, alle utdannet innen grafisk design, kontrollerer bedriftene for første gang.

– Det er fint å få lære om rettighetene, sier Nesbø, som har bakgrunn fra Amedias sideproduksjon.

– Tidligere jobbet jeg i avis. Der blir du nærmest tvangsinnmeldt i fagforeninga. I mindre byråer er det langt fra sånn, forteller Traran, som selv snart skal begynne å jobbe med annonser i et mediebyrå.

Også fast ansatte utnyttes

– Stort sett blir vi tatt godt imot når vi kommer på patrulje i byråene, mener Ole Enger.

Flere bedrifter prøver å si at de ikke har sommervikarer, men det er ikke relevant, mener Bækkelund.

– Vi ønsker å treffe unge ansatte uansett. Unge blir utnytta også når de er fast ansatte, ikke bare i sommervikariater, sier hun.

Reklame- og mediebyråene er ofte nysgjerrige på sommerpatruljen, siden de sjelden får besøk.

– De fleste har hørt om oss, men aldri sett oss. Derfor er mange nygjerrige når vi kommer, og det går stort sett greit å få snakke med en ansatt i noen minutter, forklarer Bækkelund.

En av de som verken har hørt eller sett noe til LOs sommerpatrulje før, er medierådgiver Stian Rogert Kristiansen (25).

– Jeg har bare hørt om P4 sin sommerpatrulje. Sånn er det i mediebransjen, smiler Kristiansen, når han hilser på sommerpatruljen.

Han er HMS-ansvarlig på jobben og har hatt HMS-kurs. Det er patruljen fornøyde med. Men som storparten av bransjen ellers, har han ikke overtidsbetaling.

– Når man trives i en jobb tenker man kanskje ikke over LO og rettighetene sine i samme grad som hvis man ikke trives, tror Kristiansen.

Han får overrakt to kjærligheter på pinne, én til seg selv og én til sjefen hans.

– Men det er viktig at man får informasjon om at man kan få hjelp hvis man ikke har det bra på jobb, legger han til.

Man har krav på overtidstillegg. Fleksitiden skal bare komme i tillegg.

Silje Bækkelund, Oslo grafiske fagforening

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse