JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Arbeidsretten vil tolke avtalen til havnearbeiderne

Det blir en ny rettsrunde til høsten i havnearbeiderkonflikten.
ER KLAR: Lars Johnsen, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, er klar for nye dyster i retten om havnearbeiderkonflikten.

ER KLAR: Lars Johnsen, nestleder i Norsk Transportarbeiderforbund, er klar for nye dyster i retten om havnearbeiderkonflikten.

Erlend Angelo, Magasinet for fagorganiserte

torgny@lomedia.no

– Vi er klar for en ny rettsrunde i september, sier nestleder i Transportarbeiderforbundet, Lars Johnsen, etter at Arbeidsretten i dag avsa en kjennelse i havnearbeiderkonflikten.

Transportarbeideforbundet har stevnet NHO inn for Arbeidsretten. Saken har vært ført tirsdag og onsdag denne uka og i dag falt kjennelsen.

Forbundets krav har vært at de to containerselskapene på Oslo havn ikke har rett til å bruke egne ansatte til laste- og lossearbeid, men må bruke de godkjente havnearbeidere til denne jobben.

De to selskapene, Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal, har med NHO i ryggen hevdet at siden lasting og lossing foregår på bedriftens eget område kan de fritt benytte egne ansatte.

Havnemonopol

I utgangspunktet har havnearbeiderne monopol på alt losse- og lastearbeid i havna, men i Rammeavtalen for losse- og lastearbeidere er det en unntaksbestemmelse. Hvis arbeidet pågår i tilknytning til egen bedrift, kan en benytte egne ansatte.

Transportarbeiderforbundet mener at denne bestemmelsen gjelder for produksjonsbedrifter som mottar råvarer direkte til egen kai, eventuelt sender ut ferdige produkter motsatt vei.

NHO har hevdet at Arbeidsretten skal avvise saken, saken tilhører den faste tvistenemnda mellom LO og NHO.

Unntaket

Den faste tvistenemnda tar stilling til konkret valg mellom flere tariffavtaler knyttet til en konkret bedrift, men den fortolker ikke avtalene. Uenighet om forståelse av tariffavtalens innhold skal avgjøres av Arbeidsretten.

Arbeidsretten har ikke villet gå inn i den konkrete saken som gjelder Oslo Containerterminal og Sjursøya Containerterminal. Det spørsmålet overlater de til tvistenemnda.

Men retten mener at Arbeidsretten er rett instans for å behandle spørsmålet om unntaksbestemmelsene i Rammeavtalen.

Det blir derfor en ny rettsrunde i Arbeidsretten om dette spørsmålet i september.

Brøkdel av lønna

Kjernen i denne saken blir da om havnearbeidernes losse- og lastemonopol skal bestå. Hvis en taper i neste runde, vil mesteparten av trafikken over Oslo havn gå utenom Losse- og lastekontoret. Det vil da være tvilsomt om det kan fortsette virksomheten. Hvis det ikke er losse- og lastearbeidere i havna er det fritt fram for rederne å forlange at mannskapet om bord på båtene utfører arbeidet selv, til en brøkdel av lønna som det norske havnearbeidere får.

– Vi er glad for at vi får denne saken inn for Arbeidsretten og får en avklaring. Det står ingenting hverken i tariffavtalen eller ILO-konvensjonen om et skille mellom private og offentlig eide havner. Det er tydelig av her har NHO skiftet standpunkt.

Transportarbeiderforbundets motpart, NHO Logistikk og Transport hadde ikke fått lest kjennelsen ennå da LO-Aktuelt kontakter dem og vil derfor heller ikke kommentere saken.

Annonse

Flere saker

Annonse