LO-sekretær Terje O. Olsson krever svar med en gang på hva sjøfartsdirektoratet gjør med situasjonen på Svalbard. (Arkivbilde)
Knut Viggen
LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken
Etter alle skriveriene rundt det som skjer på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord», har LO-ledelsen sendt brev til Sjøfartsdirektoratet. Saksbehandler og LO-sekretær, Terje Olav Olsson, forventer svar allerede i morgen, onsdag.
csd@lomedia.no
Saken om forholdene om bord fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» som daglig frakter turister i arktiske farvann rundt Svalbard, har nå fått LO-toppen til å reagere. Det var under en inspeksjonsrunde forrige uke at Norsk Sjømannsforbunds inspektører avdekket at mannskapet om bord, som er ansatt gjennom et bemanningsselskap på Filippinene, ikke får utbetalt hyre etter de lover og regler som skal følge et NOR-registrert skip.
– I skipsregisteret står det svart på hvitt at både «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip. Det betyr at de som jobber om bord skal ha norsk lønn, og hyreutbetalingene skal skje etter norske lønns- og arbeidsvilkår, slår LO-sekretær Terje Olav Olsson fast.
Spørsmål til direktoratet
Etter at Sjømannsforbundet avdekket at det filippinske mannskapet fremdeles blir lønnet etter filippinske kontrakter, har LO involvert seg i saken. I dag sendte ledelsen brev til Sjøfartsdirektoratet med tre klare spørsmål, beskrevet slik i brevet:
1. Beskrive hvordan dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) generelt ser på situasjonen og utviklingen når det gjelder sosial dumping og arbeidslivskriminalitet innenfor sjøfarten. Vi minner om at sosial dumping antar en lang rekke former, og også omfatter mange andre forhold enn lønnsvilkår, som HMS osv.
2. Klargjøre hvilke metoder dere (Sjøfartsdirektoratet – red.anm) bruker og utvikler for å møte utfordringene på dette området, herunder samarbeid med andre etater og aktører, samt mer presist hvilket ansvar og hvilken rolle direktoratet har i dette arbeidet.
3. Redegjøre for hvordan direktoratet forholder seg til den aktuelle saken med «Langøysund» og «Billefjord». Hva kan og vil direktoratet gjøre for å sikre at de aktuelle fartøyene driver forsvarlig og korrekt nå og framover, herunder når det gjelder de sikkerhetsmessige forhold?
Krever umiddelbart svar
Det siste av disse tre spørsmålet knyttet opp til Svalbard-saken, krever LO svar på allerede i morgen.
– Etter mitt skjønn burde disse båtene ha blitt fortøyd til kaia umiddelbart etter at kontraktbruddet ble avdekket, og stått fortøyd inntil vi fikk alt av dokumentasjon på det tørre, og mannskapet om bord fikk utbetalt det de har krav på. Båtene går fremdeles daglig har jeg skjønt, og da må vi stille Sjøfartsdirektoratet klare spørsmål om hva de tenker å gjøre i denne saken, og vi forventer de kommer med et svar umiddelbart, sier Olsson.
Står sammen
LO kommer nå til å følge utviklingen i denne saken tett. Olsson opplyser at LO også kommer til å jobbe tett sammen med Sjømannsforbundet.
– Sjømannsforbundet har sagt at de ønsker oss med på laget, og vi lover å stå side om side med dem til denne saken er løst, slår Olsson fast.
I sine mange år som både tillitsvalgt i Hafslund, hovedkasserer i EL & IT Forbundet og nå som LO-sekretær i LOs ledelse er det ikke første gang Olsson sitter med saker som omfatter sosial dumping på skrivebordet.
– Nei dessverre, og uheldigvis blir det flere og flere. Det som trigger oss i LO er at vi nå begynner å få myndighetene mer på gli i forhold til disse sakene, og det er vi avhengig av. Slik er det i denne saken også, men da må direktoratet komme med klare svar til oss. Vi skal gjøre alt vi kan sammen med Sjømannsforbundet for å rydde opp. Ingen skal få drive virksomhet og tjene penger på andres nød, slår Olsson fast.
Les også:
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Les også:
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Mest lest
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
Sissel M. Rasmussen
Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.
Eirik Dahl Viggen
Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.
Privat
Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben
Brian Cliff Olguin
Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene
LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.
Eirik Dahl Viggen
Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene
Håvard Sæbø
Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt
Per Backer