MS Billefjord har fått seilingsforbud fordi skipperen ikke er EU-borger.
Christine Skårberg Dahl
Flere tilsyn på Svalbard
Sjøfartsdirektoratet har gitt MS «Billefjord» seilingsforbud, men sier ikke noe om sosial dumping. Nå ber LO om møte med direktoratet.
csd@lomedia.no
I går sendte LO brev til Sjøfartsdirektoratet. Der krevde de svar i hva og hvordan direktoratet forholder seg til de funnene Norsk Sjømannsforbunds inspektører avdekket under inspeksjonen om bord på fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» i forrige uke. Inspektørene avdekket at det filippinske mannskapet ikke får lønn etter norske lønns- og arbeidsvilkår, noe de har krav på siden de jobber på NOR-registrerte skip. LO reagerer på at det foregår sosial dumping på NOR-registrerte skip, og et av spørsmålene i brevet rettet til Sjøfartsdirektoratet nå planlegger å gjøre i denne saken nå som sosial dumping er avdekket. LO krevde hurtig svar på dette.
Nytt tilsyn
– Og de overholdt fristen og vi fikk svaret i dag. Det er jo svært positivt, men om vi er like fornøyde med svaret er en annen sak, sier LO sekretær og saksbehandler, Terje Olsson.
I brevet svarer Sjøfartsdirektoratet at de har utført inspeksjoner om bord begge fartøyene, og vil utføre nytt tilsyn ganske snart igjen, samt fortsette å følge opp fartøyene så lenge de ligger på Svalbard.
Vil diskutere sosial dumping
– Men i brevet sier de ikke noe om sosial dumping. I henhold til dette har vi nå bedt om et møte med Sjøfartsdirektoratet slik at vi kan diskutere mer om dette, og kanskje belyse noe av alvorlighetsgraden om sosial dumping i norsk arbeidsliv, sier Olsson.
Seilingsforbud
Noe godt nytt kom imidlertid ut av brevet fra Sjøfartsdirektoratet kan Olsson fortelle.
– Det er knyttet opp mot fartøyet «Billefjord». Der var Sjøfartsdirektoratet om bord nylig. Båten har nå fått seilingsforbud, da inspektøren til Sjøfartsdirektoratet avdekket at kapteinen om bord ikke var EU-borger, og dermed ikke kan føre dette fartøyet lovlig, opplyser LO-sekretæren.
Støtter Sjømannsforbundet
Når det gjelder å få mannskapet lønnet etter de hyretabellene som er lovlige i henhold til norsk lov, oppfordrer Olsson Sjømannsforbundet å bare fortsette å trykke på.
– Det er Sjømannsforbundet som må gjøre den jobben, men de skal vite at vi støtter dem hele veien. Vi skal jobbe side om side med dem i denne saken. Vi i LO kommer også til å trykke videre på når det gjelder Sjøfartsdirektoratet for å holde fokuset oppe i denne saken også hos dem, avslutter Olsson.
Les også:
LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Les også:
LO krever svar fra direktoratet i Svalbard-saken (01.07.2014)
Var for dyre, fikk fyken (01.07.2014)
LO-lederen raser over sosial dumping til sjøs (27.06.2014)
Vurderer arrest og boikott (26.06.2014)
Sosial dumping på norske skip (25.06.2014)
Dette er saken:
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» seiler daglig med turister i farvannet rundt Svalbard og er eid av Henningsen Transport & Guiding
• I år byttet rederiet ut sitt norske mannskap og erstatt dem med et billigere filippinsk mannskap
• I april avdekket Sjøfartsdirektoratet og Norsk Sjømannsforbund at det filippinske mannskapet om bord fikk hyre etter filippinske kontrakter
• Fartøyene «Langøysund» og «Billefjord» er NOR-registrerte skip, som betyr at mannskapet skal ha hyre etter norske lønns- og arbeidsvilkår
• I april undertegnet mannskapet på «Langøysund» norske lovlige arbeidskontrakter
• I juni utførte Norsk Sjømannsforbunds inspektører nytt besøk og avdekket at mannskapet fremdeles ikke får lønn i henhold til norske lønns- og arbeidsvilkår
• Om bord på «Billefjord» ble også påvist ulovlige filippinske kontrakter
• Norsk Sjømannsforbund vurderer nå å ta «Langøysund» arrest og boikott av «Billefjord» for å fremtvinge at rederiet betaler mannskapet lønn etter norsk tariff
• Sjøfartsdirektoratet har også gitt «Billefjord» seilingsforbud, og inndratt kapteinens sertifikat siden han ikke er EU-borger
• LO er også involvert i saken, og har løpende kontakt med Sjøfartsdirektoratet, samt gir Sjømannsforbundet sin støtte i videre arbeid, og eventuell ved en arrest og boikott
• Henningsen Transport & Guiding har klaget saken inn for Sjøfartsdirektoratet
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin