JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Ikke følg Sveriges jernbanepolitikk

Svenske sosialdemokrater advarer norske politikere mot å kopiere landets liberalisering.
FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander      Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

FORVERRING: Tillitsvalgt i fagforbundet Seko, Alexander Kolliopanos (t.h.) mener mye står på spill ved valget. Juwanro Haddad er en av fire Seko-medlemmer som er kandidater.

Nina Hanssen

nina.hanssen@lomedia.no

I Norge er regjeringen åpen for både avregulering og privatisering, og har sagt at de vurderer å redusere eierandelen i Flytoget. Riksdagsmedlem Anders Ygeman (44) advarer norske politikere. Sosialdemokraten Ygeman har sittet i Riksdagen siden 1996, og har de siste fire årene ledet trafikkomiteen, tilsvarende Stortingets samferdselskomité.

Sammen med en av de fire riksdagskandidatene fra fagforeningen Seko, Juwanro Haddad, tar Ygeman imot oss på sitt kontor. Det er kort tid før valget og om en måned håper Ygeman at Haddad også sitter i Riksdagen. Begge er mest opptatt av å skape arbeidsplasser, særlig for unge, men vil også ha ny jernbanepolitikk.

Mange ulykker

Når de to svenske sosialdemokratene leser norske aviser, blir de forundret over at regjeringen i Norge ser mot Sverige når de skal stake ut ny kurs for jernbanepolitikken.

– Sverige har Europas mest misfornøyde togpassasjerer. Statistikken viser fallende punktlighet, og nå har vi både vinter- og sommerproblemer, sier Ygeman og tar frem noen avisutklipp som forteller om ulykker og stans.

– Det kommer ikke som en overraskelse på oss. Dette er en konsekvens av politikken. Også i land som har avregulert og privatisert jernbanen før Sverige har det vært mange ulykker, som i Storbritannia, New Zealand og i Estland. Vi husker alle bildene fra Hatfield-ulykken i England i 2000, der fire omkom og over 70 ble skadet, sier Ygeman.

Storsatsing

Han mener det trengs en storsatsing på jernbanen, på både skinner og materiell.

– I dag dukker private selskaper opp og forsvinner igjen. Arbeidstakere må forholde seg til ulike arbeidsgivere. Det er en veldig uoversiktlig situasjon, for både passasjerer og ansatte. Vanlige folk skjønner ikke at det er ulike aktører og skylder bare på SJ. Vi må endre organiseringen av jernbanen og se på dette som en del av infrastrukturen og ikke en markedsplass, sier han.

Ygeman advarer mot å konkurranseutsette jernbanen. I Sverige er det vanskelig å finne politikere, også fra høyresiden, som mener at konkurranseutsetting av jernbanen var smart. Selv den tidligere lederen av Moderatene, Ulf Adelsohn, som også var styreleder i SJ, kaller dette «en lekegrind for politikere» og mener liberaliseringen aldri burde vært gjort.

– Samtidig er det få som vil tilbake slik det var før. Vi må nok i stedet tenke at anbud må vare mer enn ett år, og jobbe for mer forutsigbarhet for ansatte. I dag er det kun andre lands jernbaneselskaper som har råd til å ta risikoen på ettårige kontrakter slik det er i dag. Nå har vi et Hong Kong-selskap som har levert anbud på Stockholm-Gøteborg, den mest lønnsomme strekningen, forteller han.

Konkurranse på sporet

– Det er ganske spesielt. Før var det statlig jernbane i Sverige. I dag er det andre staters jernbaneselskaper som konkurrerer om å kjøre her, som NSB-eide Tågkompaniet, DSB og Deutsche Bahns Arriva, samt MTR, eid av Hong Kong. Jeg mener at hvis vi fortsatt skal ha konkurranseutsetting må vi kunne gi kontrakter på fem til ti år. I dag er det mer konkurranse for gevinst. Vi vil jobbe for et motsatt mål, å sørge for at toget går i rett tid og at mange mennesker vil reise med tog, sier politikeren.

– Har du statsrådambisjoner?

– Vi får se. Jeg brenner for å jobbe med samferdselspolitikk, miljø, transport og klima. Hva som skjer etter 14. september vet jeg ikke ennå. La oss nå konsentrere oss om å felle bjørnen først, så kan vi diskutere hva vi skal gjøre med skinnet etterpå, sier Anders Ygeman.

Seko-tillitsvalgt Alexander Kolliopanos i Infranord er skremt over utviklingen i svensk jernbane de siste årene. Han betegner det som en katastrofe at det nå finnes mange private foretak som spiser av vanlige folks skattepenger.

Håper galskapen tar slutt

Infranord var det svenske Jernbaneverkets entreprenørdivisjon, Banverket Produktion, skilt ut og etablert som statlig selskap i 2010. Det konkurrerer om vedlikehold på linje med andre, og har vunnet anbud i Norge.

Kolliopanos håper galskapen tar slutt etter valget i september. Han har sett kolleger som har byttet arbeidsgiver flere ganger og stadig vekk får dårligere arbeidsvilkår og lønn. Fagbevegelsen er viktig, og han håper at Seko klarer å få fram forskjellen på høyre og venstresiden i det kommende valget.

– Før var vi stolte over å jobbe på jernbanen. Det var trygge jobber og et godt arbeidsmiljø. Nå er ikke folk særlig stolte lenger. Trygt er det heller ikke. Jeg har til og med hørt kolleger i andre private selskap som sier at de skjemmes av å gå i uniform. Mange har mistet gløden og framtidstroen. Det er trist, sier Alexander Kolliopanos.

Les også: Støre kritisk til salg av Flytoget

Svensk valg

Riksdagen er Sveriges lovgivende
forsamling.

Består av 349 representanter.

Valg hvert fjerde år, andre søndag
i september.

Har 15 komiteer (svensk: utskott)
alle med 17 medlemmer.

Trafikutskottet er ledet av Anders
Ygeman siste periode.

Seko, «facket för service och
kommunikation», et fagforbund i LO.

Har ca. 132.000 medlemmer i ni ulike bransjer, deriblant jernbanen.

Før var vi stolte over å jobbe på
jernbanen. Alexander Kolliopanos

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Svensk valg

Riksdagen er Sveriges lovgivende
forsamling.

Består av 349 representanter.

Valg hvert fjerde år, andre søndag
i september.

Har 15 komiteer (svensk: utskott)
alle med 17 medlemmer.

Trafikutskottet er ledet av Anders
Ygeman siste periode.

Seko, «facket för service och
kommunikation», et fagforbund i LO.

Har ca. 132.000 medlemmer i ni ulike bransjer, deriblant jernbanen.