JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Støre kritisk til salg av Flytoget

Ap-leder Jonas Gahr Støre mener et salg av Flytoget er uheldig både økonomisk og for fellesskapets interesser.
ULLENT: Solbergregjeringens argument om spredning av makt er veldig ullent, sier Jonas Gahr Støre.

ULLENT: Solbergregjeringens argument om spredning av makt er veldig ullent, sier Jonas Gahr Støre.

Siri Hardeland

nina.hanssen@lomedia.no

Som ventet har Høyre/Frp-regjeringens omlegging av eierskapspolitikken åpnet for salg av Flytoget. Flere utenlandske interesser har meldt seg. Dette synes Støre er en dårlig idé. Han tror de gjør dette av ren ideologi.

Ifølge ham er det ikke er en eneste god grunn til salg.

Ikke god økonomi

Støre er kritisk til politikken som Solbergregjeringen fronter.

– Det finnes ikke ett godt økonomisk argument for dette. Vi trenger ikke putte mer inn i Oljefondet, vi har nok på bok i Statens pensjonsfond, sier han.

Og skjønner heller ikke at salget er av hensyn til kundene.

I en fersk undersøkelse gjort av Sentio Research sier seks av ti nordmenn klart nei til et salg, mens kun to av ti mener det er en god idé.

Viktig brikke

– Flytoget fungerer godt i dag og har trafikk i en region med sterk vekst der myndighetene har behov for å satse på kommunikasjon. Da er det bare en strategisk fordel at vi har et offentlig eierskap i Flytoget, sier han.

Støre mener et privat selskap vil ha andre og mer kortsiktige mål om gevinst, men det offentlige har behov for langsiktig planlegging.

– Å la kollektivtransport være på offentlig eie er et ledd i å bygge landet. Vi må ha høy terskel for å selge, sier Støre.

Han minner om at Gardermobanen er strategisk svært viktig infrastruktur for Oslo-regionen.

– Vi vet at denne regionen vil vokse med 30 prosent frem mot 2040, og at etableringen av boliger og næringsbygg må skje i tilknytning til kollektivtrafikken. Det øker behovet for å se all reisekapasitet i sammenheng. Flytoget går nå til Drammen og kan være kandidat til deler av intercity-utbyggingen. Alt dette er av stor strategisk interesse for fellesskapet, sier han.

Ut av landet

Støre er ikke i tvil om at eventuelle nye utenlandske eiere vil kjøre Flytoget, og at dette vil gå, men han skjønner ikke hvorfor regjeringen vil gjøre det.

Støre har sett at svenskene allerede har solgt ut deler av kollektivtrafikken. Blant annet er Arlanda Express, som tilsvarer Flytoget i Stockholmsregionen, nylig solgt til australske og kinesiske eiere.

Støre påpeker at eierskapet av Flytoget også trolig vil forsvinne ut av landet.

– Alle analyser og spekulasjoner går i retningen av oppkjøp fra utenlandske selskaper. Jeg synes derfor Solbergregjeringens argument om spredning av makt er veldig ullent, sier Jonas Gahr Støre.

Les også:

ADVARER: Svenske sosialdemokrater advarer norske politikere mot å kopiere landets liberalisering:
– Ikke følg Sveriges jernbanepolitikk

Det finnes ikke ett godt økonomisk argument for dette.

Jonas Gahr Støre, Ap-leder

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Les også:

ADVARER: Svenske sosialdemokrater advarer norske politikere mot å kopiere landets liberalisering:
– Ikke følg Sveriges jernbanepolitikk