Stor økning for jernbanen
Regjeringen Stoltenberg foreslår å bevilge 18,7 milliarder kroner til jernbaneformål i 2014, en økning på 30 prosent fra vedtatt budsjett for 2013. Av dette går i underkant av ti milliarder til investeringer.
oystein@lomedia.no
Til særskilte tiltak innen kollektivtrafikken er det satt av 1,8 milliarder kroner, 17 prosent mer enn for inneværende år.
Jernbaneverkets investeringsbudsjett øker med nesten 63 prosent, til 9,9 milliarder kroner. Dette skal sikre videre framdrift for anlegg som er i gang.
Blant disse er videreføring av arbeidene med dobbeltspor mellom Farriseidet og Porsgrunn, på hver side av Holmestrand og de 17 kilometerne i fellesprosjektet for Dovrebanen og E6.
Nye arbeider som er vedtatt og skal i gang er dobbeltspor mellom Ski og Oslo, med byggestart på tunnelen for Follobanen i 2014, prosjektet Bergen-Arna og nytt dobbeltspor Hell-Værnes.
Investeringene i nytt signal- og sikringsanlegg, samt fjernstyring av Østfoldbanens østre linje fortsetter, det samme gjør andre tiltak på infrastrukturen som skal gi bedre togtilbud på Østlandet. Et av disse er bedre strømforsyning.
Til drift setter regjeringen av 3,18 milliarder kroner. Blant prioriteringen er bedre vinterberedskap og økt kompetanse innen planlegging og utredning.
Vedlikehold får ifølge forslaget 2,5 milliarder kroner. Fornying på Dovre-, Bergens- og Nordlandsbanen er prioritert i 2014, blant annet for å få bedre kontroll på vannføringen.
Til statlig kjøp av persontrafikk med tog er det satt av 3 milliarder, en økning på 4,3 prosent fra i år.
Totalt foreslår regjeringen å bevilge 45,2 milliarder kroner til samferdsel i 2014, en økning på 6,3 milliarder kroner eller 16, 3 prosent fra saldert budsjett 2013.
Er totalt på over tusen milliarder kroner.
Budsjettforslaget fra de rødgrønne vil neppe bli stående. Den påtroppende Høyre-Frp-regjeringen må innen 8. november fremme forslag om budsjettendringer for Stortinget. Kommer i en tilleggsproposisjon.
Det er ikke ventet større inngrep, men enkelte merkesaker som skal vise at landet får en ny politisk kurs.
Da Kristin Halvorsen ble finansminister i 2005, og tok over budsjettet etter Bondevik II-regjeringen og finansminister Per-Kristian Foss, foreslo hun endringer på 8,1 milliarder kroner, rundt 1 prosent av totalen.
Flere saker
Er totalt på over tusen milliarder kroner.
Budsjettforslaget fra de rødgrønne vil neppe bli stående. Den påtroppende Høyre-Frp-regjeringen må innen 8. november fremme forslag om budsjettendringer for Stortinget. Kommer i en tilleggsproposisjon.
Det er ikke ventet større inngrep, men enkelte merkesaker som skal vise at landet får en ny politisk kurs.
Da Kristin Halvorsen ble finansminister i 2005, og tok over budsjettet etter Bondevik II-regjeringen og finansminister Per-Kristian Foss, foreslo hun endringer på 8,1 milliarder kroner, rundt 1 prosent av totalen.