JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Styrer postruten med telefon

En million papirark forsvinner når postbudene bytter ut rutebok i papir med smart-telefon.
SMART: Postbudene kan kaste den gamle ruteboka til fordel for smart-telefon. I disse dager tas systemet som blant annet forteller hvem som har flyttet,  ønsker ettersending eller oppbevaring av post når de er på ferie.

SMART: Postbudene kan kaste den gamle ruteboka til fordel for smart-telefon. I disse dager tas systemet som blant annet forteller hvem som har flyttet, ønsker ettersending eller oppbevaring av post når de er på ferie.

Morten Hansen

morten.hansen@lomedia.no

Posten har utviklet en ny digital rutebok for mer effektivt å administrere 4000 budruter over hele landet. Løsningen vil gi postbudene en enklere arbeidshverdag.

- Med ny digital rutebok effektiviserer vi postbudenes arbeid og sikrer rask oppdatering og ajourhold av postrutene, sier konsernsjef Dag Mejdell i Posten Norge, i en pressemelding.

Posten Norge leverer post til 2,3 millioner husstander og bedrifter i Norge hver dag. En halv million personer flytter hvert år og om lag 600 000 personer ønsker ettersending eller oppbevaring av post når de er på ferie. Frem til i dag har det meste av oppdateringer og ajourhold skjedd på papir. Hvert eneste år skrives det ut en million ark blant annet for å oppdatere postbudene løpende om endringer i adresselistene. Nå skal endringer skje med enkle tastetrykk.

Positivt førsteinntrykk

Postens IT-avdeling har utviklet den nye digitale ruteboken, mens postbudene har påvirket løsningen ved å definere behovet, teste den digitale ruteboken og ikke minst delta i utrulling og opplæring.

Olav Otnæs sitter i Postens utstyrsgruppa, og har fulgt prosessen fram til den ferdige digitale ruteboken.

- Mitt inntrykk er at folk er positive, sier Otnæs.

Han tror dette kan bety en lettere hverdag.

– Nå slipper budene å ha med seg mye papir for å vite hvor de skal levere posten, konstaterer han.

Må ta tiden til hjelp

All ny teknologi har både fordeler og ulemper. Også i dette tilfellet har det vært diskusjoner.

- Dette er en iPhone med GPS. Det har alltid vært en viss skepsis i fagbevegelsen til bruk av GPS, på grunn at det kan brukes til overvåkning. Den runden har vi vært gjennom denne gangen også, men vi mener det skal gå greit. Datatilsynet har heller ingen innvendinger, sier Otnæs.

En annen utfordring er at ikke alle har like lett for å forstå ny teknologi.

- I et av pilotprosjektene var det noen som ikke hadde brukt smart-telefon før. Det viste seg å gå helt greit – så lenge de fikk tid til å lære seg teknologien. Hvis budene får muligheten til å lære seg dette selv, uten å ha et tidspress på seg, tror jeg utrullingen av prosjektet skal gå greit, sier Otnæs.

Annonse
Annonse