Vil bryte NSB-monopolet før neste valg
– Jeg håper å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016, sier Linda Helleland (H), leder av Stortingets transportkomité.
Høyres transportpolitiker, Linda Helleland, har bråhast med å konkurranseutsette togstrekninger for å unngå at et regjeringsskifte i 2017 kan reversere planene.
Terje Pedersen, ANB
frifagbevegelse@lomedia.no
Til VG forteller Høyre-politikeren om regjeringens planer for å avvikle NSBs monopol på å drive togtransport i Norge. I tillegg til den allerede privatiserte Gjøvikbanen vil H/Frp-regjeringen konkurranseutsette disse åtte togstrekningene:
• Bergen-Voss
• Oslo-Lillehammer
• Oslo-Kristiansand
• Stavanger-Egersund
• Oslo-Skien
• Oslo-Halden
• Steinkjer-Trondheim-Melhus
• Bodø-Fauske
Hastverk
Og ifølge Helleland har regjeringen hastverk for å hindre at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 reverser utviklingen.
– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet, sier Helleland til VG.
Statssekretær John-Ragnar Aarset i Samferdselsdepartementet sier de allerede har hatt en rekke møter med utenlandske togselskaper som kan være aktuelle drivere av jernbanestrekningene som skal privatiseres:
– Vi har hatt kontakt med franske Keolis, Hong Kong-baserte MTR, som blant annet driver T-banen i Stockholm og tyske Deutsche Bahn, sier Aarset.
Også han sier han håper privatiseringen vil være i gang i løpet av denne stortingsperioden.
Ap-skepsis
Arbeiderpartiets transportpolitiske talsperson, Eirin Sund, er skeptisk til privatiseringsplanene.
– Det er ikke akkurat mor Theresa som står og banker på døren og vil drive jernbane i Norge. Dette er selskaper som kun er ute etter å tjene mest mulig penger, og jeg er redd for at dette vil sette vedlikehold, sikkerhet og andre ting til sides for å prioritere å lage en pengemaskin, sier hun til VG.
LES OGSÅ: Næringsministeren utvider salgslista
Her skal det privatiseres:
Dette er en sak fra
Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.
Flere saker
Her skal det privatiseres: