JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Typisk Høyre å privatisere

LO Stats leder Tone Rønoldtangen synes Høyres iver etter å avvikle NSBs monopol på togtransport er en veldig dårlig ide.
BETENKT: – Vi har jo sett hva som har skjedd i Sverige. Nå vet vi dette ikke fungererer og at det er dumt. Det må vi lære av, sier Rønoldtangen.

BETENKT: – Vi har jo sett hva som har skjedd i Sverige. Nå vet vi dette ikke fungererer og at det er dumt. Det må vi lære av, sier Rønoldtangen.

Ole Palmstrøm

nina.hanssen@lomedia.no

Høyre-politiker Linda Helleland (H), leder av Stortingets transportkomité, luftet torsdag regjeringens planer for å avvikle NSBs monopol på å drive togtransport i Norge.

Hun sa at hun håpet å se de første konkurranseutsatte togene på skinner i 2016.

Les også: Vil bryte NSB-monopolet før neste valg

Regjeringen har også tidligere varslet at de ønsker å selge ut deler av Flytoget. Dette reagerer nå flere LO-tillitsvalgte på.

– Dårlig forslag

I år betaler staten rundt tre milliarder kroner for at NSB kan kjøre tog på strekninger og tidspunkter det ikke er økonomisk lønnsomt. Nå skal pengene ut til private, mener Norsk Jernbaneforbund.
– Anbud på jernbanen gir ikke passasjerene et bedre tilbud, mener forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund.

Les også: NJF: Anbud er å sende penger ut av landet

Viktig infrastruktur

Rønoldtangen er ikke overrasket over den jernbanepolitikken som norske Høyre-politikere ivrer etter å få på plass.

– Dette er typisk høyrepolitikk. Vi har jo sett hva som har skjedd i Sverige. Nå vet vi dette ikke fungererer og at det er dumt. Det må vi lære av, sier Rønoldtangen.

Hun klarer ikke å skjønne hvordan borgerlige politikere kan klare å gi bort deler av viktig infrastruktur. Men skjønner at dette er et ideologisk spørsmål om å privatisere for enhver pris.

Skattebetalernes penger

– De hadde aldri vært interessert å selge ut Flytoget hvis det ikke hadde vært lønnsomt. Nå må vi sørge for at vår stemme blir hørt slik at ikke viktig infrastruktur i Norge blir solgt ut. Flytoget er bygd opp over lang tid på skattebetalernes penger. Jeg mener da overskuddet også bør gå tilbake til felleskapet og ikke utenlandske eiere som nå banker på døra, sier hun.

Rønoldtangen blir ikke overrasket om dette forslaget kommer allerede opp i statsbudsjettet til høsten.

– Vi må si klart nei til dette. Dette angår oss alle som norske borgere. Vi i LO Stat vil gi støtte til Norsk Jernbaneforbund og synes dette er en viktig sak å kjempe for. Og det haster.

Hastverk

Og ifølge Helleland har regjeringen nå hastverk for å hindre at et eventuelt regjeringsskifte i 2017 reverser utviklingen.

I et intervju i VG i går uttaler Linda Helleland (H), leder av Stortingets transportkomité følgende om privatiseringen på jernbanen:

– Vi skal skvise så mye tannkrem ut av tuben at Ap ikke får puttet det tilbake. Dette skal bli en modernisering på linje med da Høyre liberaliserte telemarkedet.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse