JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Glad for satsing på samferdsel

Stoltenberg-regjeringens siste sukk blir stort sett godt mottatt av Transportarbeiderforbundet. Med noen forbehold.

I formiddag la finansminister Sigbjørn Johnsen fram den rødgrønne regjeringens statsbudsjett for 2014. Tre timer senere søkte regjeringen avskjed hos Kongen i statsråd.

Øker på samferdsel

Forbundsleder Roger Hansen i NTF er fornøyd med den satsingen på samferdsel som det rødgrønne budsjettet legger opp til.

– Det er positivt at vi nå ser ut til å få en situasjon hvor de rødgrønne i opposisjon og den nye regjeringen Solberg begge vil trappe opp innsatsen på samferdsel, sier Hansen.

Han legger til at forbundet gjerne skulle gjerne sett en ytterligere satsing på rassikring, kontroll, drift og vedlikehold, og bygging av flere døgnhvileplasser, og han frykter at Høyre- og Frp-regjeringen vil prioritere prosjekter rundt de store byene og regionsentrene.

– Den rødgrønne budsjettprofilen holder seg til slagordet om å ta hele landet i bruk. Det håper jeg den nye regjeringen også vil etterleve. For oss er det også viktig at ikke veiene i distriktene blir nedprioriterte, og vi vil jobbe med det fram mot endelig vedtak i Stortinget, sier han.

Drift og vedlikehold

Ifølge tallene Sigbjørn Johnsen presenterte i dag er bevilgningene til vei og bane økt med hele 90 prosent siden 2005.

- Vi er selvsagt fornøyde med det, og at regjeringa gjennom neste års budsjett ligger foran skjema. Dette viser at det er reell vilje til å løfte hele samferdselssektoren, sier Roger Hansen.

Derimot er han skeptisk til at økningen til drift og vedlikehold av riksveinettet bare er halvparten av økningen i investeringene i det samme veinettet.

– Vi er usikre på om det settes av nok midler til drift og vedlikehold. Det er et mål at forfallet på riksvegnettet skal reverseres i løpet av fire år. Når vi samtidig vet at vær- og klimamessige forhold forårsaker store ekstraordinære kostnader hvert år, er vi redd det er satt av for lite midler til dette, sier Hansen.

For få døgnhvileplasser

Blir budsjettet til de rødgrønne vedtatt, vil det bygges fire nye døgnhvileplasser til tungtransporten i løpet av 2014. Det mener Transportarbeiderforbundet er altfor dårlig.

– Det er behov for om lag 60 nye plasser i tillegg til de 15 vi allerede har. Dette er en billig investering i trafikksikkerhet og anstendige arbeidsforhold for langtransportsjåførene som bør gjennomføres i løpet av de neste fire årene, sier forbundslederen.

Han er også skuffet over at det ikke kommer mer penger til kontrolltiltak mot trafikanter og kjøretøy.

– Økningen til trafikant- og kjøretøytilsyn er ubetydelig, og dekker knapt lønns- og prisstigningen. Ikke minst innen tungtransport er det store kontrollbehov, både knyttet til trafikksikkerhet og ikke minst kabotasjekjøring, sier Hansen.

Han innrømmer at det kom overraskende.

– Det er en skuffelse at de ikke kommer med noe mer konkret. Vi hadde håpet at det vi oppfattet som forpliktende i den syvpunktsplanen mot sosial dumping, kabotasje og transportkriminalitet skulle vise seg i budsjettet, men det har det ikke gjort, konkluderer han.

Flytt beredskapssenteret

Mer fornøyd her han med at det er avsatt drøyt 1,7 milliarder kroner til rassikring av riksvei- og fylkesveinettet. For førstnevnte er det en økning på hele 19 prosent i forhold til inneværende år. Det skal også brukes 600 millioner kroner til å sikre tunnelene på riksveinettet.

– Vi er positive til at arbeidet med rassikring får mere midler, men samtidig er dette et område der det nesten ikke går an å bruke nok penger, sier Roger Hansen.

Han har større problemer med å se det positive i hvordan statsbudsjettet skal bidra til å nå den uttalte målsetningen om å få en større andel av godstrafikken over fra vei til sjø og bane.

– Dette forutsetter en satsing på såkalte samlastingsterminaler for å få til en sømløs overgang mellom transportartene. Det gjør det også unødig komplisert at satsingen på havn og sjøtransport ligger under Fiskeri- og kystdepartementet, sier Hansen.

Heller ikke beslutningen om å legge politiets nye beredskapssenter til Alnabru møter forståelse. Det frykter Hansen vil gå på bekostning av Alnabruområdet som landets viktigste godsterminal.

– Det er svært viktig at hele Alnabruområdet sikres til samferdselsformål, slik at godsterminalen får nok arealer i framtida til å møte økninga i godstransporten. Regjeringa bør derfor finne en annen lokalisering i Oslo-området for beredskapsbasen, sier forbundsleder Roger Hansen.

Annonse

Flere saker

Annonse