JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gode arbeidsplasser forebygger stress

Fire av ti ansatte mener at stress ikke blir håndtert på en god nok måte på egen arbeidsplass. Det er på tide å rette oppmerksomhet mot det psykososiale arbeidsmiljøet.

Colourbox.com

Psykososialt arbeidsmiljø og stress på arbeidsplassen – er det noe å bruke tid på?

Svaret er selvsagt ja, fordi et godt psykososialt arbeidsmiljø er grunnleggende nødvendig for for den enkeltes helse, trivsel, sikkerhet og utvikling, og dermed også for virksomheten som helhet.

Fra 1970-tallet og dels ut på 90-tallet var oppmerksomheten rettet mot utvikling av gode arbeidsprosesser, partssamarbeid og bred medvirkning. Men vi som jobber med HMS i LO opplever nå at psykososialt arbeidsmiljø er et område som er langt bak i bevisstheten, både i media, hos arbeidsgivere, og for den saks skyd hos arbeidstakerne og deres representanter. Dette på tross av at fakta viser at hele 51 prosent av arbeidstakerne mener at arbeidsrelatert stress er utbredt på deres arbeidsplass, og at fire av ti ansatte mener at stress ikke blir håndtert på en god nok måte. Etter mange år med fokus på system, intenkontroll og på den sykemeldte arbeidstakeren, mener vi det igjen er nødvendig å rette oppmerksomheten mot det forebyggene arbeidet og de psykososiale risikofaktorerne i arbeidsmiljøet.

Toårig kampanje

I Europa er det enighet om at dette er viktige tema. Derfor gjennomfører Det Europeiske Arbeidsmiljøagenturet i Bilbao, sammen med blant annet det norske Arbeidstilsynet, i 2014 og 2015 en kampanje for å fremme arbeidsplasser med et godt psykososialt arbeidsmiljø som forebygger og håndterer stress. Kampanjen "Gode arbeidsplasser forebygger stress" skjer i samarbeid med arbeidslivets parter og skal:

• Forbedre forståelsen av psykososiale risikoer og arbeidsrelatert stress.

• Forebygge risiko og negative effekter.

• Støtte og veilede arbeidsgivere, arbeidstakere, tillitsvalgte og verneombud blant annet gjennom bruk av praktiske verktøy.

Med stress på arbeidsplassen tenkes det på forhold ved arbeidet som medfører stress over lang tid. Det er dette som kan føre til psykiske eller fysiske plager eller lidelser.

På egen arbeidsplass

Verken denne kronikken eller kampanjen gir noen fullgod oppskrift på hvordan man kan arbeide med psykososialt arbeidsmiljø og stress. Vi håper likevel at ansatte, verneombud og tillitsvalgte stiller spørsmålet: Hvordan er det psykososiale arbeidsmiljøet på egen arbeidsplass, og hva kan gjøres for å forebygge og håndtere stress?

Arbeidsmiljøloven har som målsetting å "sikre et arbeidsmiljø som gir arbeidstakerne full trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger", og "som til enhver tid er i samsvar med den teknologiske og sosiale utviklingen i samfunnet". Dette innebærer blant annet:

• Kontinuerlig forbedring av arbeidsmiljøet, og den enkelte arbeidstakers egne forutsetninger.

• At arbeidsmiljøet skal være trygt, sikkert og med stabile rammevilkår.

• Aktiv medvirkning og deltakelse fra arbeidstakerne og deres representanter (tillitsvalgte og verneombud).

• At den enkelte arbeidstaker har rett til personlig og faglig utvikling i arbeidsforholdet.

• At arbeidsgivere skal legge til rette for opplæring og kompetanseutvikling, og arbeidstakeren selv skal aktivt bidra til sin egen utvikling.

Helhetlig arbeidsmiljø

Psykososialt arbeidsmiljø handler om det helhetlige arbeidsmiljøet. Både de organisatoriske, sosiale og mellommenneskelige faktorene som påvirker arbeidstakernes arbeidsevne, velferd og helse og sammenhengen mellom disse. Selve jobben kan for eksempel være rutinepreget, men et godt samhold i arbeidsgruppa oppveier langt på vei ulempene.

Noen viktige faktorer:

Oppbyggende faktorer

Forholdene på arbeidsplassen kan inneholde både oppbyggende og nedbrytende faktorer. Oppbyggende faktorer som fremmer et godt psykososialt arbeidsmiljø og virker forebyggende på stress på arbeidsplassen, er for eksempel god ledelse, samspill, åpenhet og balanse mellom krav og ressurser:

1. God ledelse: "Du kan ansettes som sjef, men du må fortjene ditt lederskap." (Ukjent.)

Lederens oppgave er å være tilgjengelig, lytte til ansattes synspunkter, gi konstruktive tilbakemeldinger, ha innsikt i arbeidssituasjonen til den enkelte ansatte og ta tak i konflikter.

2. Samspill: "Tillit skapes ved at den tas i bruk." (Bertholt Brecht)

For en leder er det viktig med gjensidig tillit slik at ansatte tør å fortelle hvordan de opplever arbeidssituasjonen. God kollegastøtte kan heller ikke undervurderes. Som kollega er man verken advokat eller vaktbikkje, men en støtteperson som bistår og hjelper i vanskelige situasjoner.

3. Åpenhet: "Intet menneske er bra nok til å styre over et annet menneske uten den andres samtykke." ( Abraham Lincoln)

En bedriftskultur som preges av åpenhet gir trygghet. Det er en forutsetning for å skape et godt psykososialt arbeidsmiljø og å forebygge og håndtere stress på arbeidsplassen. En slik bedriftskultur skapes gjennom atferden og handlingene til hver enkelt ansatt. Det er likevel et spesielt krav til leder at han/hun gjennom sin ledelse går foran og viser at åpenhet er ønsket. Stress oppleves individuelt, men er et arbeidsmiljøproblem og må derfor løses i fellesskap på arbeidsplassen. Det er sjelden hele løsningen ligger i å sende enkeltarbeidstakere på stressmestringskurs.

4. Balanse mellom krav og ressurser: "Den som held hovudet over vannet, ser berre toppen av isfjellet." (Per Anders Todal).

Stress på arbeidsplassen oppstår når kravene overstiger arbeidstakernes evne og mulighet til å håndtere dem. Sviktende evne og mulighet til å håndtere kravene kan skyldes manglende kompetanse eller opplæring, for mange arbeidsoppgaver, for kort tid til å utføre dem, uklare forventninger til hvordan oppgaven skal utføres. Motstridende krav kan være en stor belastning for den som skal utføre jobben. Det er derfor viktig å avklare roller og forventninger i arbeidsforholdet.

5. Medvirkning og medbestemmelse: "En arbeidsgiver får vanligvis de medarbeiderne han fortjener." (Walter Gilbey)

En viktig forutsetning for å utvikle et godt psykosialt arbeidsmiljø er gode medvirkningsprosesser. Arbeidsgiver må legge til rette for involvering av den enkelte arbeidstaker og medbestemmelse fra verneombud og tillitsvalgte.

Det er laget hefter og filmer i tilknytning til kampanjen som sier mer om hva psykososial risiko og arbeidsrelatert stress er, og hva som kan gjøres på arbeidsplassen.

Organisatorisk arbeidsmiljø

• Medvirkning

• Partssamarbeid

• Frihet og selvbestemmelse

• Personlig og faglig utvikling

• Tilrettelegging av arbeid

• Arbeidstid

Psykososialt arbeidsmiljø

• Samarbeidsrelasjoner/samspill

• Informasjon

• Åpenhet

• Kommunikasjon

• Ledelse

• Trygghet og tilhørighet

Annonse
Annonse