JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verdens første batteridrevne ferge

Første januar setter rederiet Norled inn en helt utslippsfri batteridrevet ferge i trafikk over Sognefjorden. Nettverk ble med da EL & IT-tillitsvalgte i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig fikk en liten omvising.
MADE IN HARDANGER: Verdens første batteridrevne ferge er levert av Fjellstrand Verft. Teknologien er utviklet av Siemens, men tilpasningen er skjedd lokalt, ved hjelp av ekspertise og erfaring opparbeidet ved verftet gjennom mange år.

MADE IN HARDANGER: Verdens første batteridrevne ferge er levert av Fjellstrand Verft. Teknologien er utviklet av Siemens, men tilpasningen er skjedd lokalt, ved hjelp av ekspertise og erfaring opparbeidet ved verftet gjennom mange år.

Knut Viggen

knut.viggen@lomedia.no

Det er farlig å påberope seg tittelen «verdens første», da det allerede før krigen var batteridrevne bilferger i drift mellom Stathelle og Brevik i Telemark. Men det var nok snakk om en helt annen teknologi.

På bilferga som er utviklet og produsert ved Fjellstrand verft i Omastrand handler det i imidlertid om tekniske nyvinninger verden aldri før har sett maken til.

10. september i år ble ZeroCat 120 kåret til «Ship of The Year» - årets skip av bladet Skipsrevyen under en markering i Hamburg.

Vekker oppsikt

Ferga vakte internasjonal oppsikt lenge før den var ferdig, og i ukene og månedene den har vært under bygging i Omastrand har det vært mange forespørsler om å få en omvisning.

Så populære var omvisningene, at skip- og oljeutvalget i Elektroarbeidernes Fagforening i Hordaland og Sogn og Fjordane nylig la ett av sine møter til Omastrand, nettopp for å få en kjapp omvisning om bord på verftets siste stolthet.

17. oktober skal ferga overleveres rederiet, deretter skal den døpes og testes på alle mulige vis før planen er at den skal settes inn i ordinær trafikk på den travle E39-forbindelsen mellom Lavik og Oppedal 1. januar.

Kjent teknologi

Det er Siemens Norge som har utviklet teknologien som skal drive fergen fremover. Ifølge Fjellstrand er det kjent teknologi, men det er sydd sammen på en ny måte og satt inn i en ferge. Fjellstrand verft har unik kompetanse på skipsbygging, og den lille bygda har folk som er helt verdensklasse når det gjelder konstruksjon og design av blant annet katamaraner.

For elektrikere var det spennende og interessant å se en ferge der så mye er basert på elektrisk drift. Fergen drives av litiumionebatterier, satt sammen til en batteripakke på til sammen 1000 kWh. Av sikkerhetshensyn er batteriene fordelt på to separate rom, ett i hver skrogende og med 80 moduler i fire rack på hver. I batterirommet vi fikk se var det ikke lov å fotografere. Noen hemmeligheter ønsker verftet og utviklerne av fergen å ha for seg selv.

Azipull-propeller

Batterikraften brukes til å drive to Rolls-Royce Azipull-propeller. ZeroCat-fergen er bygget på et katamaranskrog, men i motsetning til vanlige katamaraner, er ikke de to skrogene like.

Overbygget, med passasjersalong, styrhus og mannskapslugarer/bysse er plassert over det ene skroget. De toAzipull-propellene står i samme skrog, på motsatt side.

Dette er saktegående propeller med stor diameter, som skal gi mer effektiv energiutnyttelse.

Lave driftskostnader

Strømforbruket er beregnet til 150-200 kWh på én tur over fjorden. På ett år vil forbruket være på 3 mill. kWh, eller like mye som årsforbruket til rundt 150 husholdninger. Målt i kroner og øre vil den løpende drivstoffkostnaden på batterifergen være knapt halvparten av kostnaden for en vanlig dieselferge.

I tillegg kommer kostnadene til lading på land. Mellom hver overfart hurtiglades fergen i ti minutter, her er det ennå ikke bestemt hva slags teknologi som skal benyttes. To forskjellige løsninger er aktuelle.

Ladingen er optimalisert, både med tanke på å unngå overoppheting og for å gi så lang levetid som mulig.

Fergen er resultat av en konkurranse utlyst av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet i 2010.

ZeroCat 120

Lengde 80,5 meter, bredde 20,8
meter.

Plass til 120 biler og 360 passasjerer

Elektro-automasjons- og kontrollsystemer er levert og koblet sam-men av Siemens.

Fergen får 17 anløp per dag, 34 ladinger per dag.

To nye kaier skal skreddersys for batterifergen, som foreløpig ikke har fått noe navn.

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte innen elektro, energi, telekom og IT.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

ZeroCat 120

Lengde 80,5 meter, bredde 20,8
meter.

Plass til 120 biler og 360 passasjerer

Elektro-automasjons- og kontrollsystemer er levert og koblet sam-men av Siemens.

Fergen får 17 anløp per dag, 34 ladinger per dag.

To nye kaier skal skreddersys for batterifergen, som foreløpig ikke har fått noe navn.