JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Musikerne: – Et budsjett med klare prioriteringer

Kulturbudsjettet er tilbake på 2012-nivå, men er mer differensiert enn tidligere, påpeker MFO-ledelsen.
Lunken: Hans Ole Rian, leder i MFO stiller seg lunken til kulturbudsjettet som ble lagt fram i Operaen onsdag.

Lunken: Hans Ole Rian, leder i MFO stiller seg lunken til kulturbudsjettet som ble lagt fram i Operaen onsdag.

Anne Myklebust Odland

MFO-leder Hans Ole Rian påpeker at kulturbudsjettets andel av statsbudsjettet er nede på 2012-nivå, på 0,91 prosent.

– Dette viser at Regjeringen ikke satser noe særlig på kultur, sier han.

Både han og nestleder Kristin Haagensen synes likevel det er spennende at kulturministeren har turt å prioritere.

– Noen institusjoner har fått betydelig mer enn andre, kommenterer Hans Ole Rian og Kristin Haagensen, leder og nestleder i MFO.

Noen vinnere

En av vinnerne blant orkestrene er Nordnorsk opera og symfoniorkester (NOSO). Orkesteret får 12,5 prosent økning i budsjettet. Det Norske Blåseensemble i Halden får en økning på 2,3 prosent.

MFO-ledelsen mener Opera Nordfjord også er en vinner på operafeltet, mens Bergen Nasjonale Opera opplever reduksjon. Agder Teater får over 10 prosent økning, mens Hålogaland Teater opplever 0,8 prosent vekst.

– Det er interessant å se at kulturministeren differensierer mellom institusjonene og at hun tør å prioritere, men jeg stiller spørsmålstegn ved begrunnelsene. Hva er prioriteringene basert på? undrer Haagensen.

Har omprioritert

Statssekretær Bjørgulv Vinje Borgundvaag understreker at samtlige budsjettposter og tilskuddsposter under Kulturdepartementets forslag til budsjett er gjennomgått for å gjøre omprioriteringer.

– Begrunnelsene for prioriteringer er gjort ut i fra fra søknadene Kulturdepartementet mottar hvert år. Kulturministeren vil differensiere mer, og det vil man se på budsjettet. I Bergen er det Bit teatergarasjen og Edvard Grieg Kor som er vinnerne. I Sogn og Fjordane er det for eksempel Opera Nordfjord som er prioritert, sier han.

Blant institusjonene som får et solid løft, er det profesjonelle kormiljøet. Det Norske Solistkor får en økning på 2,2 millioner kroner, og Edvard Grieg Kor støttes med 1,1 millioner kroner mer enn i fjor.

Prisvekst

Prisvekst neste år er forventet til 2,1 prosent og lønnsvekst til 3,25.

– I og med at 60 til 80 prosent av driftsutgiftene til institusjonene er lønn, innebærer summene en reell nedgang, sier Haagensen.

Hun understreker også at økningen til orkestrene og Operaen er for lav til å kompensere for de økte pensjonskostnadene.

– Det viser dessverre at kulturministeren ikke har forstått alvoret i institusjonenes utfordringer. Uten at tilskuddene økes mer enn det som er foreslått, vil den kunstneriske virksomheten bli skadelidende, supplerer Rian.

NRK-lisensen økes ikke, dette betyr ytterligere kutt i NRK.

– Jeg er redd for at det vil svekke innholdsproduksjonen og den faglige kompetansen. Endringa i tippenøkkelen kompenseres det heller ikke for i dette budsjettet, så her mangler det i realiteten 300 millioner, sier han.

– Noe du er glad for?

– Jeg er glad for økningen i Statens kunstnerstipend og Fond for lyd og bilde. Jeg forventer en økning i Musikerordninga og Ensemblestøtta. Det regjeringen sier om talentutvikling er også spennende – jeg ser fram til å se hva det skal være. Jeg håper kulturskolen er med på denne satsinga, det er der talentene er, sier Rian.

Morgendagens mestre

Regjeringen setter av 30 millioner kroner til en målrettet satsing på talentutvikling innen ulike kunstfelt – Talent Norge.

I følge kulturministeren er målgruppen for satsingen enkeltpersoner og grupper med anlegg for en langsiktig karriere innen kunst og kultur på høyt internasjonalt nivå.

– Vi skal opprette en selvstendig enhet utenfor departementet, som skal peke ut dem som skal få midler. Det kommer til å bli opprettet et styre eller en stiftelse. Det skal ikke være mulig å søke på midlene, påpeker Vinje Borgundvaag.

Under pressekonferansen trakk kulturminister Thorhild Widvey fram Ungdomssymfonikerne, BFOs ungdomsorkester og Ballettskolen ved Operaen som eksempler på dem som kan komme til å få midler gjennom Talent Norge.

– Hvis institusjoner som Ungdomssymfonikerne får penger til talentutvikling, så er det veldig bra, sier Rian.

Både Rian og Haagensen merket seg også at kulturministeren tiltenker pengene i Talent Norge til nyutdannede kunstnere i etableringsfasen.

– All satsning på talent er bra, men MFO er aller mest opptatt av at kunstnerne skal ha noe å leve av når de er ferdig utdannet, sier Haagensen.

Det er interessant å se at kulturministeren differensierer mellom institusjonene og at hun tør å prioritere, men jeg stiller spørsmålstegn ved begrunnelsene.

Kristin Haagensen, nestleder i MFO

Annonse
Annonse