JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

– Mindre lønn for samme jobb

Konduktørene har lav grunnlønn. Det kompenseres av mange tillegg. Utvides normalarbeidsdagen, kan deler av lønna forsvinne.
Mindre å rutte med: Konduktør Steffen Bjerkhagen frykter at deler av lønna forsvinner, om normalarbeidsdagen utvides.

Mindre å rutte med: Konduktør Steffen Bjerkhagen frykter at deler av lønna forsvinner, om normalarbeidsdagen utvides.

Ole Palmstrøm

Steffen Bjerkhagen, konduktør
i NSB og ungdomskontakt i Hamar
konduktørforening.

Steffen er ungdomskontakt i Hamar konduktørforening. Han er gift småbarnsfar, med en jobb som ikke alltid er like lett å kombinere med familieliv. Han mener at arbeidsmiljøloven utgjør et godt vern for ham som turnusarbeider og familiefar.

– Blant konduktørene er det ikke noe press mot å endre arbeidsmiljøloven i retning av lengre dager og lengre friperioder. For lange dagsverk samsvarer ikke med sikkerhet. Åtte timers dag er dessuten hardt nok når du jobber som konduktør. Med neste ruteendring får vi forresten litt mer enn åtte timer.

Den unge konduktøren er bekymret for at regjeringens forslag om å utvide normalarbeidsdagen skal merkes på lønnsslippen.

– Grunnlønna er ikke veldig høy, men vi har mange tillegg. Hvis normalarbeidsdagen utvides, kan det gå på bekostning av ubekvemstilleggene.

– Hvordan er det å kombinere jobben som konduktør med familieliv?

– Vi får det til å gå i hop relativt bra, med to barn under skolepliktig alder, men det krever grundig planlegging for bringing og henting i barnehagen. Jeg har tross alt en forutsigbar jobbhverdag. Det skyldes nok til dels at det er dyrt for bedriften å legge om turnusplaner.

Hvis normalarbeidsdagen utvides, kan det gå på bekostning av ubekvemstilleggene våre.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse