JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
VARSLET: Nå er tidligere busselektriker Jan Erik Skog pensjonist. Forholdene han varslet om gjennom ti år, er på bordet, i rettssalen.

VARSLET: Nå er tidligere busselektriker Jan Erik Skog pensjonist. Forholdene han varslet om gjennom ti år, er på bordet, i rettssalen.

Ola Tømmerås

Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis

Han varslet gjentatte ganger om mistanken til korrupsjon i Unibuss, Jan Erik Skog, de ansattes representant i styret.


30.10.2014
10:18
21.08.2023 17:14

Denne høsten har tidligere busselektriker, nå pensjonist, Jan Erik Skog tilbrakt sju uker i rettssal 828 i Oslo tinghus. Der har en av Norges-historiens groveste korrupsjonssaker blitt behandlet. På tiltalebenken har tidligere sjefer i Unibuss (Sporveisbussene) sittet – selskapet der Skog hadde sin yrkeskarriere, der han ble valgt inn som ansattes representant i styret og fikk et innblikk i hva som foregikk.

Aktor og vitneboksen har beskrevet fiktive faktureringer for ikke-eksisterende oppdrag, om betalte smørereiser og ikke minst om korrupsjonssakens hovedpunkt: Millionene som de tiltalte ifølge tiltalen skal ha mottatt av bussprodusenten MAN for at selskapet skulle velge deres busser. Bestikkelsene ble senere bakt inn i prisen for bussene.

Dom i saken kommer senest om fire uker.

Sløsing å granske

– Verken styreledere eller politikere ville høre. Vi fikk vite at det var forferdelig å lytte til sånne som oss, og at det ville være sløsing med skattebetalernes penger å granske Unibuss, minnes Skog.

Som styremedlem fikk han et innsyn i regnskap og drift som gjorde at han raskt slo alarm, første gang allerede i 2000. Han reagerte på avtaler om dekkleveranser med kompiser og innkjøp av biler fra eget selskap. Han varslet om det han oppfattet som rene tjuverier av utstyr da Sporveisbussene flyttet fra Bjølsen til Alnabru. Han ble sittende alene i styret med kritikken.

– Jeg gikk til ledelsen i selskapet, men kom ingen vei der heller, forteller Skog.

Gransket dokumenter

Men varslingen fortsatte; overfor styret i konsernselskapet, overfor kommunens kontrollutvalg og til byråden i kommunen med eieransvaret for det kommunale busselskapet.

For ti år siden satt Skog, tillitsvalgte fra Oslo sporveiers arbeiderforening og ansatte seg ned og gjennomgikk fakturaer i selskapet. Etter flere uker med dokumentgjennomgang serverte de en rapport til konsernselskapets styre. Det var i 2004.

– Korrupsjonen var tydelig. Mønsteret var det samme som beskrives i retten i dag. Vi fant overfakturering, fiktive faktureringer, tjenester for hverandre på selskapets regning, innkjøpsavtaler til kompiser eller egne selskap, forteller Skog. Men varslerne møtte veggen. Da ledelsen i konsernselskapet Sporveien fikk rapporten, ba styret om en redegjørelse fra ledelsen i Unibuss. De slo seg til ro med den. Ingenting skjedde.

Full stopp i kommuneledelsen

Ansatte og tillitsvalgte gikk til politikerne. Erling Folkvord i Rødt leverte i 2008 et notat til Oslo kommunes kontrollutvalg. I notatet dokumenteres en rekke mulige lovbrudd og tvilsomme forhold. Kommunerevisjonen ble satt til å granske.

Året etter leverer revisjonen en rapport som vekker oppsikt. Flere kritikkverdige forhold påpekes, blant annet mangel på dokumentasjon om inngåtte avtaler og manglende rutiner for innkjøp. Men de som ventet seg en reaksjon, ble skuffet.

– Det var frustrerende å være vitne til at rapporten bare havnet i skuffen hos byråden, sier Skog. Først da saken sprakk i Tyskland i juni 2011, og salgssjefen i bussprodusenten MAN innrømmet å ha betalt flere millioner kroner til innkjøpssjefen i Unibuss, ble det tatt affære – nå fra politiet. I september ble de to første, en tidligere innkjøpssjef i Unibuss og Norgesbuss og en tidligere teknisk sjef, pågrepet og siktet.

– Stokk døve og blinde

Skog mistenker at flere har visst og forstått, men latt det passere.

– Enten var flere med på dette, eller så er det mange stokk døve og blinde i ledelsen. Jeg så dette veldig tydelig, og da forstår jeg ikke hvordan de kunne unngå å se det når de fikk det servert, sier Skog.

Nylig fikk han en unnskyldning fra nåværende styreleder, Cato Hellesjø. På vegne av tidligere ledelse har han medgitt at de burde ha lyttet til de ansatte.

– Det gjør godt at Hellesjø sa det, sier Skog, som forteller at veggen han møtte hver gang han slo alarm, tok hardt på opp gjennom årene.

– Det har vært mange tunge stunder og søvnløse netter med frykt for å miste jobben.

14 år med varsling

1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.

2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.

2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.

2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.

2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.

2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.

2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.

2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.

2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.

2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.

2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.

2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.

2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.

2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.

2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.

2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.

Les også: Korrupsjon på norsk (25.01.13)

– Saken alle snakker om

– «Alle» snakker om korrupsjonssaken. Det er en sak som fortsatt opptar sjåførene daglig.

Det sier leder av bussarbeiderklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge.

De ansatte har all grunn til å være engasjert. De var på mange måter de første ofrene for enkelte sjefers handlinger. Ruter valgte å utelukke Unibuss fra det 1,8 milliarder kroner store oppdraget for Oslo Vest på grunn av korrupsjonsavsløringene.

– Mange ansatte måtte bytte over til Nobina, etter å ha vært i Unibuss i årevis. Det skapte mye utrygghet, forteller hun. Unibuss har kalkulert tapet etter korrupsjonen til 19 millioner kroner.

– Nå er vi spent på erstatningskravet, om vi får disse pengene tilbake, sier Sauge.

30.10.2014
10:18
21.08.2023 17:14

14 år med varsling

1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.

2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.

2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.

2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.

2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.

2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.

2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.

2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.

2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.

2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.

2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.

2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.

2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.

2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.

2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.

2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.

Les også: Korrupsjon på norsk (25.01.13)




Mest lest

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

Sissel M. Rasmussen

Har du fysisk tungt arbeid? Da bør du kanskje ikke trene etter jobben

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.

Herman Bjørnson Hagen

Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

KAMPKLARE: Pål Fredriksen og Lars Johansen går til sak mot arbeidsgiver.

Eirik Dahl Viggen

Sparetiltak i fengselet gjør at Pål og Lars taper 60.000 kroner i året

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.

Brian Cliff Olguin

Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben

Knut Viggen

Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Etter en tøff runde med sensorer som skjelte henne ut under fagprøven, har Anny-Elise både skaffet seg fagbrev og fast jobb i forpleininga på sokkelen. Her fra hennes nyligste tur ut på Heidrun-plattformen.

Privat

Anny-Elise ble skjelt ut av sensor. Nå har hun fått drømmejobben

Brian Cliff Olguin

Et orakel og en slags urmoder. Slik beskrives Berit (67) av kollegene

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

LANGE STREKK: Etter to års dragkamp, er Bergen fengsel omsider i mål med en avtale om 12-timersvakter i helgene.

Eirik Dahl Viggen

Ansatte i Bergen fengsel får 12-timersvakter i helgene

Håvard Sæbø

Høyesteretts ankeutvalg: Sak om innleie må behandles på nytt

Per Backer

Fikk stoppet søndagsåpen butikk i Vinje


Flere saker