Han varslet om korrupsjon i Unibuss i årevis
Han varslet gjentatte ganger om mistanken til korrupsjon i Unibuss, Jan Erik Skog, de ansattes representant i styret.
VARSLET: Nå er tidligere busselektriker Jan Erik Skog pensjonist. Forholdene han varslet om gjennom ti år, er på bordet, i rettssalen.
Ola Tømmerås
Denne høsten har tidligere busselektriker, nå pensjonist, Jan Erik Skog tilbrakt sju uker i rettssal 828 i Oslo tinghus. Der har en av Norges-historiens groveste korrupsjonssaker blitt behandlet. På tiltalebenken har tidligere sjefer i Unibuss (Sporveisbussene) sittet – selskapet der Skog hadde sin yrkeskarriere, der han ble valgt inn som ansattes representant i styret og fikk et innblikk i hva som foregikk.
Aktor og vitneboksen har beskrevet fiktive faktureringer for ikke-eksisterende oppdrag, om betalte smørereiser og ikke minst om korrupsjonssakens hovedpunkt: Millionene som de tiltalte ifølge tiltalen skal ha mottatt av bussprodusenten MAN for at selskapet skulle velge deres busser. Bestikkelsene ble senere bakt inn i prisen for bussene.
Dom i saken kommer senest om fire uker.
Sløsing å granske
– Verken styreledere eller politikere ville høre. Vi fikk vite at det var forferdelig å lytte til sånne som oss, og at det ville være sløsing med skattebetalernes penger å granske Unibuss, minnes Skog.
Som styremedlem fikk han et innsyn i regnskap og drift som gjorde at han raskt slo alarm, første gang allerede i 2000. Han reagerte på avtaler om dekkleveranser med kompiser og innkjøp av biler fra eget selskap. Han varslet om det han oppfattet som rene tjuverier av utstyr da Sporveisbussene flyttet fra Bjølsen til Alnabru. Han ble sittende alene i styret med kritikken.
– Jeg gikk til ledelsen i selskapet, men kom ingen vei der heller, forteller Skog.
Gransket dokumenter
Men varslingen fortsatte; overfor styret i konsernselskapet, overfor kommunens kontrollutvalg og til byråden i kommunen med eieransvaret for det kommunale busselskapet.
For ti år siden satt Skog, tillitsvalgte fra Oslo sporveiers arbeiderforening og ansatte seg ned og gjennomgikk fakturaer i selskapet. Etter flere uker med dokumentgjennomgang serverte de en rapport til konsernselskapets styre. Det var i 2004.
– Korrupsjonen var tydelig. Mønsteret var det samme som beskrives i retten i dag. Vi fant overfakturering, fiktive faktureringer, tjenester for hverandre på selskapets regning, innkjøpsavtaler til kompiser eller egne selskap, forteller Skog. Men varslerne møtte veggen. Da ledelsen i konsernselskapet Sporveien fikk rapporten, ba styret om en redegjørelse fra ledelsen i Unibuss. De slo seg til ro med den. Ingenting skjedde.
Full stopp i kommuneledelsen
Ansatte og tillitsvalgte gikk til politikerne. Erling Folkvord i Rødt leverte i 2008 et notat til Oslo kommunes kontrollutvalg. I notatet dokumenteres en rekke mulige lovbrudd og tvilsomme forhold. Kommunerevisjonen ble satt til å granske.
Året etter leverer revisjonen en rapport som vekker oppsikt. Flere kritikkverdige forhold påpekes, blant annet mangel på dokumentasjon om inngåtte avtaler og manglende rutiner for innkjøp. Men de som ventet seg en reaksjon, ble skuffet.
– Det var frustrerende å være vitne til at rapporten bare havnet i skuffen hos byråden, sier Skog. Først da saken sprakk i Tyskland i juni 2011, og salgssjefen i bussprodusenten MAN innrømmet å ha betalt flere millioner kroner til innkjøpssjefen i Unibuss, ble det tatt affære – nå fra politiet. I september ble de to første, en tidligere innkjøpssjef i Unibuss og Norgesbuss og en tidligere teknisk sjef, pågrepet og siktet.
– Stokk døve og blinde
Skog mistenker at flere har visst og forstått, men latt det passere.
– Enten var flere med på dette, eller så er det mange stokk døve og blinde i ledelsen. Jeg så dette veldig tydelig, og da forstår jeg ikke hvordan de kunne unngå å se det når de fikk det servert, sier Skog.
Nylig fikk han en unnskyldning fra nåværende styreleder, Cato Hellesjø. På vegne av tidligere ledelse har han medgitt at de burde ha lyttet til de ansatte.
– Det gjør godt at Hellesjø sa det, sier Skog, som forteller at veggen han møtte hver gang han slo alarm, tok hardt på opp gjennom årene.
– Det har vært mange tunge stunder og søvnløse netter med frykt for å miste jobben.
14 år med varsling
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.
2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.
Les også: Korrupsjon på norsk (25.01.13)
– Saken alle snakker om
– «Alle» snakker om korrupsjonssaken. Det er en sak som fortsatt opptar sjåførene daglig.
Det sier leder av bussarbeiderklubben i Oslo sporveiers arbeiderforening, Marit Sauge.
De ansatte har all grunn til å være engasjert. De var på mange måter de første ofrene for enkelte sjefers handlinger. Ruter valgte å utelukke Unibuss fra det 1,8 milliarder kroner store oppdraget for Oslo Vest på grunn av korrupsjonsavsløringene.
– Mange ansatte måtte bytte over til Nobina, etter å ha vært i Unibuss i årevis. Det skapte mye utrygghet, forteller hun. Unibuss har kalkulert tapet etter korrupsjonen til 19 millioner kroner.
– Nå er vi spent på erstatningskravet, om vi får disse pengene tilbake, sier Sauge.
Flere saker
14 år med varsling
1999: Ansattes representant i styret, Jan Erik skog, reagerer på innkjøpsavtaler som han oppfatter som kameraderi og forhold kan være korrupsjon.
2000: Jan Erik Skog skriver første rapport til direktør i Sporveisbussene (senere Unibuss), der han påpeker en rekke kritikkverdige forhold i selskapet. Ingenting skjer.
2002: Oslo sporveier arbeiderforening varsler til konsernledelsen om kameraderi og tvilsomme rutiner.
2004: Tillitsvalgte og fagforening går gjennom fakturaer i selskapet sammen med ansatte. De leverer konsernstyret i Sporveien AS (eierselskapet) en rapport med en rekke punkter om mulig ulovlige og tvilsomme forhold.
2004: Konsernstyret ber ledelsen i datterselskapet Sporveisbussene AS om en redegjørelse. De slår seg til ro med redegjørelsen. Styret avslutter saken.
2008: Erling Folkvord leverer kontrollutvalget i Oslo et notat og dokumentasjon på sannsynlig korrupsjon. Kommunerevisjonen blir koblet inn.
2009: Kommunerevisjonen leverer en rapport om Sporveisbussene AS, der det påpekes en lang rekke kritikkverdige forhold, blant annet om innkjøpsrutiner og leieavtaler.
2010: Verken daværende styreleder Michael Tetzschner (H), daværende byråd Peter N. Myhre (Frp) eller etterfølgende byråd Jøran Kallmyr (Frp) finner grunn til handling.
2011 (juni): En salgssjef hos bussprodusenten Man i Tyskland dømmes for å ha bestukket innkjøpsansvarlige i blant annet Unibuss.
2011 (september): Første person pågripes i Norge. Videre etterforskningen avdekker en omfattende korrupsjonskultur. Flere skal ha mottatt store verdier, tjenester og pengebeløp.
2011 (oktober): Fagbladet presenterer kvitteringer som viser at noen av de involverte mottok millionbeløp mens de var ansatt i Norgesbuss, i årene før de ble ansatte i Unibuss.
2011 (november): Et anbud for all busstrafikk i Oslo vest pågår. Det har en samlet verdi på rundt 1,8 milliarder kroner. Unibuss utestenges på grunn av korrupsjonen.
2012 (januar): Nobina får anbudet Oslo Vest, som til da var kjørt av Unibuss. Sjåførene må bytte arbeidsgiver eller jobb. MAN blir leverandør til de nye bussene.
2012: MAN noterer salgsrekord i Norge. Ansatte og Oslo sporveier arbeiderforening raser mot at MAN får levere busser mens Unibuss utestenges.
2014: Tidligere direktør, to tidligere sjefer, en ansatt og to fra leverandørselskaper står tiltalt for grov utroskap og korrupsjon for til sammen 12 millioner kroner. Strafferammen er opptil 16 år fengsel.
2014: Det ble nylig tatt ut ytterligere en siktelse i saken. Totalt ti personer er tiltalt eller dømt siden 2011.
Les også: Korrupsjon på norsk (25.01.13)