JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Tusen kroner i gebyr for å glemme slipset

– Flere bussjåfører stresser seg syke, sier tillitsvalgt.
Tillitsvalgt for YTF, Bent Erik Andersen, Helge Myking, leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) for Tide-sjåførene avdeling Bergen Nord, bussjåfør Ruben Heldal og verneombud Harald Hauge ved Tide Bergen Nord.

Tillitsvalgt for YTF, Bent Erik Andersen, Helge Myking, leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) for Tide-sjåførene avdeling Bergen Nord, bussjåfør Ruben Heldal og verneombud Harald Hauge ved Tide Bergen Nord.

Linda Hilland, Bergensavisen/ANB

frifagbevegelse@lomedia.no

– Dersom vi glemmer slipset, får Tide tusen kroner i gebyr. Kjører vi forbi en passasjer og ikke melder fra, er gebyret 6.000 kroner. Mer enn tre minutter for sen avgang fører til 5.000 kroner i gebyr, forklarer Helge Myking, leder i Yrkestrafikkforbundet (YTF) for Tide-sjåførene avdeling Bergen Nord.

Etter at fylkeskommunen og Skyss overtok ansvaret for kollektivtransporten for noen år siden, har de mulighet til å gi busselskapene både gebyrer og bonus.

Operatøren straffes for alt fra innstillinger av avganger, forsinkelser og dårlig renhold av bussene, defekt stoppsignal til skader på bussene.

Nå mener Myking og flere andre tillitsvalgte at det ensidige fokuset på lavest mulig pris i bussanbud går på bekostning av anstendige arbeidsvilkår for sjåførene.

– I løpet av de siste årene har vi fått mindre tid til å klargjøre bussen før avgang. Trafikken øker og passasjermengden har steget, men vi skal likevel holde de samme rutetidene. Dessuten er billettsystemet ikke særlig brukervennlig og det henger seg ofte opp. På toppen av dette har vi gebyrene «hengende» over oss, mener Myking.

– Mange sjåfører har en daglig kamp mot klokken. For noen kan det gå på sikkerheten løs, da det er så mange «ting» vi skal passe på i tillegg til de vanlige trafikkreglene. Vi skal også utføre kundeservice samt ha en økonomisk og miljøvennlig kjøring, sier verneombud Harald Hauge ved Tide Bergen Nord.

– Onsdag kjørte jeg med leddbuss fra Varden til Åsane senter. To grupper med barnehagebarn var i bussen. Leddbussene har ikke sikkerhetsbelte. Derfor kunne jeg ikke kjøre i 80 kilometer i timen på motorveien, det medførte at jeg ble sen i rute, men som sjåfør er jeg ansvarlig for mine passasjerer, sier Myking.

Tillitsvalgt for YTF, Bent Erik Andersen, sier til BA at det ofte er vanskelig å få tid til å gå på do og ta seg pauser i løpet av et skift.

– Arbeidsgiver påpeker at man skal ta seg tid til å gå på toalettet, men klokken går og det må man forholde seg til. En sjåfør ønsker jo å gjøre en god jobb og ikke være en belastning for arbeidsgiver. Mange sjåfører er lojale ovenfor arbeidsgiver og gjør av og til alt de kan for å holde de knappe rutetidene og det kan av og til gå litt fort i svingene. Det er ikke slik vi vil ha det.

Høye gebyrer gjør automatisk at du føler det som en belastning og derav en høy stressfaktor

– I en ideell verden hadde vi fått tid til å gjøre jobben vår, ha pauser og tid til å gjøre bussen ren og klar til neste avgang. Det som ofte skjer nå er at sjåføren ikke reiser seg fra setet i løpet av et skift. Det er ikke forsvarlig, sier Andersen. (ANB)

Annonse
Annonse