JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Anker Haxi-henleggelse

Transportarbeiderforbundet ber politiet vurdere anmeldelsen av Haxi på nytt.
Haxi er organisert piratdrosjevirksomhet mener Transportarbeiderforbundet, og anmeldte selskapet i oktober.

Haxi er organisert piratdrosjevirksomhet mener Transportarbeiderforbundet, og anmeldte selskapet i oktober.

Tri Nguyen Dinh

res@lomedia.no

Det var 6. oktober Transportarbeiderforbundet politianmeldte Haxi Ltd for å legge til rette for ulovlig persontransport. Haxi har gjennoom sin mobilapplikasjon (app) gjort det mulig å bestille drosjeturer fra privatpersoner som har registrert seg og kjøretøyet sitt på Haxi sine sider. NTF mener derfor at Haxi bidrar til brudd på yrkestransportloven som regulerer hvem som har lov til å drive persontransport.

En uke senere, den 13. oktober mottok forbundet et brev fra Oslo politidistrikt med beskjed om at anmeldelsen var henlagt.

– Det kan ikke antas å være rimelig grunn til å undersøke om det foreligger straffbare forhold, forklarte politiet.

Tror på ny behandling

Den henleggelsen kom ikke som noen stor bombe på forbundsleder i NTF, Roger Hansen.

– Nei, det var ikke overraskende. Vi kjenner jo til at dersom det ikke står om liv og helse, så legger politiet sakene vekk, sier han.

Han har likevel tro på at politiet vil hente opp anmeldelsen på nytt.

– Dette er såpass kriminelt at det bør de se på. Dette gjelder manglende løyve for å kjøre mot vederlag, og når sjåførene i Haxi-systemet får betalt, handler det også om skatteunndragelse. Derfor har vi forventninger til at anken fører fram, påpeker Hansen.

Godt nok

Han avviser samtidig at henleggelsen kan skyldes at lovverket ikke er beregnet på nyvinninger slik som Haxi-appen.

Lovverket er godt nok, men Haxi tar seg til rette og kaller tjenesten for noe annet enn det det er, understreker han.

Hva forbundet vil gjøre dersom anken ikke fører fram, er foreløpig ikke vurdert.

– Det blir bare spekulasjoner, så det får vi ta om det blir aktuelt, avslutter Roger Hansen, leder i Transportarbeiderforbundet.

Dettre er Haxi:

• Mobilapplikasjon som kobler passasjer og sjåfør til persontransport.

• Haxi hevder det kun dreier seg om "spontan samkjøring" eller kompiskjøring.

• Ifølge nettsidene til Haxi er det opp mot 100.000 personer i Haxi-nettverket i Norge.

• Transportarbeiderforbundet mener Haxi er organisert piratdrosjevirksomhet og har politianmeldt selskapet.

• Politiet henla anmeldelsen i oktober, men NTF har anket henleggelsen.

Les også:

Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre Haxi? (17. oktober 2014)

Haxi tar seg til rette og kaller tjenesten for noe annet enn det det er.

Roger Hansen, leder i NTF

Annonse
Annonse

Dettre er Haxi:

• Mobilapplikasjon som kobler passasjer og sjåfør til persontransport.

• Haxi hevder det kun dreier seg om "spontan samkjøring" eller kompiskjøring.

• Ifølge nettsidene til Haxi er det opp mot 100.000 personer i Haxi-nettverket i Norge.

• Transportarbeiderforbundet mener Haxi er organisert piratdrosjevirksomhet og har politianmeldt selskapet.

• Politiet henla anmeldelsen i oktober, men NTF har anket henleggelsen.

Les også:

Hvorfor bestille en taxi når man kan kjøre Haxi? (17. oktober 2014)