JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Etterlyser signaler om veiselskapet

GOL: Olaf Tisjø og Petter Lyng fra Statens vegvesen etterlyser signaler fra regjeringen om hvilke planer den har for det nye veiselskapet. Og hvordan det vil påvirke resten av Vegvesenet.
Hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen for Arbeidsmandsforbundet, Olaf Tisjø (til venstre) og regiontillitsvalgt i Statens vegvesen region Sør (Agder-fylkene, Telemark, Vestfold og Buuskerud) Petter Lyng, er på plass på LO Stats kartellkonferanse på Gol.

Hovedtillitsvalgt i Statens vegvesen for Arbeidsmandsforbundet, Olaf Tisjø (til venstre) og regiontillitsvalgt i Statens vegvesen region Sør (Agder-fylkene, Telemark, Vestfold og Buuskerud) Petter Lyng, er på plass på LO Stats kartellkonferanse på Gol.

Siri Hardeland

ane.borrud@lomedia.no

18. - 20. november går LO Stats kartellkonferanse av stabelen. Olaf Tisjø, hovedtillitsvalgt for Arbeidsmandsforbundet i Statens vegvesen og Petter Lyng, regiontillitsvalgt for vegvesenet i region Sør, er på plass.

– Jeg prioriterer å reise hit til Gol fordi det er så mange interessante tema som tas opp her. Men det var forferdelig trasig at arbeidsministeren ikke turte å komme, sier Tisjø, som er på konferansen for femte gang.

Petter Lyng er førstegangsreisende til kartellkonferansen.

– Jeg fikk muligheten til å komme i år. Og jeg ser det som en mulighet til å kvalitetssikre trua mi - og få videreformidlet den når jeg kommer hjem. Det er et flott sted å få flere argumenter, mener han.

Hva skjer?

I regjeringsplattformen som ble presentert i oktober i fjor, står det at Solberg-regjeringen vil «etablere et eget utbyggingsselskap som skal løfte flere veiprosjekter og gjennomføre utbyggingen mer effektivt». Under Kartellkonferansen i fjor, inviterte Tisjø og Lederen av FLT Statens vegvesen Alf Edvard Masternes regjeringen til dialog.

Hittil har det vært stille fra regjeringens side.

– Etter hva vi skjønner har de begynt å se på organisering. Om det skal være statlig eid, AS… Men hva skal de egentlig drive med? Vi hører selskapet er tenkt til de store veiprosjektene, men hvor store skal veiprosjektene være for å komme i det nye selskapet? Det har vi ikke fått noen signaler på.

Men uansett hvordan det nye veiselskapet blir organisert, vil det påvirke de ansatte i Statens vegvesen.

– Vi er veldig spente på hva som vil bli igjen i Statens vegvesen.

Fokus på pensjon

At det vil være ansatte i Statens vegvesen i dag som blir med over til det nye selskapet er også sannsynlig.

– Vi tar det som en selvfølge at det blir en virksomhetsoverdragelse på en eller annen måte. Vi vil selvfølgelig følge med på lønns- og arbeidsvilkår, og ikke minst pensjon! Hvordan vil det bli håndtert? Hvis det nye selskapet blir er AS, vil de ansatte nok ikke være med i statens pensjonskasse lenger. Det må inngås gode ordninger når det gjelder pensjon, slår Tisjø fast.

Når?

De tillitsvalgte i Statens vegvesen etterlyser også å få informasjon om når det nye veiselskapet skal se dagens lys.

– Det kommer til å skje, men når? Jeg tror ikke det er oppe og går før 2016, kanskje ikke før 2017, spekulerer Tisjø.

Lyng på sin side har et ørlite håp om at veiselskapet ikke kommer denne regjeringsperioden, og at vedtaket vil bli reversert med en ny regjering etter neste valg.

– Jeg tror de vil se at Statens vegvesen er en veldrevet organisasjon, og at det ikke er noen argumenter for at de skal smuldre opp vegvesenet en gang til, sier han.

At en ny organisering av veibygging i et nytt veiselskap skal klare å kutte ned planleggingstiden før prosjektene settes i gang, har han ikke så stor tro på.

– Det nye selskapet må jo også gjennom kommunene, ha høringer… Det er noe demokrati her, som veiplanene må igjennom uansett.

Må få komme med innspill

Årsakene til at det har vært så stille rundt det nye veiselskapet, vet de ikke.

– Vi har ikke fått noen signaler. Men regjeringen skal være flinke til å jobbe med det i skjul, hvis de har jobbet med det nå, slår Lyng fast.

Hovedtillitsvalgt Tisjø understreker at regjeringen ikke bør jobbe med planene i det stille.

– Regjeringen må ikke være redd for å si høyt hva de tenker. Og arbeidstagerorganisasjonene må få anledning til å komme med innspill på regjeringens tanker.

Les alle sakene fra Kartellkonferansen her

Kartellkonferansen

•LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

•Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

•Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet

•Hvert fjerde år arrangeres også LO Stats representantskapsmøtesamtidig med konferansen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Kartellkonferansen

•LO Stats kartellkonferanse på Gol samler årlig rundt 200 tillitsvalgte, innledere, presse og gjester fra inn- og utland.

•Konferansen har tradisjonelt vært et tenkeloft der sentrale temaer debatteres og nye ideer lanseres.

•Kartellkonferansen har vært arrangert årlig - med noen opphold - helt siden 50-tallet

•Hvert fjerde år arrangeres også LO Stats representantskapsmøtesamtidig med konferansen.