JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Advarte mot utviklingen i Kystverket

GOL: Gunnar Hestø, hovedtillitsvalgt i Kystverket, advarte mot rasering av oljevernberedskapen og tilbringertjenesten på los.

Siri Hardeland

ane.borrud@lomedia.no

– Vi i Kystverket ser med skrekk og gru på den utviklingen som har vært den siste tiden med tanke på oljevernberedskapen, der private med betydelig mindre kompetanse overtar mer og mer av de oppgaver hvor vi har mest erfaring og kompetanse, og som vi nå opplever å bli stilt på sidelinja av, sa han under den fagligpolitiske debatten på LO Stats kartellkonferanse på Gol.

Oljevernberedskap

Hestø fortalte at flere av Kystverkets fartøy tas ut av høytidsberedskapen i jul og påske.

– Det vil si at fire av våre seks oljevernfartøy legges i opplag på høst og vinter, som er den mest sårbare tiden av året.

Hovedtillitsvalgt i Kystverket satt et stort spørsmålstegn ved forsvarligheten ved dette.

– Har de som har tenkt, nok kunnskap om hvordan virkeligheten er? Eller er det en lek med tall og kalkyler langt bort fra virkeligheten?

Hestø viste til «Full City» ulykken sommeren 2009.

– Den gang var det også veldig mye snakk om en nedprioritering av beredskapen. Men dette endret seg da virkeligheten inntraff. Ikke glem dette!

Hestø minnet forsamlingen om at det ikke er noen som har den kompetanse og den farvannskjennskapen som Kystverkets Rederi sine mannskaper har.

Tilbringertjenesten

Hovedtillitsvalgte i Kystverket kom også inn på tilbringertjenesten på los i sitt innlegg.

– Hva vil samfunnet tjene på å konkurranseutsette tilbringertjenesten på los? Har vi klare tall på dette? Blir kostnadene mindre? Gagner det samfunnet?

Sannsynligvis er det andre løsninger enn konkurranseutsetting som er bedre.

– Er det noen som har tenkt på en modell der tilbringertjenesten av los kunne vært driftet av Kystverket Rederi, og samtidig bli en resurs som kunne tilføres andre oppgaver?

Kystverket er en ressurs

Hestø er ikke fornøyd med de omorganiseringene som Kystverket står midt oppe i.

– Hvorfor skal vi omorganisere for omorganiseringens skyld, og hvorfor skal vi tukle med noe som fungere, og som fremtiden vil ha nytte av, spurte han forsamlingen. Tenk på hvilken ressurs Kystverket er, og som kan gå tapt i skyggen av lek og eksperiment fra blåruss som ikke kan, eller har prøvd virkeligheten, avsluttet han.

Dette er en sak fra

Vi skriver om og for arbeidsfolk i blant annet anlegg, vakt, renhold, asfalt og bergverk.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse