JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Banenettet har mye å ta igjen

Etterslepet på vedlikehold er beregnet til å ligge på 17,9 milliarder kroner i 2015. I tillegg kan kostnadene øke som følge av nye krav og standarder ved fornying.
AKTUELT TEMA: Tilstanden på jernbanenettet er for dårlig. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han vil hindre at etterslepet fortsetter å vokse.

AKTUELT TEMA: Tilstanden på jernbanenettet er for dårlig. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen sier han vil hindre at etterslepet fortsetter å vokse.

Siri Hardeland

oystein.braathen@lomedia.no

Stortingspolitikerne er enige om at bevilgningene til jernbanen har vært utilstrekkelige over flere tiår. I 2009 gjorde Jernbaneverket en grundig analyse av tilstanden, og kom til at etterslepet det året var 13,9 milliarder kroner, en økning på 4,4 milliarder fra 2005.

– Det må presiseres at beregningene så langt tilbake i tid er beheftet med usikkerhet, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i svaret på et skriftlig spørsmål fra stortingsrepresentant Nils Aage Jegstad (H), som er medlem av Stortingets Transport- og kommunikasjonskomité.

Usikkerheten gjelder særlig tall for årene før 2009.

For lavt

I regjeringens forslag til statsbudsjett for 2015 var det satt av tre milliarder til vedlikehold og fornying. I transportetatenes forslag til Nasjonal transportplan 2014-2023, anbefalte de i gjennomsnitt nesten fire milliarder årlig i perioden 2014-2017.

– Det mangler derfor nærmere 950 millioner kroner for å komme opp på faglig anbefalt nivå, skrev LO i sine kommentarer til budsjettet.

Venstre og KrF plusset på denne posten med 380 millioner kroner.

Strengere

I 2009 ble etterslepet satt til 13,9 milliarder kroner, med en jevn økning fram til neste år.

– Det er viktig å merke seg at beregninger av behovet for fornying av infrastrukturen i stor grad er basert på historiske standarder og teknologiløsninger. De tar ikke hensyn til eventuelle økte kostnader som følge av nye krav og teknologisk utvikling, skriver Solvik-Olsen.

I retningslinjene til neste Nasjonal transportplan har Samferdselsdepartementet gitt etatene i oppdrag å utrede hvilken standard som skal legges til grunn når de beregner vedlikeholdsetterslepet i sine sektorer.

Også veiene

På en konferanse om intercity-satsingen på Østlandet ble også vedlikehold et tema. Statsråden mener etterslepet er mye større på vei.

– Mens det er 17 milliarder kroner på jernbane, er det på mellom 50 og 70 milliarder kroner for vei. Vi foreslår derfor at vi begynner å hente inn vedlikeholdsetterslepet på vei neste år, mens vi for jernbane vil sikre at det ikke vokser ytterligere, sa Ketil Solvik-Olsen.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse