Talsmann for de konkursramma sjåførene i NOW, Jan Lebesby (til venstre) mener at konkursramma ikke er en prioritert oppgave. – Det tar alt for lang tid å få pengene vi har krav på, sier Jan Lebesby. Bostyrer Martin Wøien Gilhuus til høyre.
Audun Hasvik
NOW-sjåførene venter fortsatt på lønn
Bussjåførene i det konkursramma selskapet NOW AS må smøre seg med tålmodighet. Det kan ta over et halvt år før de får lønna de har krav på av NAV Lønnsgaranti.
ahasvik@gmail.com
Det er tillitsvalgt i NOW AS, Jan Lebesby som etterlyser pengene.
– Bostyreren sendte lønnskravene til den første gruppa på 41 personer i begynnelsen av november i fjor. De fikk pengene sine før jul. Det er sånn det bør være. Kravene til NAV Lønnsgaranti fra de neste 40 ble sendt i slutten av november. Den gruppa har ennå ikke fått pengene sine, sier Lebesby.
Et halvt år
Derfor ringte han bostyreren og spurte hvor pengen blei av. Svaret var at det kravet ligger til behandling hos NAV Lønnsgaranti.
– Jeg fikk òg greie på at kravene for den siste gruppa, som jeg er med i, og som gjelder rundt 25 personer, ennå ikke er sendt til lønnsgarantifondet. Den blir visstnok ikke sendt før i slutten av januar, kanskje ikke før i februar. Det synes jeg er for seint, sier en fortvila Jan Lebesby.
Da Lebesby snakka med advokaten i desember, fikk han beskjed om at alt skulle bli oversendt NAV Lønnsgaranti før jul.
– Det viste seg jo ikke å stemme. En skal heller ikke glemme at NAV Lønnsgaranti bruker opptil fem måneder på sin behandling. Det betyr over et halvt år før vi får lønna vår. Hva tror de vi skal leve av, spør tillitsmannen.
Mye arbeid
Med to manglende månedslønninger rett før jul, ble det smalhans på Jan Lebesby og kollegaene som venter på penger.
– Sjølsagt kan en søke både banker og NAV om å forskuttere for lønnsgarantipengene. Det betyr mer byråkrati, mer jobb for penger vi allerede har jobba nok for. Dessuten er det ikke alle har krefter til å skrive slike søknader heller, sier han.
Bostyrer Martin Wøien Gilhuus sier til Transportarbeideren at forklaringa på forsinkelsene er at det har vært fryktelig mye arbeid med å få tak i timelistene fra konkursboet.
– Vi må gå igjennom hver enkelt søknad og kontrollere de med timelistene. Det er tatt mye tid, men rundt månedsskiftet januar/februar går den siste bolken med cirka 25 krav til NAV Lønnsgaranti, sier Wøien Gilhuus.
Flere konkurser
Når bostyret har gjort sitt, skal NAV Lønnsgaranti også gå igjennom krava. Avdelingsdirektør i NAV Lønnsgaranti, Mette Bøhm, sier at en må regne med opptil fem måneders behandlingstid. Det kommer i tillegg til tida bostyrets advokat har brukt.
– På grunn av en betydelig økning i antall konkurser de siste to åra er dessverre behandlingstida lenger enn ønskelig. Enkle saker og kurante krav, som krever lite kontroll hos oss, blir behandla i løpet av to måneder. For andre krav kan saksbehandlingstida være inntil fire til fem måneder. Dersom en sak ikke er godt nok opplyst, eller det mangler dokumentasjon for kravet, kan det gå enda lenger tid før vi kan fatte vedtak. Det gjelder for samtlige krav om lønnsgaranti, skriver avdelingsdirektøren i en e-post til Transportarbeideren.
NAV Lønnsgaranti:
Ordningen dekker utestående lønnskrav med videre ved arbeidsgivers konkurs.
Likestilt med konkurs, er offentlig skifte av insolvent dødsbo, tvangsavvikling og offentlig administrasjon av forsikringsselskap eller bank.
NAV Lønnsgaranti:
Ordningen dekker utestående lønnskrav med videre ved arbeidsgivers konkurs.
Likestilt med konkurs, er offentlig skifte av insolvent dødsbo, tvangsavvikling og offentlig administrasjon av forsikringsselskap eller bank.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin