JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Modell for å slippe å betale

Bemanningsbedriften Brødrene Langset ansatte folk lokalt for å slippe å utbetale bortetillegg og reisedekning, hevdet LO-advokat Håkon Angell i Arbeidsretten mandag.
LO-advokat Håkon Angell.

LO-advokat Håkon Angell.

ARKIVFOTO: Erlend Angelo

eline@lomedia.no

Mye står på spill for Fellesforbundets reisefolk, og særlig mange utenlandske arbeidere, i saken som denne uka går for Arbeidsretten i Oslo. LO og Fellesforbundet har reist saken fordi de mener bemanningsfirmaet Brødrene Langset har laget seg en forretningsmodell som er brudd med tariffavtalens reisebestemmelser.

I korte trekk går modellen ut på at Brødrene Langset har et hovedkontor i Molde, men en rekke underavdelinger lokalt i Midt-Norge, der verftene de leier ut arbeidskraft til, ligger. De i hovedsak polske arbeiderne får så fortløpende nye arbeidskontrakter lokalt, ettersom hvor det er behov for arbeidskraften deres. Dermed lønnes de som lokalt ansatte og ikke som utsendte arbeidere, og går glipp av både det såkalte utenbystillegget på 20 prosent av timelønna og dekning av utgifter til reise, kost og losji.

LES OGSÅ: Er polske pendlere lokalt ansatt?

Vil bre seg

- I dag er det bevist i retten at Brødrene Langset har laget en konstruksjon for å slippe å betale, sier forbundssekretær Jørn Eggum i Fellesforbundet. Han er såkalt partshjelper for LO i retten.

Eggum mener utfallet av saken er avgjørende for vilkårene ikke bare for de polske arbeiderne hos Brødrene Langset, men på sikt også for alle andre som jobber i verftsbransjen og som reiser rundt på oppdrag.

- Godtas denne praksisen vil det bre seg som en farsott og slå beina under alle norske reisebedrifter. Det vil også forsterke tendensen i retning et A-lag og et B-lag i arbeidslivet, sier Eggum.

Lange tradisjoner

Hele første dag i Arbeidsretten gikk med til LO-advokatens påstand. Håkon Angell innledet med å si at bortetillegg har eksistert i tariffavtalen siden Verkstedoverenskomsten ble inngått første gang i 1907. Helt siden den gang har bransjen operert med en kompensasjon for den ulempen det er å oppholde seg borte fra hjemmet på oppdrag for bedriften.

- Motparten hevder at bedriften ikke er selskapets hovedkontor, men de lokale avdelingene ved verftsporten. Da blir man ikke sendt ut. Men i realiteten er dette midlertidige oppdrag, sa Angell.

Det finnes et unntak fra reisebestemmelsene i tariffavtalen, og det er hvis arbeiderne er «inntatt på stedet». Brødrene Langset mener at dette er tilfellet for deres bedrift.

- Inntatt på stedet må bety at man ansetter folk lokalt, folk som allerede er der og ikke hentes til stedet etter bedriftens behov. I denne saken er det slik at Brødrene Langset bevisst rekrutterer arbeidere i Polen. De kjenner godt til at det er Polen som er arbeidernes hjemsted, noe vi blant annet ser i en søknad til Arbeidstilsynet om å få godkjent en innarbeidingsordning slik at arbeiderne kan reise hjem i lengre perioder, sa Angell.

Han pekte også på at Brødrene Langset har ansatt en koordinator i Polen, som blant annet hjelper til med praktiske ting rundt hjemreiser.

LOs advokat mente dessuten at utleie er midlertidig i sin natur, og det kommer tydelig fram i denne aktuelle saken ved at flere av de ansatte har byttet arbeidssted relativt ofte. I retten brukte han flere konkrete eksempler på polske platearbeidere som har blitt flyttet fra verft til verft med nye arbeidskontrakter, uten å få reiseutgiftene dekket eller utbetalt bortetillegget.

- Samtidig har de ikke fått nye arbeidskontrakter når de har skiftet arbeidssted innenfor et så lite geografisk område at reisen mellom verftene i seg selv utløser reisebestemmelsene i avtalen, påpekte Angell.

Ikke alene i bransjen

Angell trakk fram en rekke forklaringer som viste hvordan verftsbransjen har utviklet seg i retning stadig færre faste ansatte og flere innleide arbeidere.

- Brødrene Langset er ikke alene om å ha «tilpasset» seg. Å ansette lokalt er en måte å holde kostnadene nede. Denne måten å gjøre det på har økt i omfang etter at denne delen av av tariffavtalen ble allmenngjort første gang i 2008, sa Angell.

Han pekte på at konsekvensen er at de utenlandske arbeiderne sitter igjen med mindre netto fortjeneste.

- I tillegg er det slik at konkurransen i bransjen gjør at når først ett firma starter med en slik praksis, må andre følge etter i en stadig nedadgående spiral, sa Angell.

Stor betydning

Angell legger fram påstand i saken tirsdag. Men allerede mandag konkluderte han med at Arbeidsrettens dom vil få stor betydning for hvordan den allmenngjorte tariffavtalen skal praktiseres. Det vil også få følger for andre allmenngjorte tariffavtaler med reisebestemmelser.

- Dette er en viktig sak i en større sammenheng, sa Angell.

Godtas denne praksisen vil det bre seg som en farsott og slå beina under alle norske reisebedrifter

Jørn Eggum, Fellesforbundet

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse