JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

VIDEO: Her spaner maleren på svart arbeid

To dager i uka jakter maleren Vidar Sagmyr på de useriøse i byggebransjen. De som driver svart og tar snarveier for å dumpe prisen og ta jobbene fra de seriøse.

has@lomedia.no

TRONDHEIM: Vi sitter i grålysninga på parkeringsplassen utenfor Obs Bygg på Lade. Sagmyr spaner på mistenkelige biler og personer.

– Jeg ser etter varebiler uten logo, eller en gjeng som går sammen i ulike arbeidsklær. Sånne ting. De seriøse håndverkerne har andre avtaler, og handler ikke varene sine på Obs, sier Sagmyr.

Tvilsomme karer

Han noterer registreringsnummer og firmanavn på noen av bilene på plassen. Numrene blir fortløpende sjekket opp mot vegvesenets SMS-tjeneste for å finne ut hvem som er eier. Vidar har sett seg ut en sølvfarget varebil med lånt Coop-henger, og kjører en runde slik at han kommer nært nok til å se nummeret. Han memorerer tallene til han kommer på sikker avstand, og det er trygt å ta fram notatblokka. Eieren viser seg å være en mann med østeuropeisk opprinnelse.

– Når de er ferdig med å laste opp, legger vi oss på hjul, sier Sagmyr.

Han sier det er viktig å holde en lav profil, og ikke bli oppdaget. Mange i denne bransjen er ikke mors beste barn, så han må ta hensyn og være forsiktig. Mens vi på god avstand overvåker to røslige karer som fyller hengeren med planker, glir en annen varebil sakte forbi oss. Den stopper, og føreren stiger ut.

– Blir det bråk nå? Lurer han på hvorfor vi tar bilder?

Utkonkurrert av useriøse

Men nei. Det er en norsk håndverker som dro kjensel på Sagmyr og den litt spesielle jaktbilen hans. Håndverkeren forteller at han gikk konkurs for et snaut år siden. Han jobber i privatmarkedet, og merker konkurransen fra de useriøse. Med en timepris på rundt 450 kroner, greier han ikke konkurrere med dem som sniker seg unna skatt og avgifter. Han roser jobben Sagmyr gjør, og har et par tips til noen snuskefirma han bør sjekke ut. Mer rekker han ikke å si, før Sagmyr ser at den sølvfargede varebilen har satt seg i bevegelse ut fra parkeringsplassen.

– Vi får snakkes siden, sier han, og legger seg på hjul i god avstand.

Biljakt

– Nå er det er viktig at de ikke oppdager oss. Jeg har lært noen triks av faren min. Han er pensjonert politimann, og har vært med meg et par ganger på spaning.

Vidar slipper et par biler inn mellom oss og varebilen, men passer på at avstanden ikke blir så stor at vi mister dem av syne i lyskryssene. Når bilen kjører inn i en blindgate, venter vi en stund og kjører etter.

– Vi må ha den eksakte adressen til byggeplassen. Da har jeg de opplysningene jeg trenger for å sjekke om disse har rent mel i posen, eller ikke.

Sagmyr parkerer bilen og noterer adressen. Noen flere karer kommer ut for å hjelpe til med lossingen.

– Dette virker som en typisk svart arbeidsplass, mener han.

Hvis det viser seg å være noe muffens med eieren av bilen eller huset, vil Vidar sende tipset videre til Arbeidstilsynet, Skatteetaten og av og til Nav.

Siden prosjekt Teamwork startet opp i juni i fjor, har Sagmyr avdekket byggeplasser hvor ulovlige lønns- og arbeidsforhold, falske lønnsslipper og manglende ID-kort er normalen. Han har tatt bilder som dokumenterer brudd på helse–, miljø– og sikkerhetsregler. På noen byggeplasser har de også dokumentert dårlig utført arbeid, som ofte følger med på lasset når ting skal gjøres billig.

Myndighetene gjør ikke nok

– Dette prosjektet er nødvendig ettersom de offentlige etatene ikke er dimensjonert til å ta tak i alt som burde vært tatt tak i, mener Sagmyr.

Han skulle ønske de hadde et tettere samarbeid med Arbeidstilsynet. I dag går samarbeidet ut på at han tipser dem via samme e-mailadresse som alle andre, og håper at sakene blir fulgt opp. Samarbeidet med et par av de andre etatene går vesentlig bedre.

Prosjektet er et samarbeid mellom Malernes Forening og Trondheim Malermesterlaug. De finansierer en 40 prosent stilling, men ut fra det som er avdekket, mener de at behovet er mye større. Hvis de får med seg de andre bransjeforeningene i Trøndelag, kan Sagmyr jobbe 100 prosent som uropatrulje.

– Det handler om å berge jobbene våre. Det er altfor lett å snike seg unna, sier Sagmyr.

– Det handler om å berge jobbene våre

Vidar Sagmyr

Dette er en sak fra

Vi skriver om ansatte i store bransjer i privat sektor, blant annet industri, bygg, transport og hotell- og restaurant.

Les mer fra oss

Annonse

Flere saker

Annonse