JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Gir seg aldri

I drøyt 15 måneder har havnearbeiderne boikottet Risavika Terminal AS . Nå starter den samme harde kampen for tariffavtale i Oslo.

Kristin Margrethe Johansen

res@lomedia.no

Den 1. februar overtok tyrkiske Yilport som eneste operatør av containerhavna i Oslo for de neste 20 årene. Målet til Oslo Havn og Yilport er at mer av godstransporten skal gå sjøveien, men ingen av dem ønsker at lossing og lasting av skip skal foretas av registrerte havnearbeiderne.

Helt siden sent i fjor høst har Transportararbeiderforbundet forsøkt å komme i dialog med Yilport for å forhandle om en tariffavtale, men svaret var først øredøvende taushet. Da svaret først kom lød det at Yilport ville benytte egne ansatte, ikke havnearbeiderne.

Interessant nok har pressen hatt like store problemer med å få Yilport i tale som det NTF har opplevd. Enda mer interessant er det at daglig leder for Yilport i Oslo, Eryn Dinyovszky, i en epost til Klassekampen, henviser til styreleder i Oslo Havn, Bernt Stilluf Karlsen på spørsmål om hvorfor ikke Yilport vil forhandle med NTF om tariffavtale. Det gjør det vanskelig å tolke som noe annet enn at det er det kommunalt oppnevnte styret i Oslo Havn som har bestemt at havnearbeiderne skal bort fra Oslo Havn.

Det er ikke til å undres over at en ny utenlandsk operatør rådfører seg med eierne av havna de skal inn i, slik Yilport har gjort i Oslo. At rådet Yilport har fått fra styrelederen i Oslo Havn, er å ikke forhandle om tariffavtale, burde heller ikke overraske noen. Trolig har effekten av boikotten av Risavika utenfor Stavanger fått både Stilluf Karlsen og Yilport til å tro at de fint kan leve med en boikott i Oslo.

Mye tyder på at det kan bli en dyr feilslutning.

Årsaken er at trafikken til og fra Oslo Havn er langt lettere å ramme enn trafikken til Risavika. Arbeidet med å få satt i gang sympatiaksjoner både i norske og utenlandske havner mot containerskip som kommer fra eller skal til Oslo, er allerede i gang. Hvis ikke rederiene rømmer Oslo Havn på grunn av det økte prisnivået, så skal det uansett ikke mange slike blokader til, før rederne velger seg andre havner å losse og laste sine skip i.

Yilport og Oslo Havn vil også merke at selv om havnearbeiderne er få, har de hele fagbevegelsen i ryggen når de i dag klokka 15 starter boikotten av Yilport med en stor fanemarkering utenfor containerhavna i Oslo.

Boikotten av Risavika og sympatistreikene i Tromsø og Mosjøen burde også fortelle Yilport og Oslo Havn at aksjonene kan bli svært langvarige.

Havnearbeiderne og støttespillerne er klare til å ta kampen.

For er det en ting som er sikkert, så er det at havnearbeiderne er dem du ønsker å ta med deg i krigen, ikke møte der.

De gir seg nemlig aldri.

Havnearbeiderne er dem du ønsker å ta med deg i krigen, ikke møte der.

Annonse

Flere saker

Annonse