Bransjen hevder at utenlandske turbiler opererer i Norge i månedsvis hver sommer. Nå vil regjeringa begrense de utenlandske bussenes mulighet til å være i Norge over lengre tid.
Colourbox.com
Må ut etter 30 dager
Regjeringa foreslår tidsbegrensning for hvor lenge utenlandske turbusser kan være i Norge.
res@lomedia.no
Mens utenlandske godstransportører som foretar intern transport i Norge må ut av landet innen sju dager – og ikke kan ta mer enn tre oppdrag i Norge i løpet av den uken, er det i praksis ingen begrensning når det gjelder persontransport med turbusser. Det eneste kravet er at transporten skal være midlertidig, men slik praksis har vært, har midlertidighet betydd at de utenlandske turistbussene har kommet til Norge når turistsesongen har startet og forsvunnet igjen når det ikke har vært mer penger å tjene her.
Totalt 45 dager
Det kan det bli slutt på nå. Under Arbeidstilsynets Transportkonferanse i går, der FAFO-rapporten "Arbeidsforhold i gods og turbil" ble presentert, avslørte statssekretær John-Ragnar Aarset fra samferdselsdepartementet at regjeringen vil ta grep for å stramme inn den såkalte kabotasjekjøringen innen turbilsektoren.
– Regjeringa vil foreslå at utenlandske turbiler kun kan operere i Norge 30 dager sammenhengende, eller 45 dager totalt i løpet av ett år, sa Aarset.
Til Transportarbeideren understreket statssekretæren at dette forslaget ikke ville bli vedtatt umiddelbart.
– Dette må først adresseres til EU, sa han.
Fornøyd
Forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen, tror ikke at EU eller EØS-avtalen vil sette stopper for at Norge setter grense på hva som menes med midlertidighet for utenlandske turbiler.
– Både Tyskland og Frankrike har lignende bestemmelser, så når regjeringen nå foreslår dette, forventer jeg at det blir innført også i Norge. Vi kommer uansett til å følge opp behandlingen av dette i EU-kommisjonen, både direkte selv, og gjennom Den Europeiske Transportarbeiderføderasjonen, sier Hansen.
Han er svært fornøyd med at regjeringen har hørt på bransjens bekymringer om den stadig økende kabotasjekjøringen i turbilsektoren.
– Jeg er i og for seg overrasket over at regjeringen kommer med et slikt forslag, men det er jo hyggelig at de hører på oss, smiler NTF-lederen.
Ble trukket i 2012
Et tilsvarende forslag ble for øvrig trukket av den rødgrønne regjeringa så sent som i 2012, etter at EFTAs overvåkingsorgan mente det ville være i strid med EØS-avtalen. Roger Hansen håper ikke den blåblå-regjeringa gir seg like lett.
– Vi var svært skuffet over at den rød/grønne regjeringa la bort dette forslaget. Nå håper jeg den blå/blå regjeringa ikke gir seg selv om de skulle få motbør for forslaget i ESA eller EU, sier Hansen.
Ikke noe nytt
Om det statssekretæren varslet var nytt, kom det ingen overraskelser i FAFO-rapporten som ble fremlagt i Oslo i går. Leder i bransjerådet for buss i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Haagensen sier det slik:
– Jeg er nok litt skuffet over at man ikke har hatt tall fra de senere årene hvor problemene har eskalert. Bransjerådet gjorde nylig en uformell undersøkelse der vi ba sjåførene registrere utenlandske turbusser i Norge. Da så vi at bussene kjørte flere måneder i Norge i strekk. Jeg håper likevel at rapporten kan sette søkelyset der det trengs, og at vi kan få de lovendringene som skal til for å beskytte turbilnæringen og bussbransjen, sier Haagensen.
Som sin navnebror Hansen, var han også glad for signalene fra regjeringen om tidsbegrensning.
– Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd, smiler han.
Kabotasje
• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.
Jeg er misfornøyd med mye denne regjeringen gjør, men akkurat her var jeg fornøyd.
Roger Haagensen, bransjerådsleder for buss i Transportarbeiderforbundet
Kabotasje
• Transport hvor en transportør fra et land driver transport mellom forskjellige destinasjoner innenfor et annet lands grenser.
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen
Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler
MÅLRETTA: Butikkansatt Ali Rahimi forteller arbeidsminister Tonje Brenna hvor hardt han har jobba for å lære seg norsk og få et normalt liv etter flukten fra Afghanistan.
Brian Cliff Olguin
Ali kom fra Afghanistan som 17-åring. Han lærte seg norsk gjennom butikkjobben
BLITT BEDRE: Etter at de fikk tariffavtale, syns tillitsvalgt Benjamin Jacobsen at samarbeidet med ledelsen har blitt bedre.
Herman Bjørnson Hagen
Sjefen mente de ansatte sluntra unna. Da begynte ballen å rulle
Knut Viggen
Tidligere LO-leder blir korrupsjonsjeger
Debatt
Felles for mange som deltar i debatten, er at de ikke er unge lenger. De fikk barn i en litt annen verden, skriver Helle Cecilie Palmer.
Agenda Magasin