JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

NSB-konsernet med nytt rekord-overskudd

Persontog og eiendom bidrar til at NSB-konsernet har et resultat på to milliarder kroner for 2014. Godstrafikken går fortsatt med underskudd.
NSBs konsernsjef Geir Isaksen kan vise fram gode økonomiske resultater og solide markedsandeler for de forskjellige selskapene.

NSBs konsernsjef Geir Isaksen kan vise fram gode økonomiske resultater og solide markedsandeler for de forskjellige selskapene.

Øystein Bråthen

oystein.braathen@lomedia.no

I alt ble det registrert 68,5 millioner reiser med persontogene, inkludert det svenske datterselskapet Tågkompaniet. Det er 2,8 millioner flere enn i 2013. Omsetningen endte på 7,1 milliarder kroner, og resultatet ble 659 millioner. Markedsandelen i Norge er 90 prosent.

– Vi ser at ruteomleggingen som har gitt flere avganger de siste årene har resultert i at stadig flere velger toget, spesielt til og fra jobb, sier konsernsjef Geir Isaksen.

Øker

Omsetningen for hele konsernet var på 15,3 milliarder kroner, mot 14,1 milliarder i 2013. Resultatet før skatt er på 1,6 milliarder.

– Årsakene er i stor grad et langsiktig arbeid med eiendomsutvikling, og gode resultater fra persontogvirksomheten. Dette gir oss mulighet til å investere i nye tog og busser, noe som er helt nødvendig for å møte framtidig transportbehov, mener Isaksen.

I regnskapet foreslår de også 753 millioner kroner i utbytte til eieren, Samferdselsdepartementet. Dagens utbyttepolitikk ligger fast, trass i store behov for nytt materiell.

– Vi tror at kapasiteten i rushtid inn og ut av de store byene må dobles de neste 20 årene for å dekke behovet. Det er mulig å få til en slik økning dersom planleggingen av foreslåtte utbygginger blir gjennomført. Samtidig må det kjøpes inn svært mange nye tog. Den største utfordringen her er ikke mangel på penger, men tilstrekkelig gjennomføringsevne, sier konsernsjefen.

Sparer miljøet

Transporten alle virksomhetene utfører, gir en årlig besparelse på 584.000 tonn CO2. Mengden tilsvarer det årlige klimagassutslippet fra 10 prosent av alle personbilene i Norge. Erfaringene fra utbyggingen i Bjørvika i Oslo viser at folk reiser kollektivt når det er korte avstander.

– I 2013 sparte Bjørvika miljøet for 6250 bilturer hver eneste dag, opplyser Geir Isaksen.

Varierer

Buss fikk et resultat på 120 millioner kroner, mot 95 millioner i forfjor. De to siste årene har Nettbuss hatt et program for å bedre lønnsomheten. Markedsandelen i Norge er 31 prosent.

Rom Eiendom fikk et resultat på drøyt 1,2 milliarder, etter blant annet salg av bygg i Schweigaardsgate i Oslo. Selskapet har 2200 eiendommer med i alt 730 000 kvadratmeter bygningsmasse.

Mantena har et resultat på 47 millioner, mot 112 millioner i 2013. Endringen skyldes i hovedsak lavere pensjonskostnader i 2013. Mantena står for 95 prosent av alt togvedlikehold her i landet.

CargoNet merker den vanskelige situasjonen for gods på jernbanen. En konsekvens er nedbemanning. Trass i en markedsandel på 75 prosent, økte underskuddet fra 44 millioner kroner i 2013 til 90 millioner i fjor.

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i alle deler av jernbanen og busstransport.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse