JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Over 100 transportarbeidere anmeldt

I østregionen ble 142 sjåfører og 15 foretak i fjor anmeldt for grove og systematiske brudd på kjøre- og hvilebestemmelsene.
TEASER

TEASER

Roy Ervin Solstad

silje.momb.seterseter@lomedia.no

Hvert år sjekker Statens vegvesen kjøre- og hviletidsdataene til et visst antall transportbedrifter for å undersøke at lovbestemmelsene blir fulgt. I fjor avdekket kontrollen til sammen 5583 regelbrudd. Dette skriver Statens vegvesen, Region øst i en pressemelding.

– Vi er kjent med at det er mange brudd på lovverket. De grove bruddene er der det ikke er tatt hensyn til loven, og det er bestilt en levering hvor sjåføren blir presset til å levere til et visst tidspunkt. Da blir det viktigere enn lovverket, sier forbundsleder i Norsk Transportarbeiderforbund, Roger Hansen til Frifagbevegelse.

Han opplyser også om at det innimellom skjer mindre og beklagelige lovbrudd på veiene som følge av at noen kan ha vært uheldige med planleggingen, eller at det kan ha skjedd noe uventet på veien.

– Men det er dessverre altfor mange tilfeller der sjåføren føler seg presset av oppdragsgiveren til å levere raskt. Dette kan for eksempel bryte med regelen om elleve timer døgnhvile, fortsetter Hansen.

Vil ha solidaransvar

Forbundslederen sier at tallene fra Statens vegvesen bekrefter meldinger de selv mottar, og opplyser om at de er opptatt av at det må bli et solidaransvar for å redusere lovbruddstallene.

– Oppdragsgiveren må ha like stort ansvar som sjåføren om at leveringen skal skje innenfor norske lover og regler, forklarer han.

Hansen hevder at det trengs mer spesifikke lovbestemmelser som er lettere å følge, og ikke lover og regler som er spredd utover flere lovverk, slik han mener det er i dag.

Gambler med trafikksikkerheten

– Det er skremmende hvordan disse bedriftene og sjåførene gambler med trafikksikkerheten. Bestemmelsene er først og fremst til for at alle yrkessjåfører skal være opplagte og oppmerksomme når de er på jobb. De som jukser med disse reglene utgjør en fare for seg selv og alle andre som ferdes på veiene våre, sier fagleder i Statens vegvesen, Thor Ringstad i pressemeldingen.

Til sammen ble 65 455 arbeidsdøgn i 96 bedrifter i østregionen kontrollert i 2014. Regionen består av Østfold, Akershus, Oslo, Hedmark og Oppland.

Annonse
Annonse