JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Ap hardt ut mot togplaner

Arbeiderpartiet mener regjeringen bør ta lærdom av hvordan privatisering av jernbanen har mislyktes i andre land.
Regjeringen vil privatisere jernbanen. Lytt til erfaringen fra utlandet, mener Arbeiderpartiet. (Foto: ANB arkiv)

Regjeringen vil privatisere jernbanen. Lytt til erfaringen fra utlandet, mener Arbeiderpartiet. (Foto: ANB arkiv)

null

– Å tro at privatisering er redningen for norsk jernbane er som å tro på julenissen, sier Arbeiderpartiets samferdselspolitiske talsperson, Eirin Sund, til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

Hun viser blant annet til erfaringene fra Storbritannia hvor privatiseringen ikke akkurat var noen suksess. Det førte til kaos, forsinkelser og konkurser.

Les også: Regjeringen vil kvitte seg med NSBs eiendommer, busser og godstrafikk: (06.03.15)

– Jeg hører de sier at NSB ikke skal legges ned. Men hvis alle jernbanestrekninger privatiseres og private aktører vinner alle anbudene kan det jo ende slik at NSB ikke vil finnes lenger, legger hun til.

– Arbeiderpartiet er ikke mot å gjøre ting bedre. Det er viktigere å gjøre noe med eiendomsstrukturen og infrastrukturen enn å privatisere jernbanestrekningene. Det som er aller viktigst er å legge penger på bordet, legger hun til.

Informert på allmøte

Regjeringen ønsker å få støttepartiene Venstre og Kristelig Folketparti med på en omfattende omorganisering av jernbanen i Norge.

Sent onsdag kveld ble de ansatte i Jernbaneverket innkalt til allmøte dagen etter. Der fikk de ansatte vite at samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) varsler store endringer. Fredag ble planene lekket ut:

Selve togtrafikken skal ut på anbud. Infrastrukturen skal eies av Jernbaneverket og Jernbaneverket skal omgjøres til et direktorat som blir en kjøper av jernbanetjenester, som etter planen skal leveres av private aktører.

– Vi er et lite land med fem millioner innbyggere. Det er vel ingen plasser her i landet det kan gjøres stor butikk av jernbane. Det eneste selskapene kan konkurrere på er lønn- og arbeidsforhold, sier Eirin Sund, som seriøst frykter at jernbanesektoren vil komme til å arve problemene som startet hos skipstrafikken og fortsatte i luftfarten, med dårlige lønns- og arbeidsforhold.

– Vi ser jo i luftfarten hva konkurranseutsetting kan føre til, mener Sund.

Privatisering vellykket på Gjøvikbanen?

Regjeringen bruker blant annet konkurranseutsatte Gjøvikbanen som et eksempel på vellykket privatisering.

– Det var en strekning som var så nedpina med penger at tilbudet var elendig. Da de konkurranseutsatte strekningen, kom pengene på bordet og sørget for at tilbudet ble bedre.  Det er nok et bevis på at det er pengene som teller mest, mener Eirin Sund.

Ikke minst rundt de store byområdene mener Eirin Sund regjeringen må legge penger på bordet og intensivere utviklingen av kollektivtilbud for å ta miljøutfordringen på alvor.

Annonse
Annonse