JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Mattilsynet målstyres

Ansatte i Mattilsynet føler at deres arbeidsinnsats ofte blir målt og tallfestet.
MISTILLIT: – Målstyring er et mistillitsystem, mener Terje Olsen, leder i NTL Mattilsynet.

MISTILLIT: – Målstyring er et mistillitsystem, mener Terje Olsen, leder i NTL Mattilsynet.

Anette Karlsen

anette.karlsen@lomedia.no

Mattilsynet var en av ni utvalgte statlige virksomheter som var med i NTL-undesøkelsen om produktivitet i staten.

Svarene som kom fra NTL-medlemmene i Mattilsynet, Brønnøysundregistrene og Statens Kartverk viste at de, i langt større grad enn de andre virksomhetene, opplever at arbeidsinnsatsen måles og tallfestes. I Mattilsynet svarte hele 45 prosent at de ofte opplever dette.

Les også: Målstyring påvirker ansattes prioriteringer

Mistillitsystem

– Alle har og skal ha personlige mål, men jeg mener målstyring er et mistillitsystem. Målstyring genererer mye ekstra arbeid i form av rapportering. Det er ikke enkelt å måle kvalitet, men det er lett å telle, mener Terje Olsen, leder i NTL Mattilsynet.

Han forteller at de i løpet av et år skal utføre et visst antall inspeksjoner, rekvisisjoner og prøvetaking. Antallet varierer fra kontor til kontor.

– Tidsbruken på de forskjellige arbeidsoppgavene måles, heldigvis ikke med stoppeklokke. Men det er noe de ansatte går og tenker på. På slutten av året kan det bli hektisk aktivitet fordi det er mye å ta igjen, forteller Olsen.

Økt produktivitet

Olsen forteller at de har lovet at de skal øke produktiviteten.

– Men jeg tror ikke målstyring i seg selv gjør at vi blir mer effektive. Det kan fort skje at vi går i en felle. Da kan man falle for fristelsen til å ta de enkle inspeksjonene fremfor de vanskelige, kun for å nå målet, mener Olsen. I februar i år omorganiserte de virksomheten. Distriktskontor og regionskontorer ble slått sammen og gjorde at det kun ble ett nivå opp til hovedkontoret.

– Det er stor forventing til at omorganiseringen vil gjøre at vi får inspektørarbeidet i fokus, og flere hender til å drive inspeksjon. Det vil gi økt produktivitet, avslutter Olsen.

Om NTL-undersøkelsen:

Gjennomført i februar i år, blant NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.

Av 1022 henvendelser som nådde fram til mottakerne, svarte 502.

Kilde: NTL

Dette er en sak fra

Vi skriver om de ansatte i staten og virksomheter med statlig tilknytning.

Les mer fra oss

Annonse
Annonse

Om NTL-undersøkelsen:

Gjennomført i februar i år, blant NTL-medlemmer i ni utvalgte statlige virksomheter.

Av 1022 henvendelser som nådde fram til mottakerne, svarte 502.

Kilde: NTL