NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.
Simen Aker Grimsrud
Spår drosjedød på «bygda»
Konkurransetilsynet vil la «alle» kjøre drosje, men drosjesjåfør og bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener frislipp vil rasere tilbudet i distriktene.
res@lomedia.no
VGs nettutgave melder i dag at Konkurransetilsynet vil avvikle prisreguleringen i drosjenæringa, også utenfor de store byene, og at det skal være mer eller mindre fritt fram å kjøre drosje for hvem som helst.
Vil godkjenne Uber
– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til vg.no.
Ifølge avisa vil tilsynet åpne for flere ordinære selskaper med ansatte sjåfører og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil. Meyer sier også at Uber bør få offentlig godkjenning.
– Ja, vi mener det må åpnes for nye innovative løsninger som er tilpasset dagens og fremtidens teknolog
Ikke lønnsomt
Roald Arentz kjører drosje i Trondheim. Han er samtidig leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi. Han er sjokkert over konklusjonen til Konkurransetilsyunet.
– I dag har vi prisregulering bare på bygda, der det ikke er noen konkurranse. I alle de store byene er prisreguleringen fjerna. Det er åpenbart at taxitilbudet i distriktene vil bli rasert dersom det ikke lenger skal knyttes løyver til prisreguleringa, siden det ikke vil være lønnsomt å kjøre taxi, sier Arentz.
Han peker på at anbud på drosjekjøring til og fra helseforetak i distriktene, allerede har ødelagt for mange småsteder.
– Den kjøringa har betydd mye for lønnsomheten for drosjer i distriktene, men med anbud har vi sett at andre selskaper har vunnet anbudet, slik at det ikke lenger var mulig å leve av å kjøre taxi. Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til, tordner han.
Sosial dumping
Han stiller seg også undrende til at et frislipp er noe kundene ønsker.
– Mitt inntrykk som sjåfør er at kundene ikke er så opptatt av pris, men av tilgjengelighet, kompetente sjåfører og sikkerhet. I Oslo har vi i praksis frislipp allerede, og resultatet er for mange drosjer som står for mye stille, noe som har ført til høyere, ikke lavere priser. I tillegg må sjåførene jobben 15-20 timer i strekk for å få en lønn å leve av, understreker han.
Han er redd at det vil være lønns- og arbeidsvilkår som vil lide, dersom konkurransen blir enda større.
– Drosjenæringa er den eneste i transportsektoren hvor konsesjonsbestemmelser er beholdt. I alle andre transportnæringer som ikke har dette, er det mye sosial dumping. Vi ser allerede en oppblomstring av useriøse aktører, og med frislipp og godkjenning av eksempelvis Uber, så legger Konkurransetilsynet opp til sosial dumping i bransjen, fortsetter han.
Liberalistisk fundamentalisme
Det er i tilfelle en helt motsatt utvikling av det som Transportarbeiderforbundets bransjeråd jobber for.
– Vi er heller ikke fornøyd med slik det er i dag, men vi jobber for bedre lønns- og arbeidsforhold for sjåførene, sier han.
Han er også svært skeptisk til hva som vil skje med fokuset på sikkerhet og kursing, med et frislipp.
– Det er en liberalistisk fundamentalisme å tro at alt kan overlates til markedet, og at det skal regulere seg selv. I tillegg kan jeg ikke se at dette er noe markedet ønsker heller, avslutter Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.
Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til.
Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet
Mest lest
TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.
Kai Hovden
Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt
Brian Cliff Olguin
Butikkansatte får ny lønn
Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.
Jan-Erik Østlie
Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske
BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.
Erlend Angelo
Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt
BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.
Jan-Erik Østlie
Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet
Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.
Eirik Dahl Viggen
Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg
Roy Ervin Solstad
Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav
OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.
Leif Martin Kirknes
Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg
Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.
Leif Martin Kirknes
Økt kokainbruk blant unge elektrikere
Brian Cliff Olguin
Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne
Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.
Erlend Angelo
Potetmangel gir permitteringer i Bama
FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.
Colourbox.com
Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke
Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.
Leif Martin Kirknes
Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør
Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).
Jan-Erik Østlie
Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy
Leif Martin Kirknes
Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap
HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.
Eirik Dahl Viggen
Jørgen (29) overlever på overtidstimer
Heiko Junge / NTB
Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska
Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.
Sissel M. Rasmussen
Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær
NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.
Rodrigo Freitas / NTB
Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer
Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.
Jonas Fagereng Jacobsen