JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.
NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.

NTF mener at dersom man fjerner prisreguleringen som er knyttet opp mot løyvene, vil lønnsomheten bli så dårlig i distriktene, at mange steder vil miste drosjetilbudet sitt.

Simen Aker Grimsrud

Spår drosjedød på «bygda»

Konkurransetilsynet vil la «alle» kjøre drosje, men drosjesjåfør og bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet, Roald Arentz, mener frislipp vil rasere tilbudet i distriktene.


17.04.2015
12:00
21.08.2023 17:14

res@lomedia.no

VGs nettutgave melder i dag at Konkurransetilsynet vil avvikle prisreguleringen i drosjenæringa, også utenfor de store byene, og at det skal være mer eller mindre fritt fram å kjøre drosje for hvem som helst.

Vil godkjenne Uber

– Vi ønsker å fjerne begrensningene som dagens prisregulerte løyvesystem gir. Vi foreslår derfor at alle som vil drive åpent og seriøst skal få kjøre drosje, sier konkurransedirektør Christine B. Meyer til vg.no.

Ifølge avisa vil tilsynet åpne for flere ordinære selskaper med ansatte sjåfører og at løyvet blir knyttet til selskapet og ikke til hver enkelt bil. Meyer sier også at Uber bør få offentlig godkjenning.

– Ja, vi mener det må åpnes for nye innovative løsninger som er tilpasset dagens og fremtidens teknolog

Ikke lønnsomt

Roald Arentz kjører drosje i Trondheim. Han er samtidig leder av Transportarbeiderforbundets bransjeråd for taxi. Han er sjokkert over konklusjonen til Konkurransetilsyunet.

– I dag har vi prisregulering bare på bygda, der det ikke er noen konkurranse. I alle de store byene er prisreguleringen fjerna. Det er åpenbart at taxitilbudet i distriktene vil bli rasert dersom det ikke lenger skal knyttes løyver til prisreguleringa, siden det ikke vil være lønnsomt å kjøre taxi, sier Arentz.

Han peker på at anbud på drosjekjøring til og fra helseforetak i distriktene, allerede har ødelagt for mange småsteder.

– Den kjøringa har betydd mye for lønnsomheten for drosjer i distriktene, men med anbud har vi sett at andre selskaper har vunnet anbudet, slik at det ikke lenger var mulig å leve av å kjøre taxi. Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til, tordner han.

Sosial dumping

Han stiller seg også undrende til at et frislipp er noe kundene ønsker.

– Mitt inntrykk som sjåfør er at kundene ikke er så opptatt av pris, men av tilgjengelighet, kompetente sjåfører og sikkerhet. I Oslo har vi i praksis frislipp allerede, og resultatet er for mange drosjer som står for mye stille, noe som har ført til høyere, ikke lavere priser. I tillegg må sjåførene jobben 15-20 timer i strekk for å få en lønn å leve av, understreker han.

Han er redd at det vil være lønns- og arbeidsvilkår som vil lide, dersom konkurransen blir enda større.

– Drosjenæringa er den eneste i transportsektoren hvor konsesjonsbestemmelser er beholdt. I alle andre transportnæringer som ikke har dette, er det mye sosial dumping. Vi ser allerede en oppblomstring av useriøse aktører, og med frislipp og godkjenning av eksempelvis Uber, så legger Konkurransetilsynet opp til sosial dumping i bransjen, fortsetter han.

Liberalistisk fundamentalisme

Det er i tilfelle en helt motsatt utvikling av det som Transportarbeiderforbundets bransjeråd jobber for.

– Vi er heller ikke fornøyd med slik det er i dag, men vi jobber for bedre lønns- og arbeidsforhold for sjåførene, sier han.

Han er også svært skeptisk til hva som vil skje med fokuset på sikkerhet og kursing, med et frislipp.

– Det er en liberalistisk fundamentalisme å tro at alt kan overlates til markedet, og at det skal regulere seg selv. I tillegg kan jeg ikke se at dette er noe markedet ønsker heller, avslutter Roald Arentz, drosjesjåfør og bransjerådsleder i Transportarbeiderforbundet.

Den raseringen som allerede er i gang i distriktene, vil bare bli enda verre med det Konkurransetilsynet legger opp til.

Roald Arentz, bransjerådsleder for taxi i Transportarbeiderforbundet

17.04.2015
12:00
21.08.2023 17:14



Mest lest

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

TRENGER FOLK: På den spanske ambassaden på Frogner i Oslo er det tre ledige stillinger, med en årslønn på rundt 250.000 kroner.

Kai Hovden

Reagerer på ambassadelønn: – Sjokkerende lavt

Brian Cliff Olguin

Butikkansatte får ny lønn

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jørn Eggum i Fellesforbundet (til venstre) og Knut Sunde i Norsk Industri (til høyre) møttes hos riksmekler Mats Ruland for å planlegge veien videre i frontfagsforhandlingene.

Jan-Erik Østlie

Brudd i lønnsoppgjøret: Kan bli storstreik etter påske

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

BITTERT: Per Olav Truberg har jobba mange år i matindustrien. Takken var oppsigelse da han havna i operasjonskø med et trøble kne.

Erlend Angelo

Per Olav mistet jobben i operasjonskø: – Det er veldig sårt

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

BELASTENDE YRKE: Frisør og tillitsvalgt Kaja Aga Gaarder tar smertestillende for å klare arbeidsdagen. Etter en bilulykke har hun daglige smerter. Men hun tok smertestillende på jobb også før ulykken. Her fikser hun håret til Victoria Gjone.

Jan-Erik Østlie

Bruken av smertestillende øker: Kaja starter alltid arbeidsdagen med en Paracet

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Unni tar gjerne på seg ekstra vakter. Hun elsker å gjøre en forskjell.

Eirik Dahl Viggen

Unni (65) var lei av livet som pensjonist. Da gjorde hun et uvanlig valg

Roy Ervin Solstad

Han er blant dem som har kommet med fete lønnskrav

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

OPPGJØR: Årets lønnsoppgjør står for døren og elektrikerne starter sine forhandlinger 22. april. Her er en Bravida-montør i sving med akkordarbeid på Drammen sykehus tidligere i år.

Leif Martin Kirknes

Når får du ny lønn? Disse datoene må du merke deg

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Håndverkere oppgir en høyere bruk av narkotika enn gjennomsnittet. Elektrobransjen frykter det kan føre til flere farlige situasjoner og ulykker på arbeidsplassene.

Leif Martin Kirknes

Økt kokainbruk blant unge elektrikere

Brian Cliff Olguin

Passasjeren skrek til Rebecca at han skulle voldta og drepe henne

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Martine Lie satser på at et par måneder med permittering går greit.

Erlend Angelo

Potetmangel gir permitteringer i Bama

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

FLEST KVINNER: I rapporten kommer det fram at det ofte er unge kvinnelige ansatte, både med norsk og utenlandsk opprinnelse, som er skadelidende.

Colourbox.com

Renholdere trues med at de mister jobben om de er syke

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Mats Ruland har allerede fire oppgjør på sitt bord, og skal i gang med mekling uka etter påske.

Leif Martin Kirknes

Lønnsoppgjøret: Brudd i tre nye oppgjør

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Renovatørene Markus Michalsen Helmundsen (t.v.) og Svein Øyvind Syse Johansen er godt kledd i gule refleksjakker, arbeidsbukser og vernesko. De får dekket alt arbeidstøy av jobben. Det får ikke barnehageansatt Alexander Filiberto (i midten).

Jan-Erik Østlie

Alle tre jobber i kommunen, men bare to får dekket alt arbeidstøy

Leif Martin Kirknes

Telenor-tillitsvalgte har fått nok: – Det er galskap

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

HENTER I BARNEHAGEN: Fengselsbetjent Jørgen Myrvold samler overtid for å ha et hjem til barna. Han er helt avhengig av et godt lønnsoppgjør for å fortsette i fengsel.

Eirik Dahl Viggen

Jørgen (29) overlever på overtidstimer

Heiko Junge / NTB

Vær obs på dette hvis du må jobbe i påska

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Det var ikke mye varme igjen i Olsens hender etter å ha strevd seg igjennom snøen i Arendal.

Sissel M. Rasmussen

Kim Alexander må velge mellom å fryse på jobb eller søle til private klær

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

NÆRMERE INDUSTRIEN: Arbeidsgivere og arbeidstakere har signert på at bussbransjen må nærme seg gjennomsnittlig industriarbeiderlønn, men NHO Transport vil likevel holde seg innenfor rammene til den konkurranseutsatte industriens lønnsoppgjør.

Rodrigo Freitas / NTB

Uansett hva industriarbeiderne får i lønnstillegg, krever bussjåførene mer

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Høyres Henrik Asheim er glad for å ha fått pensjonsforliket gjennom - og håper endringen er på plass allerede neste år.

Jonas Fagereng Jacobsen

Høyre vil ha superrask behandling av nye pensjonsregler


Flere saker