JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

Verkstedet på Pasvik grensestasjon

Mekaniker Bjørn Johnsen reparerer snøskuterne, ATVene og båtene til Pavik grensestasjon.
Mekaniker Bjørn Johnsen står klar med trykkluftboret han skal bruke for skru til festet som skal holde belteunderstellet sammen med overstellet på en av snørskuterne. Soldat Bjørn-Eirk Lien hjelper til.

Mekaniker Bjørn Johnsen står klar med trykkluftboret han skal bruke for skru til festet som skal holde belteunderstellet sammen med overstellet på en av snørskuterne. Soldat Bjørn-Eirk Lien hjelper til.

Anette Karlsen

Soldat Bjørn-Erik Lien ligger på gulvet med et brekkjern bendt mellom understellet og overstellet på en snøskuter. Mekaniker Bjørn Johnsen står klar med trykkluftboret han skal bruke for skru til festet som skal holde belteunderstellet sammen med overstellet. Han er sivilt ansatt på 14. året. I mars meldte han seg inn i NTL for å slippe å ta lønnsforhandlingene selv.

– Disse snøskuterne har gått alt for langt. Noen nærmer seg 20.000 kilometer. En snøskuter burde gå maksimalt 15.000 kilometer. Motoren holder, men delene på understellet ryker hele tiden, forteller Johnsen litt oppgitt. Det skulle egentlig komme nye skuter denne vinteren men det er skrinlagt på grunn av budsjettmessige grunner. Bare en dag annenhver uke er han på Pasvik grensestasjon, resten av tiden skrur han på hovedverkstedet på Høybuktmoen.

– Vi er fem ansatte på verkstedet på Høybuktmoen, der reparerer vi de store beltevognene og feltvogner. Det er nok å gjøre. Mye begynner å bli gammelt. Totalt har vi på hele garnisonen cirka 90 skuter, 70 ATVer, 40 feltvogner, 20 beltevogner, seks båter og syv lastebiler, sier Johnsen som er oppvokst i Pasvik og har skrudd siden han var liten. De fleste kjøretøyene bringer soldatene selv til verkstedet. Men noen ganger må Johnsen selv ut å berge kjøretøyene.

– Det er spesielt mye å gjøre om vinteren, forteller Johnsen. Snøskuteren er ferdig reparert. Flere står for tur.

Annonse
Annonse